سه شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۱
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۳۶۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

در فصل سرما گوشت بوقلمون مصرف کنید

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: گوشت بوقلمون ویتامین A بسیار بالایی دارد و از آنجاکه این ویتامین نقش عمده‌ای در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می­کند توصیه می‌شود که در فصل سرما کودکان و سالمندان گوشت بوقلمون مصرف کنند.

سوسن خدام ، با اشاره به نیاز بدن به پروتئین در تمامی سنین به ویژه کودکی و نوجوانی برای رشد و نمو و ترمیم بافت‌ها اظهار کرد: گوشت یکی از منابع غنی پروتئین محسوب می‌شود.

وی افزود: گوشت قرمز مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی، پبوندی و استخوانی است. مقدار زیادی پروتئین دارد و همچنین اسید آمینه مورد نیاز بدن را که نیاز اصلی بدن برای سلامتی است در خود جای داده است.

خدام با تأکید بر اینکه گوشت‌ها دارای چربی‌های آشکار و پنهان هستند و قبل از پخت باید چربی‌های آشکار آن جدا شود، گفت: گوشت قرمز حاوی ویتامین‌های گروه B است و همچنین املاحی مثل روی، آهن، سدیم و پتاسیم نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه آهن موجود در گوشت قرمز بیشتر از گوشت‌های سفید است و در جهت کاهش فقر آهن کمک شایانی می‌کند، تصریح کرد: استفاده مفرط از گوشت قرمز کلسترول خون را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن باعث بروز پوکی استخوان و سرطان روده بزرگ می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه هر 100 گرم گوشت سفید حاوی 190 کیلوکالری انرژی و 89 میلی‌گرم کلسترول است گفت: گوشت سفید در مقایسه با گوشت قرمز چربی و آهن کمتری دارد به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد دارای کلسترول بالا و بیماران قلبی و عروقی بیشتر از گوشت سفید استفاده کنند. البته با توجه به اینکه بال و ران مرغ چربی بیشتری دارد، لازم است این افراد از سینه مرغ مصرف کنند. گوشت سفید در خصوص پروتئین کمبودی نسبت به گوشت قرمز ندارد.

وی با تأکید بر اینکه پوست مرغ حتماً باید قبل از پخت گرفته شود، گفت: گوشت مرغ بافت لطیف‌تری نسبت به گوشت قرمز دارد و بهتر است برای کودکان و بیمارانی که نیاز است وعده‌های غذایی‌شان زودتر هضم شود، از گوشت مرغ استفاده کرد، همچنین بیماران مبتلا به نقرس باید از گوشت کمتری استفاده کنند و می‌توانند گوشت مرغ مصرف کنند.

خدام به گوشت ماهی اشاره کرد و آن را حاوی چربی غیراشباع و امگا3 دانست و افزود: این نوع گوشت حاوی کلسترول بسیار کمی است، ویتامین گروه A، B، D و املاحی چون فسفر و کلسیم را داراست و این اسیدهای چرب موجود در گوشت ماهی باعث کاهش بداخلاقی در افراد، تقویت قلب، مغز، افزایش قدرت بینایی و حافظه و تنظیم فشار خون می‌­شوند.

وی گوشت بوقلمون را حاوی کالری و چربی بسیار کمی دانست و افزود: این نوع گوشت میزان ویتامین A بسیار بالایی دارد که نقش عمده‌ای در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و توصیه می‌شود که در فصل سرما کودکان و سالمندان گوشت بوقلمون مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان، گوشت شترمرغ را در زمره گوشت‌های قرمز دسته‌بندی کرد و گفت: این گوشت کالری بالایی دارد و حتی آهن بسیار بیشتری از گوشت قرمز دارد و افراد مبتلا به کم خونی و کلسترول بالا بهتر است از گوشت شترمرغ استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آهن موجود در گوشت‌ به واسطه پخته شدن از بین نمی‌رود، اظهار کرد: ویتامین‌های گروه B در اثر حرارت از بین می‌روند پس بهتر است گوشت‌ در زودپز پخته شود تا این چنین ویتامین‌ها زمان کمتری حرارت ببینند و حفظ شوند.

خدام با اشاره به نیاز روزانه بدن به دو تا چهار واحد ( حداقل 120 گرم ) گوشت عنوان کرد: برای کودکان از هفته دوم تغذیه تکمیلی حدود 6.5 ماهگی، باید گوشت در رژیم غذایی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: گوشت به صورت کلی حاوی ویتامین B12 است که در هیچ‌یک از هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد و اگر کسی گوشت مصرف نکند دچار کمبود این ویتامین در بدن می‌شود. توصیه می‌شود که حتی گیاه‌خواران حتماً در مواردی مصرف گوشت را در برنامه غذایی خود جای دهند‌ یا از مکمل‌های دارویی این ویتامین استفاده کنند.

وی بر پخت کامل گوشت تأکید کرد و افزود: پخته نشدن کامل گوشت باعث می‌شود که انگل‌های درون آن همچنان باقی بمانند و این امر برای بدن آسیب‌زننده است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مصرف نشدن همزمان گوشت و لبنیات گفت: آهن موجود در گوشت آهن هِم

(‌HEME IRON) است که تحت تاثیر مواد غذایی دیگر قرار نمی‌گیرد اما، آهن‌های غیر هِم که در حبوبات وجود دارد و تحت تأثیر کلسیم و املاح دیگر قرار می‌گیرند، به همین دلیل توصیه می‌شود که همراه غذا مواد لبنی حتی‌المقدور استفاده نشود اما، ماست یک استثناست و به جهت داشتن اسیدلاکتیک به جذب آهن موجود در گوشت کمک می‌کند و اینکه برخی اعتقاد دارند که ماست با گوشت نباید مصرف شود باور غلطی است، البته این میزان مصرف نیز میزان خاصی دارد و نباید استفاده مفرط داشت.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها