جمعه / ۱۴ آذر ۱۳۹۳ / ۲۲:۵۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۳۴۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری:

شوک‌های خارجی نمی‌تواند جریان اقتصاد ما را مورد تهدید قرار دهد/ دولت به دنبال ارائه بودجه‌ای همراه با کسری نبوده و نیست

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: کشاورز زمانی می‌تواند مطمئن باشد وقتی گندمش را می‌فروشد ظرف دو هفته می‌تواند پولش را بگیرد و پول برای چندین ماه نمی‌ماند.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که این برگشت به تولید گندم تا چه اندازه صورت گرفته است گفت: این دیگر آرزو نیست، بلکه یک امر تحقق پذیر است، با یک کار ساده که اعلام به موقع قیمت گندم بود م در سال گذشته مشاهده کردیم که چه جهشی را در تولید گندم داشتیم و یک برداشت به موقع توانست بدهی های قبلی را صاف کند.  
 
نهاوندیان افزود: کشاورز زمانی می تواند مطمئن باشد وقتی گندمش را می فروشد ظرف دو هفته می تواند پولش را بگیرد و پول برای چندین ماه نمیماند از آن مهمتر این است که شاید اعلام به موقع قیمت قبل از این که این تصمیم برای کاشت یا نکاشتن بوده است مطمئن شود که قیمت می تواند زندگی او را تامین کند.  
 
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: این کار در سال گذشته جواب داد امسال هم قیمت جدید اعلام شد و ما مطمئن هستیم در استان های حاصلخیز ما مثل گلستان این برگشت به تولید گندم صورت گرفته و خواهد گرفت منتهی کشاورز نیاز به کمک های حمایتی دارد.
 
وی گفت: یک بخش زهکشی و آبیاری است یکی دیگر بحث اصالت است این که ما در رابطه با نهادها به موقع و با قیمت مناسب تامین کنیم ما امیدوار هستیم که نیروی انسانی ما را با بهره وری بالا برگردانند، به هر حال یادمان نرود که همیشه رقابتی کنیم در مورد برنج شاید کمتر کسی باور کند در خارج از استان ما در همین استان گلستان که میزان بارندگی بالا را داریم در این جا هم مشکل حاد داریم.
 
نهاوندیان افزود: اگر در استان گلستان کشت برنج با استفاده از چاه آب را به وفور داشته باشیم، این کار از منطق برخوردار نیست. با سیاست هایی که وزارت جهاد کشاورزی دارد دنبال می کند این امیدواری پیدا شده که موضوع به منطق معقولش اجازه دهید.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در استان گلستان همیشه می گفتند این چهره زیبای استان ما متاسفانه مشکلات خود را پنهان می دارد به هر حال بیکاری بالا در صورتی قابل معالجه است که ما فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم.
 
وی اظهار داشت: دو حوزه مورد مطالعه قرار گرفت در مطالعاتی که قبل از سفر صورت گرفت که صنعت ما در استان گلستان متناسب جمعیت و مسائلش هنوز رشد صنعتی نداریم این بخشی که به عنوان منطقه آزاد اینچه برون با استفاده از موقعیت اقتصادی ریلی حاصل شده و می تواند آن جا یک منطقه بسیار امیدبخش صنعتی و تجاری ایجاد کند.  
 
نهاوندیان افزود: می دانید که قزاقستان یکی از صادرات کنندگان فلزات به ایران است با معادن سرشاری که دارد و این اتصال راه آهن برای این کشور، یک فرصت کم نظیری ایجاد می کند برای ما یک امکان شهرک متالوژی را و در اینچه برون حاصل می کند که سنگ آهن می تواند قسمتی از فناوری ایران را صورت دهد.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: این موضوع هم برای کشورمان نفع دارد و می تواند برای ما ایجاد اشتغال کند و هم برای آن کشور البته فقط راه آهن نیست فولاد و دیگر سنگ های معدنی مورد مطالعه قرار گرفته و در کنار این مجموعه یک بازار بزرگی می تواند نه فقط برای مصرف داخل ایران بلکه برای مقاصد بعدی اینجا شکل گیرد.
 
وی اظهار داشت: می دانید راه آهن کشورهای شوروی سابق از نظر ریلی عرضشان با عرض های بین المللی فرق می کند، قطارها باید تعویض بوژی صورت دهند اگر بخواهند در سیستم ریلی ما که استاندارد بین المللی است حرکت کنند لذا این پیش بینی شده است که این قطار بتواند وارد منطقه آزاد شود و اگر تمایل داشت آن جا تخلیه صورت گیرد اگر به مقصد نهایی نمی خواهد همه آن منتقل شود و این یعنی یک مکان اشتغال در خدمات تجاری که یکی از بخش هایی که رئیس جمهور محترم کشورمان داشتند.
 
نهاوندیان تصریح کرد: این موضوع در این رابطه بود که این فرصت جدید برای آن ها منطقه آزاد در اینچه برون یک فرصت است اقتضا می کند ما یک همکاری نزدیک تری داشته باشیم همان جا یک کمیسیون سه جانبه تشکیل داده شد که مورد استقبال قرار گرفت از جمله کشورهایی که بودند ترکمنستان، قزاقستان و ایران تا بررسی کنند که با این ظرفیت جدید می توانند با هم چه کاری انجام دهند البته قسمتی هم به گردشگری بر می گردد.
 
*استان گلستان جاذبه های عظیم گردشگری دارد
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: استان گلستان جاذبه های عظیم گردشگری دارد اما صرفا داشتن جاذبه کافی نیست شما جاده، خدمات و رستوران کامل می خواهید آشوراده به عنوان یک ظرفیت بی نظیر داریم که تنها جزیره دریای خزر است که می تواند خیلی از گردشگران را چه داخل و خارج از کشور به خود جذب کند.
 
وی ادامه داد: اما همیشه این تعارض بین اقتضائات گردشگری و حفظ محیط زیست مانع کار بوده این سفر این ویژگی را داشت که بین این دو دستگاه جلسات متعددی برگزار شد و به یک توافقی رسیدند که به اصطلاح عامیانه نه سیخ بسوزد و نه کباب رسیدند.  
 
نهاوندیان اظهار داشت: به این معنا که یک استاندارد ویژه ای از گردشگران و تاسیسات گردشگری در آشورا ده تاسیس شود که به محیط زیست و زیبایی های آن لطمه نزند در عین حال وسایل رفاهی را هم فراهم کند، ما بسیار امیدواریم با رفع این مانع و با علاقه ای که بخش خصوصی داخل و خارج ما ابراز کرده ما این محور جدید را توسعه دهیم و در استان داشته باشیم.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در بحث گردشگری این تاکید را می شود داشت که اگر با تفکرات جدید گردشگری صنعتی بخش خصوصی ورود کند و با حفظ محیط زیست طبیعی یک خدمات گردشگری طبیعی را ارائه دهند جذابیت بیشتر داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد نظر شما چیست پاسخ داد: یک موضوع اقتصاد و فرهنگ است، امسال نیز با نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است ما روی مرکب و محمل گردشگری بسیاری از رسالت های فرهنگی مان را می توانیم پیاده کنیم یعنی خیال نکنیم که صنعت گردشگری فقط یک کار اقتصادی در کنار کارهای اقتصادی دیگر است.
 
* کار فرهنگی فقط سخنرانی و کتاب منتشر کردن نیست

وی ادامه داد: ما از این فرصت که فرصت آشنایی های فرهنگی است، تبادل فرهنگی بین اقوام و ملل مختلف است می توانیم استفاده خوبی کنیم و من از فرصت استفاده می کنم و از همه تلاشگران عرصه فرهنگ دعوت می کنم، کار فرهنگی نباید محدود باشد به همان شیوه ها و رسوم معمول، کار فرهنگی فقط سخنرانی و کتاب منتشر کردن نیست، حوزه گردشگری یک حوزه بسیار زنده و جذاب برای کار فرهنگی کردن است و فرهنگی کاران باید به میدان بیایند و دست به ابتکارات جدیدی بزنند.  
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بحث آب آشامیدنی در استان گلستان از مباحث مهم و دغدغه های مردم است، دولت در این حوزه چه برنامه هایی دارد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی به این موضوع اشاره کرده اند، در بحث آب کشاورزی بالا بردن بهره وری آب در کشاورزی، مشکل آب شرب را نیز حل می کند، در همه ایران این است که 90 درصد آب ما به مصرف کشاورزی می رسد، کافی است ما قدری بهره وری را در آب کشاورزی بالا ببریم، کلی منابع برای آب شرب آزاد می شود.  
 
نهاوندیان ادامه داد: البته تعدادی از این پروژه ها که 121 پروژه مورد اشاره رئیس جمهور در سفرش قرار گرفت که هم در سال 93 و هم در سال 94، اگر از این تعداد 121 پروژه 102 پروژه با کنترل، تا پایان 93 تحویل خواهد شد، 19 پروژه که در سال 94 در گزارش اولیه برنامه شما مطرح شد، طرح ما در سفر مصوبه ای نداشتیم، همه بررسی ها قبل از سفر صورت می گیرد و در صورتی که کار کارشناسی و هماهنگی بین دستگاه ها انجام شده باشد امکاناتش هم وجود داشته باشد به عنوان پروژه ای که پیگیری خواهد شد با عنوان مشخص اعلام می شود.   
 
وی گفت: اعتباری که برای این 121 پروژه گذاشته شده، 581 میلیارد تومان است که در سال 93، 357 میلیارد تومان و در سال 94، 224 میلیارد تومان تخصیص پیدا می کند.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: این گونه که مردم، دستگاه ها تکلیف خود را می دانند یعنی به جای این یک آرزوی دست نیافتنی مطرح شود ما براساس امکاناتمان مشخص می کنیم که دولت می تواند چه کاری انجام دهد و چه اولویت هایی را مورد تشویق قرار می دهد که بخش خصوصی به میدان بیاید، البته اگر مردم به میدان بیایند، چون منابع مردم بی اندازه است، یعنی می توانند یک جریان سرمایه گذاری منتهی به رشد به پایداری را شکل دهند.
 
*اگر اعتماد مردم نسبت به اعمال دولت افزایش یابد، بزرگترین خدمت به توسعه پایدار می شود

نهاوندیان اضافه کرد: ما فکر می کنیم که اگر درجه اعتماد مردم نسبت به آن چه که دولت می گوید و آن چه که دولت عمل می کند را افزایش دهیم بزرگترین خدمت را به توسعه پایدار استان ها انجام داده ایم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به این که در آستانه تقدیم بودجه 94 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی هستیم، فرآیند بودجه چه شکلی است و اکنون در چه مرحله ای است یادآور شد: حتما مردم شریف مان اخبار جلسات دولت را دنبال کرده اند، در هفته گذشته چند روز صبح و بعدازظهر دولت جلسات فوق العاده ای برگزار کرد، برای همین منظور که در موعد مقرر قانونی لایحه بودجه سال 94 تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور ادامه داد: چون تبصره های معمول بودجه در لایحه دیگر تقدیم مجلس شده بود و براساس تفاهمی که بین دولت و مجلس بنا شد که ما این تبصره ها را خارج از بودجه به صورت قانون دائمی داشته باشیم که دیگر نیازی نباشد در فضای بودجه یک یک تبصره ها مطرح شود اما چون به موقع به تصویب نرسید، ناچار باید در بودجه 94 این کار صورت می گرفت، تبصره ها زمان زیادی را برد، در بحث ردیف ها و اعتبارات یک جنبه، جنبه درآمدی است و بعد از تخصیص ها بین ردیف های مختلف در بحث درآمدی ما با یک شرایط جدیدی در قیمت نفت در بازار جهانی روبه رو شدیم.
 
نهاوندیان ادامه داد: البته این یک چالش مهمی بود که چگونه می توانیم بودجه ای را بدون کسری داشته باشیم، به سبب این که دولت در این عزم جدی که برای انضباط مالی داشته و استقراض آشکار و پنهان خودش را از بانک مرکزی و سیستم بانکی متوقف کرده که این باعث اصلی بوده که در بحث مهار تورم توفیق را پیدا کردیم که از رقم های بالای تورم که 35 درصد و 45 درصد به چیزی حدود 17، 18 درصد رسیده ایم.  
 
* دولت به دنبال ارائه بودجه ای با کسر بودجه نبوده و نیست

وی اضافه کرد: دولت این سیاستش را نمی خواهد به هیچ وجه از دست بدهد لذا دولت به دنبال ارائه بودجه ای با کسر بودجه نبوده و نیست، خوشبختانه با بررسی هایی که شد لایجه بودجه، لایحه ای بدون کسری خواهد بود نکته مهمی که وجود درد در ردیف و اعتبارات عمرانی بوده که هم چنان در بودجه 93 مورد توجه و عمل قرار گرفت که رقم قابل توجهی است که رشد نشان می دهد.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور ادامه داد: نکته اثرگذاری که در سال 93 مطرح بود این بود که در ماه های اول تخصیص اعتبارات عمرانی یک جهش نسبت به سال گذشته داشتیم که نیمه اول سال که عمدتا فصل کاری در بهار و تابستان است، استان ها توانستند رقم های خوبی را بگیرند، در بودجه عمرانی استان ها 100 درصد تخصیص صورت گرفت به همین جهت کار، فعالیت و ساخت و ساز در استان ها راه افتاد و آثار خود را روی بخش خصوصی گذاشت.

نهاوندیان ادامه داد: از طرفی هم پرداخت برخی از بدهی هایی که دولت به پیمانکاران داشت کمک کرده که برخی از بخش های ما راه بیفتد، در بخش های مختلف هم حکمش متفاوت است در برخی بخش ها ما شاهد رشد خوبی هستیم مثل صنعت خودروسازی و قطعه سازی که به دنبال آن است، هم چنین صنعت غذا در برخی از بخش ها هنوز حرکت آن چنانی که باید باشد مطلوب نیست، هنوز در بحث ساخت و ساز و مسکن بازار منتظر است اما در مجموع با این رویکردی که دولت دارد که انضباط خود را در بودجه جاری بیشتر کند و آن چه که توان دارد برای بودجه عمرانی بگذارد، این آثار خود را در کلان اقتصاد دارد.
 
وی تصریح کرد: اصلاحی که در بحث هدفمندکردن یارانه ها مطرح شد، منابع جدیدی پیدا شد، دیگر در رویکرد مصرف گرایانه نرفت، بلکه در بخش نظام سلامت رفت، که در نظام سلامت نیز اثرش این شد که هم رضایتمندی ها را بالا برد و هم به بخش سلامت کمک کرد مثل صنعت دارویی ما، در صنعت دارو ما رشد و رونق خوبی را شاهد هستیم، مجموعه ای که در بخش خدمات درمانی کار می کنند با به روز شدن پرداخت بدهی ها با تامین اجتماعی و سیستم بیمه ایران، داروخانه ها وضع نقدینگی شان بهتر شده و آن ها توانسته اند که پول شان را به کارخانجات داروسازی دهند که در این بخش نیز ما شاهد رونق بوده ایم.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: از این به بعد نیز هر منبع جدیدی برای مدیریت یارانه ها در آینده باشد، باز جهتگیری همین است که ما این امکانات کلانی که در اقتصاد پیدا می کنیم را به زخم برخی از مشکلات اساسی مان بزنیم و این طور نباشد که به جای این که ما به تولید کمک کنیم مصرف را مورد تشویق قرار دهیم، خوشبختانه این رویکرد در لایحه بودجه وجود دارد.
 
نهاوندیان گفت: میزانی که از منابع یارانه برای تولید در نظر گرفته شده بود، مجددا مورد توجه بوده، در رابطه با پرداخت جبرانی نیز فاصله نرخ سود که برای حمایت از تولید است، مجددا امسال مورد توجه و تایید قرار گرفت هم چنین در بحث پرداخت بدهی های دولت، افزایش سرمایه بانک ها که در مجموعه مصوبات قبلی و لایحه خروج از رکود مطرح بود که متاسفانه هنوز این لایحه به تصویب مجلس نرسیده، لذا ناچارا دولت آن را مورد تایید قرار داد.

*شوک های خارجی نمی تواند جریان متین و روشن اقتصاد ما را مورد تهدید قرار دهد

وی ادامه داد: بنده مطمئنم با همکاری بین دولت و مجلس تصویب لایحه می تواند ادامه دهد این پیام امیدواری نسبت به آینده و تحقق رونق را، پیام دیگری که داشت و آن این که اقتصاد ما از نظر توان ایستادگی و اتکا به خودش به مرحله ای رسیده است که شوک های خارجی نمی تواند جریان متین و روشن اقتصاد ما را مورد تهدید قرار دهد.
 
*رویکرد دیپلماسی فعال این پیام را می دهد که توافق نهایی مذاکرات به زودی حاصل می شود

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور ادامه داد: البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود ما به سرعت و شتابمان اضافه می کنیم، اما این طور نیست که ما را از حرکت باز بدارد، مذاکرات هسته ای ما بسیار خوب بود و با وجود این که هنوز مذاکرات ادامه دارد، در همین مدیریت اقتصادی کشور توانستیم تورم را کاهش دهیم و توانستیم کشور را از رکورد خارج کنیم، عین همین مطلب در واکنش نسبت به کاهش قیمت نفت وجود دارد، پیامی که از این تصویب برمی آید این است که 30 درصد هم اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرده باشد، این اقتصاد توانسته 30 درصد فروش نفتش را با راه های ابتکاری بالا ببرد و مشتری های دیگری نیز پیدا کرده و می تواند با صادرات غیرنفتی و با اتکا به تولید ملی حرکت خود و مدیریت و بودجه خود و دادن پیام رونق به اقتصاد خود را ادامه دهد البته هم توان مذاکراتی ما در این رویکرد دیپلماسی فعال و هم این پیامی که از صحنه اقتصاد آمد، احتمال بیشتر را به این می دهد که توافق نهایی مذاکرات هسته ای به زودی حاصل می شود.  
 
نهاوندیان ادامه داد: برخی از سران کشورها نیز صریحا گفتند که ما برای حصول توافق نهایی فقط یک ذره زمان کم داشتیم، خوشبختانه توان مذاکراتی کشورمان مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و ثابت کرد که منطق ایران قابل شکستن نیست و در همه حوزه های مورد مناقشه ایران توانست حقانیت خود را به کرسی بنشاند، البته در جزییات و دقایقی باید مذاکرات ادامه پیدا می کرد.
 
* پیام مذاکرات به اقتصاد هم مثبت بوده است/ توفیق ما در مذاکرات به اقتصاد کمک می کند

وی تصریح کرد: پیام مذاکرات به اقتصاد هم مثبت بوده است یعنی این دو در یک رابطه دو سویه قرار دارند، قدرت اقتصاد ما به مذاکرات است و حضور ما در صحنه بین المللی به رفع تحریم های ظالمانه کمک می کند و توفیق ما در مذاکرات به اقتصاد کمک می کند.

نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اهمیت سفرهای دولت گفت: فلسفه سفرهای دولت از چند نکته اساسی برخوردار است.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور در سفرهایش به استان های کشور مستقیماً با مردم و سرمایه گذاران استای صحبت می کنند خاطر نشان کرد: یکی از قسمت های بسیار مهم برنامه های دولت در سفرهای استانی برنامه توسعه با سرمایه گذاران است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اولویت های مورد تاکید دولت در سفرهای استانی اظهار داشت: این سفرها در چشم همگان نشانه حرکت گسترده عظیم دولت در جهت بهبود مشکلات مردم و استان ها است.

** دولت نباید همه امور را به تنهایی انجام دهد

نهاوندیان با تاکید بر این که دولت نباید همه امور را به تنهایی انجام دهد اضافه کرد: دولت باید علامت اطمینان بخش به حساب آید  

وی با تاکید بر این که سرمایه گذاری ها را باید مردم انجام دهند اظهار داشت:سفر به استان ها به منظور نظارت و بازرسی صورت می گیرد که آیا کارها به درستی انجام می شود یا خیر؟

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که در این سفرها مردم از نزدیک به مسئولین دیدار می کنند افزود: مردم از طریق ارتباط با سامانه تعیین شده در اقصی نقاط استان می توانند حرف هایشان را بزنند.

نهاوندیان با اشاره به روز اول سفر هیات دولت به گرگان گفت: در این سفر حدود 180 نفر از خانم ها و آقایان به صورت شبانه روزی مشغول جواب دادن به خط های تلفن بودند .

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به خوزستان در طی ماه های گذشته گفت: در آن زمان تعداد نامه هایی که مردم به ما می دادند بسیار زیاد بود به طوری که در یک فاصله نیم ساعته حجم نامه های مردم از زمین تا زانوهایمان می رسید.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که باید به مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی مردم رسیدگی کرد اظهار داشت: ما از زیاد بودن تماس های مردم با سامانه ارتباط مردمی خوشحال نیستم بلکه باید به گونه ای اقدام کنیم که مثلاً در خدمات درمانی دیگر نیاز پلکانی اضطراری نداشته باشیم.
نهاوندیان با اشاره به این که آموزش و پرورش باید به گونه ای به مردم خدمات بدهند که مردم از این حیث دیگر مشکلی نداشته باشند گفت: از طریق این سامانه گزارش ها را به صورت مستقیم دریافت می کنیم.

****سامانه ارتباطی 111 آماده پاسخگویی به مردم است

وی با تاکید بر این که مردم می توانند با شماره 111 تماس بگیرند و حرف های دلشان را بزنند ادامه داد: از این طریق خدمت رسانی در همه دستگاه ها را بررسی می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که در سفرهای استانی پتانسیل ها را مورد بررسی قرار می دهیم افزود: باید فرصت خیزش پیدا کنیم.

نهاوندیان ادامه داد: در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان گلستان حتی کسانی که در خارج از کشور بودند به ایران آمدند و توافقاتی را در راستای آبادانی استان خود منعقد کردند.

وی با اشاره به این که در استان گلستان 14 پروژه با سرمایه گذاران خارج از کشور به توافق رسیدیم افزود: خوشبختانه سرمایه گذاری قابل توجهی توسط مردم در این استان صورت گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که باید بر امکانات مردم تکیه کرد تا به پویایی استان ها برسیم افزود: در توسعه هر استان اولویت های منطقه ای را مورد تاکید قرار داده ایم به طوری که این در حالی است که برخی از امور فرا استانی است.

نهاوندیان با بیان این که مشکلات مربوط به آب را نمی توان تنها در یک استان حل کرد اظهار داشت: منابع آبی کشور از سرشاخه های متعددی تشکیل شده اند پس باید به صورت فرا استانی عمل کرد.

وی در پایان گفت: سامانه ارتباط مردمی 111 در تمام فصول سال پاسخگوی مردم است.
(جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳) ۲۲:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها