شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۳۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

شرط استفاده از خمیرمرغ در فرآورده‌های گوشتی/ مهر استاندارد بر لبنیات، برنج و آب معدنی

رییس سازمان ملی استاندارد با حضور در خبرگزاری ایسنا، علاوه بر اینکه توضیحات کاملی در خصوص نظارت بر استاندارد و کیفیت بنزین، کم‌فروشی و دیگر حواشی مربوط به آن توضیح داد و روز گذشته در این رسانه منتشر شد، درباره دیگر مباحث روز و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان از استاندارد محصولات اعم از خوراکی و غیر خوراکی و کیفیت خدمات توضیحاتی ارائه کرد.

نیره پیروزبخت شرط استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی را اصلاح شیوه تولید اعلام و تاکید کرد که سازمان ملی استاندارد تمام هوش و حواس خود را در خصوص سلامت لبینات جمع کرده لذا مردم نگران وجود روغن پالم در لبنیات نباشند.

وی همچنین علیرغم اطمینان دادن به مردم در خصوص سلامت آب‌های معدنی دارای علامت استاندارد و مصرف برنج، تصریح کرد که تاکنون حتی یک مجوز برای واردات دستگاه برنج‌کوب صنعتی از سوی سازمان استاندارد داده نشده و اگر چنین دستگاهی به کشور وارد شده به صورت قاچاق بوده است؛ بنابراین هیچ‌گونه برنج صنعتی در کشور تولید نشده است.

به گفته پیروزبخت نصب برچسب مصرف سوخت در خودرو امری اجباری و غیرانکار است و اگر برخی از خودروها فاقد برچسب مصرف سوخت هستند به این معناست که پس از گذراندن مراحل شماره‌گذاری، برچسب را از خودرو برداشته‌اند.

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین حجم عمده‌ای از اسباب‌بازی‌ها و لوازم آرایشی را قاچاق عنوان کرد و گفت: شناسایی و استاندارد‌سازی این کالاها کار بسیار دشواری است و خریدار نمی‌تواند تشخیص دهد که این کالا از کانال سازمان استاندارد عبور کرده یا خیر لذا به فکر راه‌اندازی یک راه تشخیص مناسب در این راستا هستیم.

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با رییس سازمان ملی استاندارد به شرح زیر است:

- با توجه به اینکه استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی اخیرا ممنوع شده و تولیدکنندگان نسبت به مشکلات و ضررهای مالی خود، رفع ممنوعیت را از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت پیگیر هستند، آیا این ممنوعیت در آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

اگر روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان استفاده آن در فرآورده‌های گوشتی خواهد بود اما هم اکنون استفاده از خمیر مرغ با ماهیت فعلی ممنوع است. چراکه خمیر مرغ ویژگی‌های خاصی دارد که اگر همین ویژگی‌ها تغییری نکند استفاده از آن در فرآورده‌های گوشتی مجاز نیست.

اگر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد به تفاهمی برسند که روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان ساماندهی در استفاده از فرآورده‌های گوشتی خواهد بود. اما هم اکنون خمیر مرغ با ماهیت فعلی که سازمان ملی استاندارد آن را شناسایی کرده، مجاز به استفاده در فرآورده‌های گوشتی نیست.

نکته قابل توجه این است که برخلاف نظر وزارت بهداشت از سه سال پیش سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود که استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی به‌طور کلی ممنوع است.

پس از مذاکرات صورت گرفته در حال حاضر استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و کالباس و تمام فرآورده‌های گوشتی به‌طور کامل ممنوع اعلام شده و طی کنترل‌های صورت گرفته چندین واحد تولیدی کارشان متوقف شده که از جمله آن یک واحد در قم را می‌توان مثال زد و این مطلب که گفته می‌شود در کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند خمیر مایه یافت می‌شود می توان اعلام کرد که این موضوع از سمت ما کاملا منتفی است.

- با توجه به تخلفات صورت گرفته در زمینه استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی و نگرانی‌های ایجاد شده از سوی مردم، آیا دیگر محصولاتی که به صورت غیر قانونی از روغن پالم استفاده می‌کردند، اکنون در بازار وجود ندارند و نظارت‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد؟

در خصوص روغن پالم طبق آخرین اعلام، از اول مهرماه لبنیات پالم‌دار از سطح کشور جمع‌آوری شدند و این قول را به مردم می‌دهیم که هیچ‌گونه نگرانی درباره‌ لبنیات نداشته باشند.

سازمان ملی استاندارد پیگیری‌های خوبی را در این راستا انجام داده است؛ به‌طوری که طی سه ماه اخیر 300 نمونه از بازار، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به‌طور کلی می‌توان این اطمینان را به مردم داد که از مصرف لبنیات هیچگونه نگرانی نداشته باشند چرا که سازمان استاندارد تمام هوش و حواس خود را در این امر معطوف کرده است.

از سوی دیگر طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استفاده از روغن پالم در خمیر خامه‌ای نیز ممنوع شده است. مواردی که در خصوص استاندارد اجباری در نظر گرفته شده است از سوی سازمان ملی استاندارد به‌طور جد پیگیری می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این مورد نباید وجود داشته باشد.

- با توجه به شبهات مطرح در خصوص استاندارد آب‌های معدنی، آیا آب‌های معدنی موجود در بازار مورد تایید سازمان استاندارد هستند؟

استاندارد آب معدنی به دلیل این‌که به صورت اجباری در نظر گرفته شده است، سازمان ملی استاندارد نظارت ویژه‌ای بر آن دارد. وزرت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز نظارت خوبی در این امر دارد و به طور کلی یک حرکت نظارت دوجانبه روی آب‌معدنی وجود دارد که مورد تایید است و هیچ‌گونه نگرانی در این راستا وجود ندارد.

از آنجاکه در زمینه استاندارد هیچ درجه‌بندی بالاتر و پایین‌تری وجود ندارد نمی‌توان برای آن رنجی را در نظر گرفت چراکه استاندارد همان استاندارد است و این مساله که کالایی بالاتر باشد منوط به کیفیت کلا نه استاندارد آن است که آب قابل قیاس با کیفی نیز نیست. چراکه زمانی که مواد مضر نداشته باشد و مشکلات و ویژگی‌های لازم را داشته باشد استاندارد است.

- آیا دستگاه‌های برنج‌کوب صنعتی در کشور وجود دارد که به تبع آن برنج صنعتی عرضه شود؟

در خصوص تولید برنج‌های صنعتی و عسل صنعتی در کشور می‌توان گفت که تاکنون طبق بررسی‌های انجام شده هیچ‌گونه برنج صنعتی در ایران تولید نشده است و در خصوص عسل نیز مسئولیت نظارت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان ملی استاندارد نقش و اطلاعی ندارد.

اما در خصوص دستگاه تولید برنج صنعتی می توان گفت که تاکنون حتی یک مجوز نیز برای واردات دستگاه برنج صنعتی از سوی سازمان استاندارد داده نشده و اگر چنین دستگاهی به کشور وارد شده به صورت قاچاق و غیرقانونی بوده است و با قاطعیت می توان گفت که تاکنون هیچ‌گونه برنج صنعتی در کشور تولید نشده است.

از آنجاکه برنج در سه نهاد دولتی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرد به همین دلیل می‌توان اطمینان خاطر را در مصرف برنج به مردم داد.

- باتوجه به وقوع حوادث اخیر در شهربازی‌ها، آیا وسایل شهربازی‌هایی که اکنون فعال هستند مورد تایید سازمان ملی استاندارد هستند؟

در خصوص وضعیت آسانسور و وسائل موجود در شهربازی‌ها می‌توان گفت دستکاری‌هایی که بعد از تایید سازمان ملی استاندارد در وسیله‌ای انجام می‌شود به عهده استاندارد نیست و هیچ وظیفه‌ای را در این زمینه برعهده نمی‌گیرند. بلکه مسئولیت آن تنها برعهده بهره‌بردار است و اگر می‌خواهند تغییری را در وسیله ایجاد کنند حتما باید با استاندارد نظارت هماهنگی لازم صورت بگیرد.

با توجه به این‌که در سال‌های اخیر تعداد حوادث رخ‌داده در شهر بازی بسیار زیاد بوده در این راستا چندین مکاتبه با مراجع مختلف به ویژه وزیر کشور داشته‌ایم که نتیجه آن دستور به تمام شهربازی‌ها مبنی بر این‌که هیچ شهربازی بدون مجوز سازمان استاندارد نمی‌تواند فعالیت کند، بوده است.

به‌ طور کلی سازمان ملی استاندارد در سال‌های اخیر نظارت ویژه و خوبی را در شهربازی‌های سطح کشور به منظور جلوگیری از بروز حوادث و افزایش ایمنی علی‌رغم این‌که وظیفه‌ کاری نداشته است و صرفا به دلیل وجدان انجام داده است.

- نصب کپسول‌های آتش‌نشانی در خودرو به کجا رسید؟ و چه زمانی قرار است اجبار شود؟

از تیرماه سال گذشته نصب کپسول‌های آتش‌نشانی در خودرو به صورت اجبار در آمد که به دلیل کمبود این کپسول‌ها و مشکلات دیگر این قضیه با مخالفت سازمان استاندارد روبرو شد و تا تاریخ اول فروردین سال 1394 به تعویق افتاد و در حال بررسی است.

- علیرغم اینکه نصب برچسب مصرف سوخت در خودروها امری اجباری است، برخی از خودروها فاقد چنین برچسبی هستند. در این این شرایط مصرف‌کنندگان باید چه کنند و نقش سازمان ملی استاندارد چیست؟

نصب برچسب مصرف سوخت در خودرو یک امر اجباری و غیرانکار است و تمام خودروها چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی برای امر شماره‌گذاری مجبور به نصب این برچسب در خودرو هستند. اگر دیده می‌شود که برخی از خودروها فاقد برچسب مصرف سوخت هستند، به این معناست که پس از گذراندن مراحل شماره‌گذاری آن را از خودروی خود برداشته‌اند.

به‌طور کلی نصب برچسب مصرف سوخت در ابتدای امر برای شماره‌گذاری امری واجب است و از آنجاکه مجوز شماره‌گذاری تحت سه سازمان استاندارد، محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت صورت می‌گیرد، اگر این نشان و برچسب وجود نداشته باشد مورد قبول این سه سازمان نخواهد بود.

- با توجه به اینکه بخش زیادی از حوادث شهری مربوط به استاندارد نبودن آسانسورهاست، نظارت بر استاندارد این کالا چقدر جدی گرفته می‌شود؟ و آیا نظارت بر قبل و بعد از نصب این کالا کاملا بر عهده سازمان استاندارد است؟

در مورد آسانسور به صورت مجزا می‌توان گفت که قبل و پس از نصب، سازمان ملی استاندارد نظارت کامل در این حوزه دارد. مساله مهم این است که باید بازرسی دوره‌ای از آسانسور‌ها صورت بگیرد.

بحث بازرسی آسانسور در خانه‌های شخصی برعهده شهرداری است و تاکنون نیز پیشنهاداتی از سوی سازمان ملی استاندارد برای ارائه‌ این کار انجام شده است که متاسفانه شهرداری تاکنون تمایل چندانی به این امر نداشته اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم به یک جمع‌بندی مفید و قابل اجرا دست یابیم.

از سوی دیگر در بازرسی آسانسور‌ها در مکان‌های عمومی همچون ادارات و سازمان‌هایی که مالک شخصی ندارند علی‌رغم این‌که سازمان استاندارد وظیفه‌ای در آن‌ها ندارد، بازرسی‌های دوره‌ای را انجام می‌دهد و گزارش آن را هر چند وقت یکبار ارائه می‌کند.

- با توجه به اینکه عمده اسباب‌بازی‌های موجود در بازار وارداتی‌ هستند، می‌توان گفت این کالاها از کانال سازمان استاندارد عبور می‌کنند و استاندارد کامل را دارند؟

در زمینه‌ محصولات فرهنگی سازمان استاندارد وظیفه‌ای مبنی بر اشاعه فرهنگ ندارد. چرا که معقوله فرهنگ تقابل چندانی با استاندارد ندارد و وظیفه پیگیری این امر بر عهده وزارت فرهنگ و دستگاه‌های مربوط به این حوزه است.

البته سازمان ملی استاندارد وظیفه‌ای را در خصوص ارزیابی اسباب‌بازی دارد. چرا که استاندارد اسباب‌بازی یک استاندارد اجباری در نظر گرفته شده است و این مساله به این معنا است که هنگام ورود یک اسباب‌بازی به کشور گمرک آن را به حوزه استاندارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی می‌کند که در سازمان استاندارد معقوله‌های امنیتی اسباب‌بازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در کانون پرورش فکری بعد فرهنگی آن تجزیه و تحلیل می‌شود.

از سوی دیگر 32 دستگاه برای واردات و صادرات کلیه محصولات وجود دارد که هر کدام از دستگاه‌ها در حوزه مربوط به خودشان نقش حاکمیتی را ایفا می‌کند. به همین دلیل سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند وارد دیگر حوزه‌ها شود اما این سازمان حمایت خود را در تمامی حوزه‌هایی که سازمان مربوط به آن بخواهد اعلام کرده است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از اسباب‌بازی‌ها و لوازم آرایشی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که شناسایی و استاندارد‌سازی آنها کار بسیار دشواری است. اما به طور قطع می‌توان گفت کالاهایی که از کانال سازمان استاندارد عبور می‌کنند بسیار دقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند.

متاسفانه خریدار نمی‌تواند تشخیص دهد که این کالا از کانال سازمان استاندارد عبور کرده است یا خیر. در گذشته ایران‌کد را راه‌اندازی کرده بودیم که پس از مدتی به‌طور کامل قطع شد اما به فکر راه‌اندازی یک راه تشخیص مناسب در این راستا هستیم.

با توجه به این‌که بیش از نیمی کالاها به صورت قاچاق از چین وارد می‌شود قاچاق و مورد تایید سازمان استاندارد نیست. چرا که از مراجع قانونی عبور نمی‌کند و سازمان ملی استاندارد آن را تایید نمی‌کند.

سازمان ملی استاندارد به عنوان همپای ستاد مبارزه با قاچاق کالا فعالیت‌های خوبی را انجام داده است. چرا که اگر ضوابط درستی برای تجارت تدوین کنیم قطعا میزان قاچاق کاهش پیدا می‌کند و در حال حاضر نیز در دستور کار ما این موارد وجود دارد که نسبت به سال گذشته می‌توان گفت میزان قاچاق کاهش پیدا کرده است.

- نقش و جایگاه سازمان ملی استاندارد در کیفیت و نظارت خدمات عمومی چیست؟

سازمان ملی استاندارد که تاکنون تمرکز خود را بر استاندارد کالا معطوف کرده بود، زین پس با راه‌اندازی معاونت کیفیت در سازمان قصد دارد علاوه بر نظارت بر کالا، امر نظارت بر خدمات را نیز انجام دهد.

نظارت بر کارهای خدماتی اماکن شخصی و عمومی بر عهده شهرداری است اما سازمان ملی استاندارد نیز تاکنون اقداماتی در راستای نظارت بر آسانسورهای اماکن عمومی انجام داده است و در راستای نظارت بر شهربازی‌ها نیز طبق قانون منع فعالیت شهربازی‌های غیر استاندارد و پلمپ آن‌ها، علی‌رغم نداشتن وظیفه در این حوزه کارهای ویژه‌ای را انجام داده است به طوری که چندین شهربازی پلمپ شده است.

از آنجاکه خدمات جزو لاینفک استاندارد است، در این سازمان نیز خدمات جزو مواردی در نظر گرفته شده که سازمان ملی استاندارد فعالیت خود را در آن افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی در حال حاضر وظیفه نظارت بر خدمات سطح شهر بر عهده شهرداری است اما در مکان‌های عمومی همچون شهربازی و آسانسور‌های عمومی، سازمان ملی استاندارد علی‌رغم نداشتن وظیفه، در این بخش‌ها نظارت دارد.

از آنجاکه مفاهیم استاندارد‌سازی دنیا فقط منوط به تولید کالا و محصول نیست و بخش خدمات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سازمان ملی استاندارد با به‌کارگیری از یک نیروی جدید به نام "مدیریت کیفیت" قصد دارد فعالیت خود را در حوزه خدمات افزایش دهد.

به‌طور کلی می‌توان رویکرد سازمان استاندارد را در دو حوزه کالا و خدمات همچون بخش‌های گردشگری، هتل‌داری، شهربازی، آسانسور و ... معرفی کرد.

از آنجاکه معاونت بخش کیفیت خدمات به تازگی وارد این حوزه شده است، تاکنون تنها زیرساخت‌های این بخش آماده شده، اما قصد داریم به زودی این مرحله را اجرایی کنیم.

(شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳) ۱۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها