جمعه / ۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۳۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید ۲۰۰ تن زعفران در خراسان رضوی/ لزوم توجه به بازارهای جهانی

مشاور استاندار خراسان رضوی گفت: بخش زیادی از ۲۰۰ تن زعفران تولید شده در خراسان رضوی مربوط به شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات است.

علی اصغر رشید در سومین همایش ملی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی زعفران که بعدازظهر پنجشنبه برگزار شد اظهار کرد: لازم است وضعیت تولید زعفران تثبیت شود و این محصول از نظر کیفی و کمی در استان ارتقاء یابد و با تقویت عنصر رقابتی خود بتوانیم محصولی بهتر از دیگر کشورها به بازار عرضه کنیم.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به پیشینه خراسان بزرگ و تقسیم آن به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گفت: خراسان رضوی بزرگترین زیستگاه شرق کشور و معبر اقتصادی کشور است و با ۸۴۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و افغانستان، بیشترین خطوط مرزی را در کشور داراست.

وی با اشاره به ظرفیت های تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در حوزه زعفران، بیان کرد: زعفران خراسان رضوی یک محصول استرا تژیک بوده ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب در تولید این محصول هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

مشاور استاندار خراسان رضوی برگزاری چنین همایش‌هایی را راهی برای انتقال اطلاعات و دانش‌های مربوط به کشت این محصول به عرصه تولید دانست و تصریح کرد: یافته های علمی در این همایش ها باید به صورت دستورالعمل های اجرایی تدوین شود و با برنامه ریزی آسیب ها را تبدیل به فرصت نماییم.

رشید شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از بزرگترین کمک ها برای مدیریت تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران خواند و تصریح کرد: ما باید در سطح استان از ظرفیت ۱۴ هزار نفری که عضو شوراهای شهر و روستا هستند استفاده کنیم و تجربیات و دانش آنها را در راستای حل مشکلات کشاورزی و بهبود تولید و عرضه زعفران بکار بگیریم.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از ۲۴۰ تن زعفران تولیدی ایران مربوط به خراسان رضوی است، گفت: ۲۰۰ تن از تولیدات زعفران در خراسان رضوی و ۴۰ تن در خراسان جنوبی تولید می شود که بخش زیادی از این ۲۰۰ تن زعفران خراسان رضوی مربوط به سه شهرستان نامبرده است.

وی بر ضرورت حفظ بنیه‌هایی که موجب توسعه روستاهای خراسان رضوی می شود تاکید و اذعان کرد: مسئولان ارشد استان باید به نحوی مطلوب مشکلات پیش رو را برداشته و بخش‌های تولید و صنعت هم باید حمایت لازم را داشته باشند.

رشید با اعلام اینکه دولت باید با حمایت از این بخش به توسعه آن کمک کند، گفت: بخش دولتی نیز برای توسعه روستاها دو وظیفه حاکمیتی و تصدی گری دارد که وظیفه حاکمیتی شامل موضوع مدیریتی، ساماندهی، بازاریابی و مبارزه با مشکلات تولید، صادرات، ارتقا و فناوری محصولاتی مانند زعفران است.

 مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت همراهی بخش خصوصی و دولتی در حوزه زعفران تاکید کرد: با کار جزیره ای نمی توان موفق شد بلکه باید همه درکنار هم ضعف ها را بر طرف کنیم.

رشید با اشاره به تولید زعفران در سایر کشورها، گفت: نباید نگران کاشت زعفران در استان و کشورهای دیگر باشیم بلکه باید عنصر رقابت‌پذیری را در استان تقویت کنیم.

اشتغال در روستاها مشکل حاشیه نشینی مشهد را حل میکند

ابوالقاسم خسروی همچنین در این جلسه، با اشاره به اهمیت مسایل علمی در حوزه کشاورزی گفت: خروجی این نشست ها باید چیزی باشد که تاثیرش را برروی کار کشاورزان گذاشته و نتایجی برایشان حاصل شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه نسل های متعددی را طی کرده؛ نسل اول فقط به آموزش می پرداخت، نسل دوم علاوه بر آموزش کارهای پژوهشی را نیز انجام میداد و نسل سوم درحوزه های کاربردی نیز وارد شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس عنوان کرد: بیشترین نرخ بیکاری در مقطع کارشناسی است و با توجه به اینکه باید یک میلیون شغل سالیانه ایجاد شود متاسفانه تنها ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: زعفران عامل اشتغال بیش از ۲۰ هزار خانوار در این سه شهرستان است که باید به این موضوع توجه داشت.

خسروی بیان کرد: در تحقیقی که توسط دانشگاه تربت حیدریه انجام شد، بیان شده بود که ۹۰ درصد معیشت روستائیان در تربت حیدریه از زعفران تامین می شود.

وی اظهار کرد: باید دانشگاه ها از حالت تئوری خارج شده و به مراکز علمی در صنعت و کشاورزی متصل شوند.

نماینده تربت حیدریه در مجلس با اشاره به معضل حاشیه نشینی در مشهد اذعان کرد: فراهم کردن امکاناتی مثل راه و انرژی برای روستا ها کافی نیست و برای اینکه از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری شود باید زمینه اشتغال در روستا برای آنها مهیا شود.

وی برنامه های حمایتی مجلس در حوزه کشاورزی را مثبت ارزیابی و اعلام کرد: نگاه ها به سمت برنامه هایی است که در راستای اقتصاد مقاومتی باشد و کشاورزی یکی از مهمترین این حوزه ها است.

زعفران به سرنوشت پسته و فرش در بازارهای جهانی مبتلا نشود

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: علمی که در کنار زعفران داریم باید علم مطبوع باشد نه علم مسموع.

جلال بختیاری ادامه داد: امیدواریم در آینده انجمن های علمی شکل گرفته و کارهای علمی را ثمر ببخشند.

وی تصریح کرد: به تازگی در کشورهای توسعه یافته کلمه نوآوری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه شده است و امیدواریم به زودی کشور ما نیز به اهیمت نوآوری پی برده و شاهد اضافه شدن این واژه به نام این وزارتخانه در ایران باشیم.

بختیاری افزود: اگر انجمن های علمی خوب شکل بگیرند می توانند به تمام حوزه های کشاورزی علی الخصوص زعفران کمک کنند و در صورت کار علمی ما می توانیم این محصول را در بازارهای جهانی در اختیار داشته باشیم و در غیر این صورت مانند فرش و پسته آن را از دست می دهیم.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: باید طلای قرمز را دریابیم و زمینه کارهای اساسی و علمی را برای آن فراهم کنیم.

بختیاری خاطرنشان کرد: باید کسانی که دغدغه دارند در یک انجمن علمی ساماندهی کرد تا حافظ منافع تولید کننده، فروشنده و صادر کننده باشند.

 

 

 

 

 

 

مهر

(جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها