جمعه / ۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۳۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اولویت اول جهاد کشاورزی خراسان رضوی توسعه بازرگانی است/ زعفران محصول استراتژیک استان

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام اینکه برای توسعه کشاوزی برنامه های علمی و فنی داریم گفت: اولویت هایی را برای توسعه در نظر گرفته ایم که اول توسعه بازرگانی و دوم موضوع آب در استان است.

مجتبی مزروعی بعدازظهر پنجشنبه در نشست تخصصی زعفران در شهرستان زاوه با اعلام اینکه برای توسعه کشاوزی برنامه های علمی و فنی داریم گفت: اولویت هایی را برای توسعه در نظر گرفته ایم که اول توسعه بازرگانی و دوم موضوع آب در استان است.

وی ادامه داد: هر چند آب محور تمام فعالیت ها در حزوه کشاورزی است و شاه بیت همه فعلیت های ما است ولی در جایی که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد، بازرگانی را اولویت اول قرار دادیم.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در محصولاتی که سودآوری بالایی دارند مثل زعفران و پسته، کشاورزان از قطره قطره آب استفاده می کنند و شایسته نیست که کم آبی را به این بخش نسبت دهیم.

مزروعی اذعان کرد: برنامه بعدی ما بهبود تکنولوژی و افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی است زیرا هر قدر هم که تولیدکننده خوبی باشیم اگر ابزار خوبی نداشته باشیم موفق نمی شویم.

وی با تاکید بر اینکه تهیه تکنولوژی وظیفه کشاورز نیست عنوان کرد: برای آبیاری تحت فشار مشکلاتی وجود دارد که با ورود تکنولوژی های جدید قابل حل است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: اینکه اعلام می شود آب توسط بخش کشاورزی هدر می رود منصفانه نیست  و راندمان ما به نسبت بخش های دیگر مثل صنعت بالاتر است لذا باید به نسبت درآمد و مصرف انرژی دو حوزه سنجیده شده و بعد قضاوت کرده و نظر بدهیم.

سیاست جهاد کشاوزی اجرای الگوی کشت و توسعه تولیدات گیاهی

وی اعلام کرد: اجرای الگوی کشت و توسعه تولیدات گیاهی با توجه به ظرفیت های اقلیمی و منابع انسانی منطقه از برنامه های ما است.

مزورعی تاکید کرد: اگر تنها ۴۱ درصد از الگوی کشت را اجرا کنیم  دو و نیم برابر عملکرد افزایش می یابد.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در زعفران بیان کرد: به منظور اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و عینیت بخشیدن به فرمایشات رهبری باید به صورت همگن و همسو حرکت کرده و حلقه های زنجیره تولید را به هم متصل کنیم.

وی اظهار کرد: از دهه ۷۰ در حوزه بهبود زعفران قدم هایی برداشته شده و یارانه هایی به کشاورزان داده شد لذا برای کمک به بخش خصوصی به صورت رایگان امکاناتی ارایه و کلاس هایی به منظور آموزش روستائیان برگزار شده است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: طرح جامع زعفران متشکل از ۵ طرح و ۹۵ پروژه در جهت افزایش کمی و کیفی زعفران از تولید تا مصرف، فرهنگ مصرف، توسعه بازارهای مصرف و توجه به مصرف کننده در آن ارایه شده است که امیدواریم هرچه سریعتر تصویب و اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها باید به خواص و کابردهای زعفران پرداخته شود و ارزش های غذایی و دارویی آن به جامعه معرفی شود.

مزورعی ادامه داد: زعفران برای خراسان محصولی استراتژیک است که بهترین سازگاری را با اقلیم ما دارد و از لحاظ درآمد و اشتغال اهمیت ویژه ای دارد.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام اینکه نگرانی از رقابت نداریم گفت: سازمان جهاد کشاورزی اراده دارد که فصل جدیدی را در کشاورزی استان ایجاد کند و با اعتباراتی که برای افزایش راندمان آبیاری در نظر گرفته ایم امیدواریم شاهد بهبود وضعیت آبیاری در استان باشیم.

 

 

 

 

 

مهر

(جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها