پنج شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۳۲۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

وعده خرید ارز صادراتی به نرخ آزاد هنوز اجرا نشده است

نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: در روز ملی صادرات به صادرکنندگان اعلام شد که بانک‌ها ارزهای صادراتی را به نرخ آزاد از صادرکنندگان خریداری خواهند کرد اما این وعده تاکنون اجرا نشده و ابلاغیه‌ای از بانک مرکزی برای بانک‌های عامل صادر نشده است.

محمد لاهوتی اظهار کرد: با توجه به قوانین موجود بانک مرکزی و نبود امکان خرید ارز صادراتی با نرخ بازار آزاد از یکطرف و نبود امکان فروش ارز صادراتی با نرخ بانکی از اواسط سال 1390 که باعث رسوب ارز صادرکنندگان در حساب‌هایشان شده بود، بنا براعلام معاون اول رییس جمهور در روز ملی صادرات قرار شد بانک ها ارز صادر کنندگان را به نرخ آزاد خریداری کنند اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

رکود ارز حاصل از صادرات در حساب صادرکنندگان در دو سال اخیر

وی افزود: ارزهایی حدود سه سال پیش وارد سیستم بانکی شد که این موضوع قبل از تحریم بانک مرکزی بود و این ارزها را بانک مرکزی نمی‌توانست بیشتر از نرخ مصوبی که در بودجه تعیین شده بود خریداری کند؛ بنابراین صادرکنندگان متضرر می شدند و به دلیل عدم فروش و نبود امکان حواله و فروش به واردکنندگان این ارزها تا کنون در حساب صادرکنندگان راکد مانده است.

لاهوتی در عین حال بیان کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، صادرکنندگان به روش‌های خاصی ارزها را به صورت قطره چکانی یا مویرگی وارد سیستم داخلی اقتصاد می کنند که البته با مشکلات فراوانی نیز مواجه هستنند ولی به هر حال با دور زدن تحریم ها، ارزهای صادراتی جهت واردات توسط صادرکننده به واردکننده واگذار می‌شود.

ارز صادرکنندگان به سیستم واردات تزریق شده است

نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با نگاهی به میزان فروش ارز و صادرات و واردات مشخص می‌شود ارز صادرکنندگان به سیستم واردات تزریق شده و این به این معنی است که صادرکننده ارز خود را وارد سیستم اقتصادی کرده ولی به دلیل تحریم در سیستم بانکی، ارز صادرکنندگان مستقیما وارد سیستم بانکی نشده است.

شرایط ورود ارز صادرکنندگان به بانک ها به صورت رسمی وجود ندارد

به گفته لاهوتی شرایط ورود ارز صادرکنندگان به بانک‌ها به صورت رسمی وجود ندارد که البته این به آن معنا نیست که ارز صادراتی به سیستم بانکی وارد نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق اعلام وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در سال 1391 میزان تزریق ارز صادراتی به سیستم اقتصادی کشور برای واردات بالغ بر ۷۰ درصد بوده است، توضیح داد: اینکه بعضی از افراد اعلام می‌کنند ارز صادراتی وارد سیستم اقتصادی نشده حرف درستی نیست. چون از یک‌ طرف صادر کنندگان جهت ادامه تولید و صادرات نیازمند فروش ارز به وارد کننده و تبدیل به ریال جهت ادامه فعالیت اقتصادی خود هستنند و از طرف دیگر آمارهای بانک مرکزی و میزان تخصیص ارز وارداتی نسبت به واردات، موید تزریق ارز صادراتی به اقتصاد کشور بوده است

آزموده را دوباره آزمودن خطاست

نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: ضمنا نباید فراموش کنیم در اواخر دولت قبل با استناد به چنین مطالبی و اخذ تعهد نامه ارزی از صادرکنندگان چه چالش بزرگی برای صادرات کشور اتفاق افتاد که نهایتا در دولت تدبیر و امید بعد از ۱۸ ماه کلیه دستورالعمل های قبلی لغو شد، لذا آزموده را دوباره آزمودن خطاست.

 

 

 

 

ایسنا

(پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها