پنج شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۲۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

به جای نگرانی کشت زعفران در دیگر کشورها، رقابت‌پذیر شویم

مشاور استاندار خراسان رضوی گفت: نباید نگران کاشت زعفران در استان و کشورهای دیگر باشیم بلکه باید عنصر رقابت‌پذیری ر ا در استان تقویت کنیم.

علی اصغر رشید شب گذشته 5 آذر ماه در سومین همایش ملی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی زعفران که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: لازم است وضعیت تولید زعفران تثبیت شود و این محصول از نظر کیفی و کمی در استان ارتقاء یابد و با تقویت عنصر رقابتی خود بتوانیم محصولی بهتر از دیگر کشورها به بازار عرضه کنیم.

وی گفت: خراسان رضوی بزرگترین معبر اقتصادی کشور است و بیشترین مرزها را با 840 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و افغانستان در کشور داراست.

رشید با اشاره به استان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات به عنوان استراتژی زعفران خراسان رضوی، بیان کرد: با رسیدن به نقطه مطلوب در تولید این محصول هنوز فاصله است.

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را راهی برای احتمال اطلاعات و دانش‌های مربوط به کشت این محصول به عرصه تولید دانست.

رشید شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از بزرگترین کمک‌ها برای مدیریت مطرح و تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران خواند و تصریح کرد: ما باید در سطح استان 14 هزار نفر عضو شورا و روستا استفاده کنیم. به ویژه در شهرستان تربت حیدریه زاوه و مه ولات که دارای منابع گرانقدر زعفران هستند.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از 240 تن زعفران تولیدی ایران مربوط به خراسان رضوی است، گفت: 200 تن از میزان تولیدات زعفران در خراسان رضوی و 40 تن در خراسان جنوبی تولید می‌شود که بخش زیادی از این 200 تن زعفران خراسان رضوی مربوط به سه شهرستان نامبرده است.

وی بر ضرورت حفظ بنیه‌هایی که موجب توسعه روستاهای خراسان رضوی می‌شود، تاکید و افزود: مسئولان ارشد استان باید به نحوی مطلوب مشکلات پیش رو را برداشته و بخش‌های تولید و صنعت هم باید حمایت لازم را داشته باشند.

رشید گفت: بخش دولتی نیز برای توسعه روستاها دو وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری دارد که وظیفه حاکمیتی شامل موضوع مدیریتی، ساماندهی، بازاریابی و مبارزه با مشکلات تولید، صادرات، ارتقاء و فناوری محصولاتی مانند زعفران است.

 

 

 

 

ایسنا

(پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها