پنج شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۲۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

طبقات ضعیف جامعه را از نان ارزان محروم نکنیم

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از اول آذر ماه امسال که تاکنون نیز اجرا نشده است، گفت: طبقات ضعیف جامعه را از نان ارزان محروم نکنیم.

 هیات وزیران در تاریخ 14 آبان 93 تصویب کرده است، 'قیمت انواع نان از اول آذر ماه 1393، حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می یابد.'

گفته می شود دولت بنابه دلایلی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است.

علیرضا محجوب در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اذعان به اینکه، عمل آوری گندم در کشور بعنوان محصولی استراتژیک نسبت به دیگر محصولات کشاورزی دشوارتر است، علت آن را پدیده کم آبی و خشکسالی ذکر و تاکید کرد که با تمام این شرایط باید نان را نسبت به سایر اقلام کشاورزی ارزان تر در دسترس مردم قرار داد.

وی با بیان اینکه، سعی تمام کشورها این است که نان را بصورت ارزان در اختیار مردمشان قرار دهند، به وجود بسیاری از خانواده های مستمند تحت پوشش سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: از آنجا که توان مالی این خانوارها بسیار پایین است و قدرت خرید پایینی دارند باید این مسائل در سیاست گذاری قیمت نان مورد توجه مسوولین اجرایی کشور قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی و رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه، میزان یارانه تخصیصی نان در شرایط فعلی را بسیار ناچیز دانست و گفت: اختصاص ماهانه 4 هزار و 500 تومان یارانه نان برای هر نفر به خصوص خانواده های تحت پوشش سازمان های حمایتی و همچنین طبقه کارگر تنها جوابگوی تهیه دو تا سه نان در روز توسط آنان است.

محجوب در خصوص ضایعات 30 درصدی نان در کشور و اینکه برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت نان، دورریز آن را کمتر خواهد کرد، گفت: هیچگاه در ایران، قیمت عامل بازدارنده نبوده و بازدارندگی قیمت همواره در یک برهه زمانی محدود موثر بوده است.

وی ضمن تاکید بر مدیریت بهینه و صحیح صنعت آرد و نان کشور با هدف جلوگیری از ضایعات گندم، یکی از معضلات اصلی در این صنعت را عدم نظارت کافی از سوی دستگاه های ذیربط عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از خیل عظیم کارشناسان بیکار در رشته های علوم کشاورزی به منظور آموزش صحیح بهره وری در کشت گندم و همچنین پخت و پز صحیح نان بسیاری از این مشکلات در کوتاه مدت رفع خواهد شد.

براساس مصوبه دولت، 'قیمت فروش گندم از اول آذر ماه 1393 برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم 6650 ریال تعیین و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه شد'.

 

 

 

 

 

ایرنا

(پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها