پنج شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۲۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سهم عمده تجار ایرانی از بازار عراق طی 5 سال آینده

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به وضعیت سیاسی عراق و وجود بی‌ثباتی در آن به طور قطع بازرگانان و تجار ایران تا پنج سال آینده سهم عمده‌ای از بازار این کشور را در اختیار خود می‌گیرند.

مجید قربانی‌فراز در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات اظهار کرد: امسال که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده باید بتوانیم در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی وظایف خود را به درستی و بیش از پیش انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های سنوات گذشته و فشارهای اقتصادی موجود، دولت تدبیر و امید در برنامه‌های اقتصادی خود با تشکیل شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی و ارسال لایحه خروج از رکود به مجلس سعی در فراهم ساختن فضایی برای رونق صادارت کالاهای غیر نفتی دارد.

قربانی‌فراز با بیان اینکه استان ایلام بیشترین و نزدیک‌ترین مرز با کشور عراق را دارد که در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی شاهد رونق نیستیم، اضافه کرد: ما در بحث اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌ها با طرف عراقی جلسات متعددی برگزار کردیم و مسئولان استان ایلام نیز باید با همکاری تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی توجه ویژه داشته باشند.

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه و تجارت ایران تصریح کرد: 670 میلیون دلار صادرات از مهران به عراق انجام شده که نیمی از آن مربوط به تجار ایلام است ولی متاسفانه مرز مهران مورد غفلت بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است در حالی که تعرفه‌های صفر تا 5 درصد گمرک عراق برای تجار ایلامی فرصت بزرگی است.

وی از وجود 17 مرز کشورمان با عراق خبر داد و گفت: دو تفاهم نامه صنعتی، معدنی و بازرگانی با کشور عراق منعقد شده که در آن شرایط برای فعالیت تجار دو طرف با سهولت بیشتری انجام شود.

قربانی‌فراز تاکید کرد: جلوگیری از صدور کالاهای بی‌کیفیت و فاقد نشان استاندارد به کشور عراق از برنامه‌های ماست که در این زمینه با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی از رایزنی با شرکت‌های بیمه برای بیمه صادرکنندگان کالاهای فسادپذیر و شکستنی از سوی دولت ایران و کشور عراق خبر داد و یادآور شد: یکی از مشکلات فرا روی بازرگانان، افزایش قیمت تمام شده محصول برای صادرات به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان است.

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران در پایان اظهار امیداواری کرد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و در خور شأن بازرگانان، حجم صادرات کالا از مرز مهران افزایش چشمگیری یابد و روند تجارت در استان ایلام رونق گیرد.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها