پنج شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۲۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
در گفتگوی فودنا با یک فعال تولیدی آرد در مازندران بیان شد :

رشد صددرصدی صنایع تولیدی آرد و فراورده های آردی با آزاد سازی قیمت آرد

به دلیل خبر افزایش قیمت گندم ، آرد و نان بر آن شدیم تا از نظر فعالان عرصه آرد آگاهی یبابیم لذا به سراغ یکی از فعالان این حوزه رفتیم و لحظاتی را با او به گفتگو نشستیم.

شایان ذکر است این فعال صنتعی از ما خواست در این گفتگو نامی از او نبریم.

این فعال صنعتی در گفتگو با خبرنگار فودنا، در مورد قیمت جهانی گندم که بین 270 تا 300 دلار داد و ستد میشوداظهار داشت : این قیمت که در واحد پولی ایران کیلویی 900 تومان محاسبه میشود در سال 92 کیلویی 700 تومان از کشاورز خریداری میشد که امسال با قیمت 1050 تومان از کشاورزان گندم کار خریداری شد .

این فعال صنعت آرد و نان در مورد انواع آرد های تولیدی گفت : زمانیکه از آرد سبوس گیری شود بسته به درصد سبوس گیری و سفیدی آرد،آن را در موارد مصرفی خاص استفاده میکنند برای مثال آرد 28 تا 30 درصد برای صنعتی ها ، آرد 23 درصد برای تولید نان فانتزی ، آرد 18 درصد برای مصرف نانوایی ها که قیمت ان را دولت به دست گرفته ،آرد 12 تا 15 درصد برای تولید نان تافتون و آرد 7 درصد برای تولید نان سنگک و لواش در نانوایی ها مصرف میشود.

وی در توجیه اینکه چرا ایران از مرز خودکفایی تولید گندم پس رفت داشته است  گفت : زمانیکه کشاورز گندم خود را پایین تر از قیمت جهانی و هزینه های کاشت و داشت میفروشد مطمئنا نسبت به ادامه کار سرد میشود و به تغییر کاربری اراضی زراعی به اراضی باغی دست میزنند تا نسبت به زحمت و وقتی که صرف میکند سود بیشتری عایدش شود.

وی در مقایسه تولید گندم در استرالیا با ایران بیان داشت: در استرالیا از هر هکتار اراضی گندم 10 تن برداشت میشود اما این میزان در ایران 3 تن در هر هکتار است لذا باید دانست سیاست و نگاه ویژه ای به این مقوله یعنی بهره بری بیشتر از اراضی زراعی گندم داشته باشیم . چرا نباید به صادرات گندم و آرد توجه کنیم؟؟

تولید کننده صنعتی آرد در مورد آزاد سازی قیمت گندم و آرد گفت : آزاد سازی یقینا به رشد کیفیت ، رقابت و کاهش واسطه گری که در بازار آرد بیداد میکند کمک شایانی خواهد کرد. کنترل کننده قیمت آرد بازار است نه دولت،دخالت در محدوده گندم ،آرد و نان موجب سو استفاده های فراوانی میگردد و واسطه گری را قوت میبخشد .

وی افزود : در حال حاضر شرکت غله به دلیل مسئولیتی که در این حوزه دارد دارای گستردگی زیادی شده و این نشان از فعالیت بارز دولت در عرصه آرد و نان دارد .تجربه نشان داد در صنعت هر کجا دولت نقش کمرنگ تری داشته، کیفیت و رقابت جای آن قرار گرفت.

وی در انتقاداز عملکرد سهمیه ایی دولت اظهار داشت : زمانیکه دولت در خرید از تولیدکننده به صورت سهمیه یکسان عمل میکند و به کیفیت در تولید توجهی ندارد موجب سواستفاده در این صنعت میشود اما زمانیکه دولت دخالت خود را در این زمینه از بین ببرد موجب رقابت در کیفیت بین تولیدکنندگان خواهد شد چون تعیین کننده عرصه رقابت بجای دولت ، بازار عرضه و تقاضا است . این تفکر اشتباه است که همه باید داشته باشند ، در بازار رقابت  برد حق حرفه ایی هااست که در تولید  کیفیت بالایی دارند. با آزاد سازی قیمت گندم و آرد سرمایه ملت هدر نخواهد رفت و دست سواستفاده کنندگان از این صنعت قطع خواهد شد و الگوی مصرف مردم در نان و فرآورده های آردی تغییر خواهدکرد.

وی اظهار داشت : یقینا آزاد سازی گندم و آرد موجب رشد صد در صدی صنایع تولیدی آرد و فرآورده های آردی خواهد شد.

این فعال صنعتی عدم توسعه کیفیت را در تنگدستی صنعتگر دانست و در توجیه آن گفت : زمانیکه دولت در حمایت از صنتعتگر آرد ،عدالت را رعایت نمیکند موجب میشود تا صنعتگر برای اعاده حق خود و کاهش هزینه ها از کیفیت محصولش بکاهد و به دلیل نگاه یکسان دولت به همه تولیدکنندگان آرد، برای ابن دست از تولیدکنندگان آرد در بازار عرضه مشکلی بوجود نمی آید اما اگر همین تولیدکننده در بازار عرضه و تقاضا و رقابت قرار گیرد یقینا از عرصه تولید حذف خواهد شد چون بازار سهم حرفه ای ها در تولید محصول با کیفیت است.

وی با بیان اینکه زمانی تمام صنعت ایران را ماشین آلات روسی تشکیل میداد بیان کرد : روس ها معتقدند خواستگاه گندم از آسیای شرقی یعنی روسیه شکل گرفت و سپس دیگر نقاط دنیا را فراگرفت. روس ها جزو اولین آسیابانان دنیا بودند لذا در تولید گندم و صنعت آن از بسیاری کشور ها جلوتر بودند تا تاز مانیکه اروپایی ها با رویکرد سرمایه داری در تولید ماشین آلات کاربردی آنها را جلو زدند. این مبحث را بیان کردم تا بگوییم روس ها در صنعت آرد از ایران بسیار جلوتر هستند و یقینا مشتری گندم و آرد ایران نخواهند بود چون گندم و آرد ایرانی وجه تمایز و جذابیتی برای روس ها ندارد.

وی افزود : با وجود تحریم همه جانبه ای که غرب علیه روسیه روا داشت اما روسیه خریدار گندم و آرد ایران نبود و ما چندی پیش 6 میلیون تن گندم از روسیه وارد کردیم.

فعال صنعتی آرد اظهار داشت : زمانیکه در تامین نیاز داخل مانده ایم چگونه میتوانیم به بازار روس های مدعی در حوزه تولید آردهای باکیفیت بیاندیشیم؟؟

گفتگو : حسین زحمتکش/ فودنا

(پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۰۰
مهدی ایروانی
۱۳۹۳/۰۹/۱۰
0
0
0

با سلام من یک کارگاه تولید نان خانگی راه اندازی کردم که الان حدود 4 ماه است فعالیت میکنم و ارد به صورت ازاد خریداری میکنم و 4 نفر نیروی شاغل دارم که فقط مجوز از اداره بهداشت برای فعالیت دارم و هنوز نتونستم مجوز مشاغل خانگی بگیرم راهنمایی کنید چطور میتونم
در اصفهان از شرکت ها ارد خریداری کنم خواهشن راهنمایی کنید من بعد از چند سال ورشکستگی مالی تازه تونستم یه شغل راه اندازی کنم و به 5 نفر از اعضای خانوادم خرج و مخارج میدهم و با خرید ارد ازاد مشکلات زیادی دارم . باتشکر


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها