سه شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۳۲۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

500تن خرما از رودان هرمزگان به روسیه صادر شد

مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : 500تن خرمای بسته بندی شده در یکی از واحدهای دارای پروانه بهره برداری از سوی این سازمان در شهرستان رودان به روسیه صادر شده است.

«سهراب رمضان پور» عمده ترین نوع خرماهای صادر شده را شامل رقم «کریته»عنوان کرد.

وی با اشاره به بازار خوب روسیه ابراز امیدواری کرد که این مقدار تا پایان امسال به یکهزار تن خرمای بسته بندی شده در واحدها دارای پروانه بهره برداری از سوی این سازمان افزایش یابد.

رمضان پور یادآورشد: 16 واحد بسته بندی و نگهداری محصول خرما دارای پروانه بهره برداری صادره از سوی مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هستند که هم اکنون 10واحد آن فعالیت دارند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان قدرت جذب سالانه این واحدها را در مجموع 47هزارتن عنوان کرد و ابراز داشت: حدود40 هزارتن ظرفیت خالی وجود دارد.

این درحالی است که رئیس انجمن خرمای هرمزگان اعلام کرده است طی سال جاری تاکنون هشت هزارو 500 تن خرما از این استان به مقصد کشورهای امارات متحده عربی،مالزی ، اندونزی ، روسیه، هندوستان و برخی ازکشورهای اروپای غربی صادر شده که 12 میلیون و 500 هزار دلار ارزآوری داشته است.

وسعت نخلستانهای هرمزگان نزدیک به 38هزار هکتار با تولید سالانه 145هزارتن اعلام شده که بیشترین آن با 12هزار هکتار و تولید 52هزارتن به شهرستان میناب اختصاص دارد.

گفته شده که 80 رقم از مجموع 100 گونه نخیلات کشور دراین استان وجود دارد که از مرغوب ترین آنها می توان به مضافتی، پیارم، خنیزی ، شاهانی، خاصویی، کریته ، مردا سنگ ، زرک و کلک سرخ اشاره کرد که محصول پیارم حاجی آباد به دلیل نوع وکیفیت بالایی که دارد به خارج از کشور صادر می شود.

دراخبارمنتشره آمده است:پارسال سه هزار و 500 تن خرمای پیارم تولیدی نخلستانهای هرمزگان به کشورهای آسیای میانه، روسیه، مالزی وامارات عربی متحده صادر شد که 17 میلیون و 500 هزار دلاربرای این استان ارز آوری داشت.

این درحالی است که تعداد زیادی از ارقام موجود در نخلستانهای این استان را نخلهای غیراقتصادی (محصول درجه دو و سه) تشکیل می دهد که کار جایگزینی آنها با استفاده از ارقام کیفی تولید شده بوسیله کشت بافت در قالب برنامه های مدیریتی و بهزراعی در دست انجام است.

برداشت محصول از نخلستانهای هرمزگان خرداد ماه با برداشت آل مهتری در میناب آغاز و اواخر مهرماه نیز با برداشت پیارم و هلیلی در شهرستان حاجی آباد پایان می یابد.

نزدیک به 50درصد از محصول نخلستانهای هرمزگان به دلیل کیفیت پایین به مصرف صنایع و خوراک دام (از طریق صادرات به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس) می رسد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳) ۱۵:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها