سه شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۲۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اوضاع اقتصادی ایران پس از تمدید توافق ژنو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به تمدید توافق ژنو تا دهم تیرماه، تحریم ها خفیف‌تر می شود و منابع به کشور بازمی گردند و مزیت های زیادی به دنبال خواهد داشت.

محمدمهدی رییس‌زاده  با بیان اینکه با توجه به تمدید توافق ژنو وضعیت موجود بدتر از این نخواهد شد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع منابع به کشور بازمی گردند و مزیت های زیادی به دنبال خواهد داشت؛ اگرچه تعیین تکلیف شدن تحریم در بسیاری از حوزه‌ها اثربخش‌تر خواهد بود.

وی گفت: با توجه به این که نرخ 80 دلاری برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده به نظر می‌رسد با این رقم، کسری بودجه داشته باشیم و راهکار برطرف کردن این کسری، کوچک کردن ساختار دولتی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: با پیش‌بینی نرخ 80 دلاری نفت با کسری بودجه مواجه می‌شویم و این در حالی است که کاهش یا تعادل کسری بودجه بخشی مربوط به هزینه‌های دولت است؛ بنابراین باید ساختار دولت کوچک‌تر و از این فربه بودن خارج شود.

رییس‌زاده در عین حال تاکید کرد: راهکار پوشاندن کسری بودجه، بحث کوچک سازی دولت است.

ضریب بالای بودجه به درآمدهای نفتی اتکا دارد
وی بیان کرد: هنوز ضریب بالای بودجه به درآمدهای نفتی اتکا دارد و هر چه نرخ نفت کاهش یابد منجر به کسری بودجه می‌شود که برای جبران کسری با تورم روبرو می‌شویم و این در شرایطی است که ما هنوز در رکود به سر می بریم.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران با اشاره به تمدید توافق ژنو تا دهم تیرماه و با بیان اینکه به نظر می رسد با این تصمیم، تحریم ها نیز خفیف‌تر شود، افزود: نوسانات نرخ نفت و کاهش آن در حد معقولی باید صورت گیرد.

ثبات نرخ ارز مهم‌تر از تک نرخی بودن آن است
رییس زاده همچنین درباره تک نرخی بودن ارز گفت: این موضوع به توسعه صادرات کمک می کند چون فعالان اقتصادی باید محاسبه دقیقی برای فعالیت های خود داشته باشند.

وی ادامه داد: البته مهم‌تر از تک نرخی شدن ارز، ثبات نرخ آن است چون نوسانات شدید به اقتصاد آسیب می‌زند و اتفاقی که در سال 1391 افتاد به دلیل نوسان بود ولی ثبات نرخ ارز زمانی تحقق می یابد که تحریم از بین رفته باشد و مبادلات به راحتی صورت گیرد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳) ۱۱:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها