دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۲۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آزمایشگاه خاک زعفران در تربت حیدریه راه‌اندازی می‌شود

رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: آزمایشگاه خاک زعفران در تربت حیدریه راه‌اندازی می‌شود.

علی احمدیان، اظهار کرد: پس از تکمیل پژوهشکده زعفران در سال 1391 که در سال 1386 کلنگ احداث آن زده شد، این پژوهشکده از دانشگاه فردوسی، جدا و تحویل دانشگاه تربت حیدریه شد و فعالیتش را از همان زمان شروع کرد.

وی بیان کرد: این پژوهشکده تنها پژوهشکده تخصصی زعفران ایران و جهان است که در سه مقوله تولید، فرآوری، بسته بندی، تجارت، صادرات و بازاریابی زعفران تحقیقات پژوهشی انجام می‌دهد.

احمدیان تصریح کرد: در زمینه تولید زعفران بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ایم، باید به سمت تولید ارزان و افزایش تولید در سطح هکتار برویم. برای رسیدن به آن باید تلفیقی از روش‌های سنتی و مدرن بکار ببریم، زیرا هیچ کدام به تنهایی جوابگو نیست و این تصور که تولید زعفران باید به سمت صنعتی پیش برود، بر اساس پژوهش‌ها درست نیست و حتی کشت ارگانیک زعفران که تولید زعفران سالم را مد نظر دارد، به روش‌های سنتی نزدیکتر است.

احمدیان گفت: جامعه هدف ما در زمینه تولید زعفران، کل مالک و خرده مالک است که برای ارتباط با این دو گروه برنامه داریم.

رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه ادامه داد: تعدد مرجع تصمیم سازی شورای راهبردی زعفران، کند بودن عملکرد تولید زعفران، نبود برند ملی، عدم عرضه محصولات فرآوری شده، سودجویی دلالان داخلی و بین‌المللی و مانع قانونی مالیات گمرکی برخی معضلات پیش روی زعفران است که پژوهشکده زعفران در این زمینه در حال پژوهش و بررسی طرح‌های تحقیقاتی برای ارائه راه حل‌های منطقی است، البته بحث‌های پژوهشی زمانبر است.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی پژوهشکده ارتباط قوی بین دانش و صنعت در زمینه زعفران است و برای ارتقای زعفران بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول و حوزه علم وپژوهش ارتباط برقرار کند.

احمدیان اظهار کرد: در حال حاضر این پژوهشکده همه تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز زعفران را در اختیار دارد و همچنین تجهیزات آزمایشگاه اکرودیته را خریداری کرده که در مرحله تائید نهایی است و بزودی راه‌اندازی می‌شود و در این آزمایشگاه عملیات انجام آزمایشات استاندارد زعفران را انجام می‌دهد و نیاز همه تولیدکنندگان، تجار و صادرکنندگان منطقه را برآورده می‌کند.

وی افزود: همچنین بزودی آزمایشگاه خاک ویژه زعفران در پژوهشکده زعفران تربت حیدریه ایجاد می‌شود و در مجموع پژوهشکده به همه مباحث آزمایشگاهی و تحقیقاتی زعفران دسترسی داشته و محدودیتی در باب تجهیزات آزمایشگاهی ندارد.

رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه تاکید کرد: درحال حاضر در حوزه تولید فرآوری، بسته بندی، تجارت و خواص دارویی زعفران 6 طرح تحقیقاتی و 20 پایان‌نامه ارشد و دکتری زیر نظر پژوهشکده زعفران تربت حیدریه در حال انجام است و همچنین چهار طرح ملی تحقیقاتی زعفران زیر نظر پژوهشکده درحال اجرا است و البته این پژوهشکده بعنوان نهاد تحقیقاتی، از پژوهش‌هایی که در زمینه زعفران انجام می‌شوند، حمایت می‌کند.

احمدیان گفت: ایجاد ستاد ویژه زعفران شهرستان از دیگر اقدامات پژوهشکده درجهت ساماندهی این محصول است و در حال حاضر در24 استان کشور محصول زعفران کشت می‌شود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها