دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۲۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اُفت 7 هزار تنی تولید گندم و جو در البرز به‌دلیل خشکسالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان البرز گفت: امسال 414 هزار تن کاهو در استان البرز تولید شده که از این میزان هزار و500 تن به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده‌ است.

محمد تاج‌الدینی ، اظهار کرد: تولید گندم و جو در استان البرز در سال جاری مجموعاً 57هزار تن بوده‌است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با توجه به بحران خشکسالی استان، هفت هزار تن اُفت محصول داشته است.

وی با اشاره به اینکه سهم قابل توجهی از تولیدات اساسی استان نظیر گندم، جو، پنبه، کلزا و یونجه به مصرف داخل کشور می‌رسد، افزود: امسال 414 هزارتن کاهو در استان البرز تولید شده که از این میزان هزار و 500 تن به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده‌است.

تاج‌الدینی خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید محصولات زراعی استان طرح مدیریت و ساماندهی این محصولات در دست اجرا قرار دارد که در این راستا تاکنون 966 تن بذر گندم و 405 تن بذر گواهی‌شده جو در اختیار کشاورزان قرار داده شده‌است.

وی با اشاره به آغاز کشت پائیزه گندم و جو که محصولات استراتژیک و با اولولیت استان البرز محسوب می‌شوند، ادامه داد: با آغاز سال زراعی جدید مراحل قرارداد کاشت پنج‌هزار و 390 هکتار جو و 120هکتار کلزا در شهرستان‌های نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ طی شده است و همچنین قرارداد هفت هزار و610 هکتار کشت گندم انجام شده‌است و ادامه دارد.

وی افزود: شش هزار و 206 هکتار از زمین‌های کشت گندم و چهار هزار و 229هکتار از زمین‌های جو بیمه شده‌اند که باید این میزان را به ده هزار هکتار افزایش داد.

تاج الدینی با بیان این‌که نظارت بر کشت مکانیزه در شهرستان‌های فوق باعث ایجاد 475 هکتار کشت مکانیزه گندم و سه هزار و 100هکتار جو در سطح استان شده‌است، گفت: افزایش تغذیه مناسب و بهینه محصولات گندم، جو و کلزا از دیگر برنامه‌هایی است که دراین راستا تاکنون هزار و200 تن کود شیمیایی(اوره، پتاسیم و فسفات) برای گندم و 500 تن برای محصول جو اختصاص داده‌ شده‌است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز اضافه‌ کرد: برای مدیریت صحیح مزارع در مرحله کاشت گندم طرح خوداتکایی گندم به هفت شرکت واگذار شده‌ است که این روند مدیریتی تا مرحله داشت و برداشت توسط این شرکت‌ها تداوم خواهد داشت.

تاج الدینی ادامه داد: در سال جاری چهارکمیته وظیفه بهینه‌ سازی تغذیه در محصولات اساسی استان را برعهده‌ دارند که تامین کودهای مورد نیاز محصولات اساسی از برنامه و وظایف این کمیته‌هاست و کمیته مدیریت حاصل‌خیزی عهده‌دار صدور دستورالعمل‌های نی برای مصرف کودهای شیمیایی محصولات اساسی استان است.

وی اذعان کرد: کمیته آموزشی، مسئولیت برنامه‌ریزی برای آموزش بهره‌برداران و کمیته نظارت بر تولید، تأمین و توزیع کودهای شیمیایی در سطح شهرستان را عهده‌دار هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز در پایان گفت: امیدواریم در سال زراعی جدید به یاری خدا وهمت تولیدکنندگان ضریب خوداتکایی سهم استان را در تولید محصولات اساسی افزایش دهیم.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها