دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۳۲۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

‌آلودگی‌های سمی، تهدیدکننده‌ ماهیان خاویاری خزر

رئیس اداره شیلات آستارا گفت: صید غیرمجاز و آلودگی‌های سمی نسل ماهیان خاویاری را تهدید می‌کند.

صادق خاصی پور ، تصریح کرد: مدیریت حفظ، تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری در دریای خزر برعهده ایران است و این کشور سالانه در حدود 20 تا 22 میلیون بچه ماهی خاویاری را جهت حفظ ذخایر این گونه با ارزش در این دریا رها می‌کند.

وی از به تور افتادن یک قطعه ماهی خاویاری از نوع «اوزن برون» به تور صیادان پره موج گل آستارا خبر داد و اظهار کرد: این قطعه ماهی اوزن برون که 15 کیلوگرم وزن دارد، جهت تکثیر به مرکز تکثیر و پرورش شیلات استان گیلان تحویل داده شد.

خاصی پور، ارزش این ماهی را 30 میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: ماهیان خاویاری به دلیل تولید خاویار، ارزش اقتصادی بالایی دارند و استحصال خاویار، منبع درآمد ارزی مهمی برای کشورهای تولیدکننده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این ماهی معمولا در قسمت‌های عمیق دریا است و به ندرت در تور صیادان پره می‌افتد، اضافه کرد: دریای خزر بالغ بر 93 درصد منابع ماهیان خاویاری جهان را در اختیار دارد که گونه فیل ماهی، اوزن برون در سه نوع (ستره، چهارواش و درکون)، شیب و تاس ماهی از انواع مختلف آن هستند.

 شهرستان مرزی بندر آستارا با بیش از 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، 189 کیلومتری رشت و همجواری استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. بازرگانی، کشاورزی، صیادی و دامپروری مهمترین روش کسب و کار و امرار معاش مردم شهرستان را تشکیل می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها