یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۱۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بزرگترین واردکنندگان چای در همسایگی ایران و بی‌نصیب ماندن ایرانی‌ها

رییس سازمان چای کشور گفت: بزرگترین واردکنندگان چای جهان از جمله روسیه و پاکستان همسایه های ما هستند اما ایران از این فرصت ها بخوبی استفاده نکرده است.

روزبهان صادرات چای به برخی کشورهای حاشیه از جمله روسیه را یک فرصت دانست و با بیان اینکه روسیه که یکی از واردکننده های بزرگ چای است و با توجه به تحریم هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه انجام داده روسیه هم اتحادیه اروپا را تحریم کرده است، افزود: اکنون این کشور به دنبال آن است که نیازهای کشاورزی خود را از طریق کشور ایران تهیه کند.

وی گفت: محصول چای را باید بصورت فرایندی وابسته یا پکیج ببینیم. به جرات می توانم بگویم بسیاری از شرکت ها کمتر در بخش سرمایه گذاری ورود می کنند. لذا جای سوال است، شرکت های تولیدی در خصوص بازارسازی چه کرده‌اند؟ باید در زمینه بازارهای جدید، بازارداری و حفظ بازار موجود اقدام کنند.

روزبهان با بیان اینکه شرکت های تولیدی باید در زمینه بازارهای جدید، بازارداری و حفظ بازار موجود اقدام کنند، ادامه داد: در بحث چای تحقیقات بازار و بازارشناسی، بازاریابي یا مارکتینگ بسیار مهم است و باید به جنبه های عملی و علمی آن توجه داشته باشیم و فقط به عرضه محصول توجه نکنیم.

وی ادامه داد: شرایط جدید الزامات جدید می آورد و در الزامات جدید باید با تفکر جدید جلو رفت؛ از همین رو در بحث جدید احساس کردیم کیفیت را باید از باغ چای شروع کنیم و در این راستا برنامه جامع اصلاح باغات را از طرح به زراعی آغاز می کنیم.

رییس سزمان چای کشور خاطرنشان کرد: همیشه این بحث بوده که ماده اولیه خوب می تواند محصول خوب تولید کند. لذا باغات نیاز به هرس، جوان‌سازی و دیگر عملیات به زراعی دارد و امسال دولت مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در این خصوص در نظر گرفته تا به اشکال مختلف به کشاورزان چایکار در راستای ارتقای کیفی محصول پرداخت شود.

وی افزود: در این برهه به فکر توسعه باغات نیستیم بلکه به فکر حفظ باغات چای موجود هستیم و تمام سیاست و برنامه ریزی ما در راستای حفظ باغات موجود است.

روزبهان گفت: با توجه به اینکه دو استان گیلان و مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی تنها مناطق مستعد کشت چای در کشور هستند، لذا حمایت از این محصول باید مضاعف شود ضمن آنکه با تقویت این محصول در دو استان که از نرخ بیکاری بالا رنج می برند می توان امور دیگر را مدنظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: همین برنامه را در ارتباط با صنعت داریم، باید دانش و تکنولوژی جدید را بکار گرفت و در همین راستا کارخانه دار نیاز به حمایت دارد و ما شدیدا از مجموعه سرمایه گذاری در صنعت حمایت می کنیم.

رییس سازمان چای کشور در ادامه سخنانش به بحث استانداردسازی اشاره و تاکید کرد و گفت: باید بحث استانداردسازی حتما جدی گرفته شود و شرایط مناسب را برای استانداردسازی فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بازرگانی یکی از وظایف ما در سازمان چای کشور، قانونمند کردن شرکت ها و حمایت از برندهای مشهور است و نظر ما این است این برند محصول، اول از کشورمان شروع شود و سپس صادر کنیم.

روزبهان افزود: در راستای اعتلای صنعت چای گام های موثری خواهیم برداشت و باید با برنامه ریزی مناسب به سمتی پیش برویم که 100 درصد چای داخلی را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد در بحث قاچاق کالا جدی تر ورود کنیم تا قاچاق کالا به صفر برسد و محصول کیفی بصورت قانونی ورود کند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها