شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۱۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آذربایجان به دنبال خرید محصولات کشاورزی ایران و صادرات به روسیه است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه به دلیل عدم حمایت‌ دولت،‌صادرات انار،‌ سیب درختی و کیوی آن هم به صورت محدود به روسیه انجام می‌شود،‌گفت:آذربایجان به دنبال این است محصولات کشاورزی ایران را خریداری و به روسیه صادر کند.

سید رضا نورانی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  در مورد صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه، گفت: ما به دنبال یک جهش خوب در توسعه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه بودیم اما این اتفاق نیفتاد و هنوز هم صادرات ما به این کشور مانند گذشته به مقدار محدود انجام می‌شود.

وی افزود: ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه تعرفه ترجیحی ندارد در حالی که برخی از کشورها مانند آذربایجان از تعرفه ترجیحی 18 درصدی برخوردارند و به همین علت هزینه صادرات به روسیه برای آنها ارزان‌تر از ما تمام می‌شوند و آنها می‌خواهند که ما محصولاتمان را به آذربایجان بفرستیم و آنها آن را به روسیه صادر کنند.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در صادرات محصولات کشاورزی به روسیه تعرفه گمرکی است، تصریح کرد: کشور روسیه با جمعیت 300 میلیون نفر بازار خوبی برای محصولات ایران است و رایزنی‌ برای صادرات به این کشور نیاز به همت مسئولان دولتی دارد و با کمک دولت‌ها این اتفاق می‌افتد و از عهده بخش خصوصی خارج است.

نورانی اظهار داشت: اگرچه برای صادرات به کشور روسیه با مشکلاتی از قبیل نداشتن کانتینرهای یخچالی و هزینه بالای حمل و نقل مواجهیم اما عمده‌ترین مشکل بالا بودن تعرفه ترجیحی است.

وی افزود: الان شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی مهیا است و منطقه آزاد انزلی راه را برای صادرات باز کرده و سازمان توسعه تجارت یارانه‌های بسیار خوبی برای این منظور قرار داده است.

رئیس کنفدراسیون صادران ایران اظهار داشت: در تولید محصولات باغی مثل سیب، کیوی و انار مزیت‌های بسیار زیادی داریم و باید بازار صادراتی این محصولات را به خودمان اختصاص دهیم.

وی افزود: علاوه بر تولید محصولات باغی در تولید گوشت سفید و قرمز هم از وضعیت خوبی برخوردار هستیم و ذخیره کافی در این محصولات داریم بنابراین باید به صورت ضربتی مثل ترکیه و آذربایجان برای صادرات اقدام کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در مورد کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی به روسیه اظهار داشت: کیفیت محصولات کشاورزی برای صادرات بسیار خوب است و از لحاظ کیفیت  و حتی بسته‌بندی چیزی کمتر از کشورهای اروپایی نداریم.

نورانی اظهار داشت: روس‌ها محصولات کشاورزی ایرانی را می‌پسندند و غالبا انار، کیوی، خیار درختی، گوجه فرنگی و سبزیجات، کاهوی سالادی به این کشور صادر می‌شود.

وی افزود: در شهریور ماه سال جاری روس‌ها بخشی از کیوی تولیدی کشورمان را به صورت نارس خریداری کردند و همچنین انار و سیب درختی اگر چه به مقدار اندک اما به این کشور صادر می‌شود.

وی افزود: مقایسه میزان صادرات محصولات کشاورزی مثل میوه، سبزی، صیفی، گل و نهال در  7 ماه اول سال جاری با مدت مشابه آن در سال گذشته حاکی از افزایش 57 درصدی به لحاظ ارزشی و از نظر وزنی هم افزایش 32 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: در این محصولات از ابتدای سال تا پایان مهرماه 620 میلیون دلار صادرات انجام شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال صادرات از یک میلیون دلار هم عبور کند.

 

 

 

 

فارس

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها