شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۱۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اقتصاد مقاومتی نیاز به همایش و سمینار ندارد؛ برنامه می‌خواهد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز به همایش و سمینار ندارد،گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیاز به برنامه‌ریزی دارد دولت اعلام کند در این یک سال اخیر چه برنامه‌هایی ارائه کرده است.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی  گفت: مقام معظم رهبری در راستای اهداف نظام برنامه‌های کلانی مثل اقتصاد مقاومتی را در نظر گرفته و ابلاغ می‌کنند اما متاسفانه این سیاست‌ها به برنامه‌های قابل اجرا و عملیاتی تبدیل نشده و توسط مسئولان محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هنوز این مهم اجرایی نشده است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی  نیاز به همایش و سمینار ندارد و آنچه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند درست است و همه پذیرفته‌اند.

پاپی‌زاده بیان داشت: اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دغدغه سنگینی است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد و دولت باید اعلام کند که در این یک سال چه برنامه‌هایی را ارائه کرده و کدام برنامه‌ها اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس از دو وزاتخانه جهاد کشاورزی و نیرو دعوت کرد تا برنامه‌ تولید محصولات کشاورزی را براساس آب موجود در کشور ارائه کنند اما هنوز این دو وزارتخانه نتوانسته‌اند به وحدت و نتیجه برسند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان داشت: یکی از اهداف اقتصادی مقاومتی تکیه بر تولید داخلی است در حالی که به شدت از آن اهداف عقب هستیم و کاری در رابطه با انجام نشده است.

پاپی‌زاده گفت: در کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا که تأثیر کشاورزی بر اقتصاد آنها حتی از 4 درصد هم کمتر است باز روی خودکفایی غذایی کار می‌‌شود و یارانه‌های قابل توجهی در این کشورها برای ایجاد امنیت غذایی به بخش کشاورزی داده می‌شود.

وی افزود: سهم کشاورزی در اقتصاد کشورهای توسعه نیافته بالاست در حالی که هر چه رشد اقتصادی بیشتر و کشور صنعتی‌تر شود تأثیر کشاورزی بر اقتصاد آن کمتر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: کشاورزی نیاز به انگیزه دارد و علاوه بر فراهم کردن عوامل تولید برای کشاورز، باید شرایطی کسب سود حاصل از کشت را برای تولید‌کننده فراهم کنیم.

پاپی‌زاده بیان داشت: از کشاورزان حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد و در حالی که تورم 30 درصد افزایش یافته  نرخ خرید تضمینی گندم بعنوان محصول استراتژیک حدود 10 درصد بالا رفته و این مسائل و مشکلات انگیزه تولید را از کشاورزان می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات کشاورزی 25 درصد و نرخ تورم 30درصد است، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم فقط 10 درصد افزایش یافته است و این موضوع انگیزه کشت گندم را از کشاورز می‌گیرد و به نظر می‌رسد سطح زیر کشت گندم نسبت به سال قبل کاهش و میزان تولید کمتر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اظهار داشت: گفته می‌شود که برای کنترل نرخ تورم نمی‌توان نرخ خرید تضمینی گندم را بالا برد در حالی که با کاهش تولید به دلیل قیمت پایین آن باید واردات را افزایش دهیم و واردات به معنای خروج ارز از کشور و خرید گندم با قیمت بیشتر از خارج است.

وی افزود: افزایش مناسب نرخ خرید تضمینی گندم براساس تورم باعث افزایش تولید و خودکفایی در این محصول می‌شود و خودکفایی هم دقیقا به معنای اقتصاد مقاومتی است.

 

 

 

 

 

فارس

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها