جمعه / ۳۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۳۱۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

آغاز خرید شیرخام به نرخ 1440 تومان از فردا / صنایع لبنی تن به اجرای مصوبه دولت می‌دهد؟

در پی امتناع صنایع لبنی از خرید شیرخام به نرخ مصوب 1440 تومان، وزارت جهادکشاورزی از فردا شنبه خرید تضمینی این کالا را آغاز می‌کند، ضمن اینکه به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، دامداران از اول آذرماه شیرخام را به هیچ کارخانه‌ای به قیمتی کمتر از 1440 تومان نخواهند فروخت و در صورت امتناع آنها از این امر، آنان شیر تولیدی خود را به دولت می‌فروشند.

در حالی که براساس مصوبه دولت کارخانجات صنایع لبنی موظف بودند از اول تیرماه 93 شیر خام با چربی حداقل 3.2 درصد و با بار میکروبی زیر صد هزار  تحویل درب کارخانه را هزار و 440 تومان خریداری کنند اما آنها زیر بار این مصوبه نرفته‌اند.

با گذشت حدود 5 ماه از این موضوع، وزارت جهادکشاورزی تصمیم گرفته است شیر مازاد بر مصرف واحدهای صنایع لبنی را با قیمت تضمینی خریداری کند. این وزارتخانه شیرخام دارای چربی 3.2 درصد و با بار میکروبی زیر صد هزار را به قیمت یکهزار و 440 تومان از دامداران خریداری خواهد کرد.

این اقدام از روز شنبه در شش استان کشور شامل استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اردبیل، قزوین، قم و تهران آغاز می‌شود.

براساس این گزارش، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: شیری که توسط دولت خریداری می شود، مازاد بر نیاز کارخانجات فرآورده‌های لبنی خواهد بود و صدمه ای به صنایع نمی زند.

در همین زمینه سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه پیش از این وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود کارخانجات مکلف به خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان هستند، به خبرگزاری" مهر" گفته بود: ما از اول آذرماه شیرخام را به هیچ کارخانه‌ای به قیمتی کمتر از  1440 تومان نخواهیم فروخت و در صورت امتناع آنها از این امر، شیر تولیدی خود را به دولت می‌فروشیم.

این در حالی است که محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه سراسری فراورده‌های لبنی با تاکید بر اینکه همه تلاش صنایع لبنی در این جهت است که قیمت این محصولات برای مصرف کننده افزایش نیابد، به خبرگزاری "مهر" گفت: 70 درصد قیمت تمام شده تولید محصولات لبنی وابسته به شیرخام است، اگر قیمت این کالا افزایش یابد و دولت نیز نخواهد یارانه‌ای بپردازد یا باید درب کارخانجات را بست یا اینکه قیمت فراورده‌ها را برای مصرف کنندگان بالا برد.

اسماعیلی تصریح کرد: تجربه گذشته نشان داده است هر بار که قیمت محصولات بالا می‌رود، میزان خرید آنها کاهش می‌یابد، ضمن اینکه صنایع لبنی به دنبال افزایش مصرف این فراورده‌ها در میان مردم است، هر چه مصرف بالاتر رود سود بیشتری عاید ما می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که دولت شیر را از دامداران به قیمت 1440 تومان خریداری کند، آن را به قیمت 1250 یا 1300 تومان در اختیار کارخانجات صنایع لبنی قرار دهد و مابه التفاوت آن را نیز خود بپردازد، مشکلی به‌وجود نمی‌‌آید، درغیر این‌صورت دچار مشکل می‌شویم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فراورده‌های لبنی افزود: اگر قرار باشد کارخانجات این مبلغ را بپردازند قیمت‌ها افزایش می‌یابد، مگر می‌شود شیرخام گران شود و فرآورده‌های لبنی به همان قیمت گذشته عرضه شوند.

گفته‌های اسماعیلی در حالی است که قائم مقام معاونت تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در این زمینه اظهار داشت: از آنجا که نرخ مصوب شیرخام 1440 تومان تعیین شد، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز برای خرید شیرخام با این نرخ، افزایش نرخ 15 درصدی را برای کارخانجات فرآورده های لبنی در نظر گرفت که این امر سبب افزایش نرخ فرآورده های لبنی شد.

محمدرضا ملاصالحی ، 70 درصد هزینه های تولید فرآورده های لبنی را مربوط به شیر خام دانست و گفت: بخشی از این رشد 15 درصدی قیمت ها مربوط به افزایش هزینه های سوخت، دستمزد کارگری و حمل و نقل و بخشی دیگر مربوط به افزایش نرخ شیر خام بود که هر ساله نیز این امر محقق می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در حال حاضر به طور میانگین هر کیلوگرم شیرخام در کشور به قیمت 1174 تومان و در خوشبینانه ترین حالت، برخی صنایع هرکیلوگرم شیرخام را به قیمت 1250 تومان خریداری می‌کنند.

اما به اعتقاد مدیرعامل اتحادیه سراسری فراورده‌های لبنی، افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات در پی تغییر قیمت شیرخام از 1110 به 1250 تومان اتفاق افتاده است و ضمنا این افزایش باید به میزان 23 درصد اعمال می‌شد.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه جیب مردم پاسخگوی گرانی مجدد لبنیات نیست، گفت: مسایل این چنینی باید ریشه‌ای حل شود؛ نه اینکه بخواهند یک مشکل را حل کنند 10 مشکل دیگر هم ایجاد شود.

 

 

 

 

 

 

مهر

(جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها