جمعه / ۳۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۳۱۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

خرید توافقی برنج ۲ هفته تمدید شد

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران با بیان اینکه خرید توافقی برنج، ۲ هفته تمدید شد گفت: دولت با اجرای طرح خرید توافقی برنج از کشاورزان شمال کشور موجب ایجاد رونق نسبی در بازار این محصول شد.

در چند سال اخیر واردات بی‌رویه برنج موجب رکود در بازار این محصول شده بود و کشاورزانی که با رنج و زحمت فراوان این ماده غذایی ارزشمند را تولید می‌کردند برای عرضه آن با بازاری راکد مواجه می‌شدند.

در پی رکود بازار برنج ایرانی، دولت در سال جاری برای تحرک بخشی به خرید و فروش این محصول، با خرید توافقی انواع برنج محلی در استان‌های شمالی (مازندران، گیلان و گلستان) موافقت کرد، همچنین واردات برنج  در فصل برداشت را محدود و تعرفه گمرکی آن را افزایش داد.

خرید توافقی در راستای حمایت از برنج‌کاران اتخاذ شد و پس از اجرا در 24 شهریور ماه تاکنون تا حد زیادی رونق در بازار راکد برنج ایجاد شد.

* خرید توافقی برنج در  گیلان تمدید شد

حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران درباره تأثیر طرح خرید توافقی برنج بر بازار این محصول، گفت: اجرای طرح خرید توافقی که از اواخر شهریور در استان‌های شمالی کشور آغاز شد موجب رونق بخشی به بازار این محصول شد و بازار این محصول را از رکود خارج کرد.

وی افزود: اجرای این طرح در استان‌های مازندران و گیلان به اتمام رسید اما بنا به درخواست استاندار گیلان این طرح تمدید شد.

مدیرعامل تعاون روستایی ایلام با بیان اینکه این طرح به مدت دو هفته در استان گیلان تمدید شد، اظهار داشت: کلیه مطالبات برنج کاران به آنها پرداخت شده و دولت بدهی از بابت خرید توافقی برنج به کشاورزان ندارد.

* افزایش تولید برنج در استان گیلان

علیرضا شعبانژاد رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در گفت‌وگو با فارس:گفت: خرید توافقی برنج در استان‌های شمالی کشور که در 25 آبان ماه به اتمام رسید در استان گیلان تا 10 آذرماه تمدید شد.

وی افزود: تاکنون حدود 1750 تن شلتوک برنج از کشاورزان گیلانی خریداری شده است اما به دلیل آنکه عده‌ای موفق به فروش برنج  نشده بودند طرح خرید توافقی در این استان تمدید شد.

شعبانژاد با بیان اینکه استاندار و کشاورزان گیلان درخواست تمدید این طرح را داشتند، بیان داشت: تاکنون ا 10 میلیارد و 500 میلیون تومان وجه خرید برنج توافقی 10 میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و الباقی به زودی به حساب کشاورزان واریز می‌شود و اگر چند روز طول می‌کشد تا وجه خرید به کشاورزان پرداخت شود به دلیل عملیات بانکی است.   

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح خرید توافقی برنج بطور میانگین هر کیلو برنج هزار تومان افزایش قیمت داشته و این طرح موجب رونق نسبی در بازار راکد برنج شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته در استان‌گیلان معمولا یک میلیون و 60 هزار تن شلتوک برنج تولید می‌شد اما امسال با مدیریت مصرف آب این میزان به یک میلیون و صد و 60 تن افزایش یافت که از حدود 750 هزار تن برنج تولید می‌شود.

 

 

 

 

 

فارس

(جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها