چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۰۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

هشدار عضو کمیسیون کشاورزی درباره آینده آب و اکوسیستم

یک عضو کمیسیون کشاورزی هشدار داد که اگر وضعیت آب به همین‌گونه پیش برود و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی انجام شود با آینده‌ای پرخطر برای آب و اکوسیستم مواجه خواهیم بود.

محمدتقی توکلی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، درباره روند مذاکرات با 1+5، اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما مذاکره می‌کنیم اما خوش‌بین نیستیم. رفتار تیم مذاکره‌کنندگان غربی و ادعاهای واهی سردمداران آنها به عینه نشان داد که آمریکایی‌ها مورد اعتماد نیستند و جمهوری اسلامی ایران هم از حقوق حقه خود گامی به عقب نمی‌راند.

این نماینده مجلس، از تیم مذاکره‌کننده تشکر کرد و گفت: تیم مذاکر‌ه‌کننده در انجام ماموریت خود موفق بوده است. دکتر روحانی هم در مدتی کم توانسته اوضاع اقتصادی از هم پاشیده را سر سامان دهد و در برخی از شاخص‌ها مثل مهار تورم حرکت علمی و سازنده در جهت خروج از رکود، اعتمادسازی و افزایش تعامل در سطح بین‌المللی موفق باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره بحران آب نیز تاکید کرد که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و ادامه داد: خشکسالی‌های پیاپی از سال 79 به بعد منابع آب تجدیدشونده ما از 130 میلیارد متر مکعب به 100 میلیارد متر مکعب رسیده و بارش باران به طور متوسط 10 درصد کاهش پیدا کرده است اما این بارندگی در برخی از نقاط کشور تا 50 درصد میانگین بلندمدت کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر میزان مصرف در این سال‌ها بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده یعنی از 42 میلیارد متر مکعب به 100 میلیارد متر مکعب در سال رسیده است. در جاهایی از کشور که میزان آب تجدیدشونده کشور قابل توجه نیست برای جبران مصارف از ذخایر مجاز آب‌های زیرزمینی بیش از حد مجاز استفاده می‌شود که این موضوع باعث پایین رفتن آب زیرزمینی، تغییر کیفیت آب، کاهش آب پشت سدها و دریاچه‌ها و خشک شدن تالاب‌ها شده است.

به گفته این نماینده مجلس، اگر بخواهیم درکی واقعی از منابع آب کشور داشته باشیم وضعیت دریاچه ارومیه نشان می‌دهد وضعیت منابع آب کشور چگونه است. متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه و مازاد ادامه دارد و قطعا ما با آینده‌ای پرخطر برای آب کشور و نابودی برخی اکوسیستم‌های آبی مواجه خواهیم بود که این امر با اصل 50 قانون اساسی مغایر است.

توکلی خاطرنشان کرد: دولت باید هر چه سریعتر وارد عمل شود و در اصلاح نظام ساختاری مدیریت آب کشور اقدام کند و

با ایجاد یک حکمرانی درست برای شفافیت و پاسخگویی، تصمیم‌گیری در سطوح مشخص را انجام دهد و به دخالت‌های بیجا و غیراصولی در این منبع حیاتی کشور خاتمه دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقتصاد مقاومتی، گفت: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار است کشور متکی به تولید داخل باشد اما رسیدن به این هدف بزرگ مشکل است لذا باید در تغییر روش‌ها، رویکردها اقدامات اساسی به عمل آید. سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با نبود امنیت بازار، خطرپذیری در شرایط اقلیمی انجام می‌گیرد. اگر نتوانیم از تولیدکننده حمایت کنیم مثلا نرخ بهره‌های بانکی را کاهش دهیم. این سرمایه‌گذاری متناسب با رشد تقاضا پیش نخواهد رفت.

وی افزود: گرانی نهاده‌ها، واقعی نبودن قیمت‌های تضمینی، کمبود انبار نگهداری، پایین بودن بازده تولید، فرسوده بودن ماشین‌های کشاورزی، کمبود اقدامات آموزشی، ترویجی و تحقیقی، سم‌های کم کیفیت و کودهای کم بازده، راندن پایین آبیاری و بحران آب مانع توسعه کشاورزی خواهد بود.

نماینده مردم الیگودرز در بخش دیگری از سخنانش خطاب به روحانی،‌ گفت: مردم لرستان خاطرات خوشی از سفرهای استانی ندارند، مردم از دولت دهم خواستند که به خاطر انجام نشدن مصوبات سفر از آنها عذرخواهی کند به همین خاطر سفر چهارم دولت ایشان در لرستان انجام نشد. سفر اخیر شما به استان لرستان سفر امیدبخشی بود. انتظار داریم مصوبات شما به طور کامل انجام شود.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳) ۱۴:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها