چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۲
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۳۰۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

عامل افزایش قیمت زعفران شناخته شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت زعفران در زمانی که هنوز فصل برداشت به پایان نرسیده، غیرمنطقی است.

غلامرضا میری ، بیان کرد: قطعا افزایش قیمت زعفران ربطی به کاهش این محصول در بازار ندارد چرا که صادرکنندگان هنوز شروع به خریداری نکرده‌اند و مقصر نوسانات اخیر، دلالان هستند.

وی ادامه داد: قیمت زعفران در بازار را فقط میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و در حال حاضر نیز وضعیت بازار غیرقابل پیش‌بینی است.

میری بیان کرد: طبیعتا در فصل برداشت نباید به دلیل کاهش محصول، قیمت‌ها افزایش یابد چرا که هنوز مقدار زیادی از محصول جدید به بازار نیامده و آنچه که اکنون فروخته می‌شود نیز محصول سال‌های گذشته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به اینکه دلالان همیشه مخل نظم بازار بوده‌اند، تصریح کرد: افزایش بیش از 800 هزار تومانی قیمت زعفران از پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته تا شنبه هفته جاری فقط به دلیل فعالیت مخرب دلالان بوده است.

وی ادامه داد: دلالان با شایعه کاهش شدید محصول، قیمت هر کیلو زعفران خشک را تا 4 میلیون و 800 هزار تومان افزایش دادند اما روز گذشته قیمت زعفران با کاهش 100 هزار تومانی به 4 میلیون و 600 هزار تومان نیز رسید.

میری در پاسخ به این سوال که چرا اقدامی در جهت تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها از سوی متولین امر صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: تنظیم بازار زعفران با دست خالی و فقط حرف امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: سال‌هاست که بحث ایجاد بانک زعفران به منظور تنظیم بازار مطرح شده اما تاکنون اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به طرح ایجاد بانک زعفران اظهار کرد: زمانی که این بانک تاسیس شود، زعفران با قیمت کارشناسی شده خریداری شده و به تدریج همراه با سود آن به صادرکننده فروخته می‌شود، به این وسیله زمانی که در بازار کاهش محصول باشد می‌توان از محل ذخیره این بانک به بازار تزریق کرد، اما در حال حاضر هیچ بانک ذخیره‌ای وجود ندارد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها