چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۰۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرمازدگی زیتون در زنجان و گلستان

مجری طرح زیتون و مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرمازدگی سبب کاهش تولید زیتون در مناطق زنجان و گلستان شده است، گفت: برآورد ما این است که امسال 115 هزار تن زیتون در کشور تولید شود.

محمد رمضانی ملک رودی با بیان اینکه امسال سال آور زیتون است، افزود: سرمازدگی سبب کاهش تولید این میوه در مناطق زنجان و گلستان شده است اما در استانهای دیگر از جمله گیلان، سمنان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، کرمانشاه، اردبیل، قزوین و لرستان ما افزایش تولید داریم.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد تولید زیتون کشور در دو استان گلستان و زنجان انجام می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته 98 هزارتن زیتون در کشور تولید شد.

مجری طرح زیتون در مورد میزان تولید این میوه در هر واحد سطح، اظهارداشت: ما 100 هزار هکتار کشت زیتون انجام دادیم که 40 درصد از این میزان باغات جدید هستند و طی 5 سال اخیر کشت شده‌اند. این باغات هنوز به مرز باردهی نرسیده‌اند، در نتیجه ما میزان تولید را بر روی 60 هزار هکتار از باغات حساب می‌کنیم.

رمضانی اضافه کرد: برآورد ما این است که امسال 115 هزار تن زیتون در کشور تولید شود که بیش از 70 درصد آن برای تولید کنسرو برداشت شده و باقی که برای روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم اکنون در حال برداشت است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه بخشی از باغات زیتون کشور باغات خوب ما هستند، گفت: باید این باغات را توسعه دهیم ، در استان‌های شمالی تعدادی باغ قدیمی و سنتی وجود دارد که این‌ها منشا آفات و بیماری هستند و عملکرد قابل توجهی نیز ندارند. برنامه ما این است که این باغات را اصلاح کنیم.

رمضانی افزود: ما اعتقاد داریم در توسعه کشت باید سرعت را مقداری کاهش دهیم و در نقاطی که آب کافی و شرایط مناسب وجود دارد، به توسعه بپردازیم . در این زمینه باید از ارقام کاملا شناخته شده بهره ببریم و ارقام کم کیفیت را استفاده نکنیم.

 

 

 

 

 

مهر

(چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها