چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۰۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

طرح نکاشت موجب وابستگی به خارج می‌شود/ اشتغال 25 درصد جمعیت وابسته به کشاورزی است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه طرح نکاشت، طرح خوبی نیست، گفت: با اجرای طرح نکاشت وابستگی ما به دنیا زیاد، کشاورزان بیکار، حقوق بگیران دولت زیاد و صنایع جانبی کشور تعطیل و ارزی‌آوری کاهش می‌یابد.

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران درباره طرح نکاشت در اراضی شهرستان‌های میاندوآب، بناب و ملکان در راستای  احیای دریاچه ارومیه گفت: ایران دارای پتانسیل‌ بسیار بالایی در تولید محصولات کشاورزی است.

وی افزود: بارها سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) به طور رسمی اعلام کرده که ایران دارای توانمندی‌های بسیار زیادی در تولید محصولات کشاورزی و غذایی است، به طوری که قادر است علاوه بر تأمین مایحتاج غذایی مردم ایران، نیاز غذایی تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را هم تأمین کند.

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: ایران 11 اقلیم از 13 اقلیم دنیا را داراست و این مشخصه می‌تواند ما را در تولید محصولات کشاورزی از سایر کشورها متمایز کند.

وی با بیان اینکه طرح نکاشت ما را وابسته به دیگر کشورها می‌کند، گفت: تحریم‌ها راه خودشناسی را برای ما فراهم کرد و به فرصتی برای کشور تبدیل شد، اگرچه در ابتدا ما را با واقعیت‌های تلخی مواجه کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: با اجرای طرح نکاشت وابستگی ما به دنیا زیاد، کشاورزان بیکار، حقوق بگیران دولت زیاد و صنایع جانبی کشور تعطیل و ارزی‌آوری کاهش می‌یابد.

نورانی بیان داشت: طرح نکاشت یک طرح زیرخاکی است که کاربرد آن در ایران میسر نیست و ما باید فقط به فکر تولید و خودکفایی باشیم.

وی با بیان اینکه مشکل آب مربوط به امروز کشور نبوده است، گفت: باید علت کم آبی را جستجو کرد، سوخت‌های فسیلی را کم کرد و محیط زیست را بهبود بخشید.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه طرح نکاشت فکر خوبی نیست، گفت: ما باید به فکر طرح‌های ملی و سازنده باشیم و نباید اجازه دهیم چنین مسائلی مطرح شود، زیرا اشتغال 25 درصد جمعیت کشور وابسته به کشاورزی است.

نورانی تصریح کرد: باید در کشت محصولات کشاورزی به سمت ارقام کم مصرف آب رفت و از روش‌های نوین آبیاری در کشت محصولات کشاورزی بهره گرفت.

به گزارش فارس: در راستای احیای دریاچه ارومیه و براساس طرح نکاشت قرار است  50 هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود به اجاره دولت درآید و خسارت ناشی از نکاشتن محصول در این اراضی از طرف دولت به کشاورزان پرداخت شود.

طرح عدم کشت موقت در اراضی زراعی شبکه آبیاری زرینه رود از مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است که چندی پیش با حضور مسئولان و مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این گزارش می‌‌افزاید: طرح نکاشت طرحی سه ساله و موقتی است و 2 هزار و 500 میلیارد ریال برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

 

فارس

(چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها