سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۰۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۳۰ هکتار سبزی و صیفی در استان تهران همچنان با آب فاضلاب آبیاری می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در استان تهران ۷۴۵ هکتار از اراضی سبزی و صیفی با آب فاضلاب آبیاری می‌شد که اکنون به کمتر از ۳۰ هکتار کاهش یافته است

سید محمد موسوی رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری که در رابطه با کشت پاییزه این استان برگزار شد، گفت: از 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران 153 هزار هکتار اراضی زراعی و مابقی اراضی باغی است.

وی با بیان اینکه 85 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به کشت پاییزه اختصاص می‌یابد گفت: 42 هزار هکتار از این اراضی در سال جاری به کشت گندم و 43 هزار هکتار کشت جو اختصاص یافته و در نظر داریم تا 500 هکتار نیز کشت کلزا داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: در مجموع حدود 40 هزار هکتار تا کنون از کشت پاییزه عملیاتی شده و تا 20 آذر زمان مناسب برای انجام کشت پاییزه است.

موسوی تصریح کرد:‌یکی از موضوعات مورد توجه ما اجرای 50 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان تهران در جهت ارتقای بهره‌وری مصرف نهاده‌ها، آب، پایداری تولید و اقتصادی کردن تولید است و به طور متوسط سالانه 30 تا 40 درصد این رقم را افزایش می‌دهیم تا به 50 هزار هکتار هدف دست یابیم.

وی افزود: برای اجرای کشاورزی حفاظتی اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای جهت پایداری تولید انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی از نظر زمان اجرای عملیات کاشت یک پنجم زمان در زمان صرفه‌جویی و همچنین یک چهارم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: مصرف آب در کشاورزی حفاظتی کاهش می‌یاید و میزان نفوذپذیری آب در خاک  افزایش می‌یابد و همچنین ساختمان خاک حفظ می‌شود و کنترل علف‌های هرز با شیوه مکانیزاسیون انجام می‌شود.

وی افزود: در یک و نیم سال گذشته حدود 349 دستگاه تراکتور، کمباین، بذرباپش و سایر وسایل و ماشین‌آلات کشاورزی را پشتیبانی تسهیلاتی کرده و خریداری شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: امسال 62 هزار و 700 تن کود مورد نیاز کشاورزان استان تهران تهیه و در انبارها موجود است که بخش زیادی از آن در بین کشاورزان توزیع شده و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و الباقی آن هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین بذور مورد نیاز کشاورزان تأمین شده و تا امروز 4 هزار تن بذر تهیه و آماده شده و هیچگونه مشکلی از بابت تأمین بذر کشاورزان وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان از مباحث محوری ما به شمار می‌رود، اظهار داشت: اجرای 10 هزار هکتار آبیاری تحت فشار برای بهره‌وری در مصرف آب از برنامه‌های امسال ما در سطح استان است که در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مکانیزاسیون هم پشتیبانی همه‌جانبه‌ای داریم و این موضوع جزء اولویت‌های کاری ماست و واحدهای مکانیزاسیون با اولویت ویژه تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزی حفاظتی را دنبال می‌کنیم.

موسوی تصریح کرد: در استان تهران با توجه به بحران آب توسعه سطح زیر کشت را ممنوع کرده‌ایم و بر افزایش عملکرد در واحد سطح تاکید داریم و برای این کار جایگزینی ارقام کم مصرف آب در کشت گندم به جای ارقام پرمصرف آب را در برنامه گنجانده‌ایم.

وی افزود: صیفی‌جات مصرف آب بالایی دارد و سیاست سازمان این است که سطح زیرکشتی سبزی و صیفی را کاهش دهد و به سمت کشت گلخانه‌ای پیش ببرد و برای این کار حمایت‌ ویژه‌ای شده است.

وی افزود:‌امیدواریم به طور متوسط سالانه 2 میلیون متر مربع احداث گلخانه‌های جدید در استان را داشته باشیم زیرا کشت در گلخانه‌ها هم موجب کاهش مصرف آب و هم موجب افزایش تولید می‌شود.

موسوی اظهار داشت:‌انتقال تولید گل و گیاه از کشت باز به سمت گلخانه‌ای در سطح استان تهران مورد توجه قرار داده‌ایم و در صدد هستیم تا در مدت دو سال صددرصد تولید گل و گیاه را از سیستم باز به سمت گلخانه‌ای سوق دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران افزود: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تفکیک اراضی کشاورزی و گسترش بیمه‌های کشاورزی جزء برنامه‌های ما در سازمان است .

وی بیان داشت:‌ در سطح استان تهران 745 هکتار از اراضی سبزی و صیفی با آب فاضلاب آبیاری می‌شد که اقدامات گسترده‌ای برای جلوگیری از این کار انجام داده‌ایم و با هماهنگی با سازمان‌های مربوطه این سطح را به زیر 30 هکتار کاهش داده‌ایم به طوری که می‌توان گفت تقریباً‌ در سطح استان این مقدار به صفر رسیده است.

موسوی اظهار داشت: عزم جدی در این زمینه را ادامه می‌دهیم و با نظارت و پیگیری در سال آینده نیز جلوی آبیاری اراضی سبزی و صیفی را با آب فاضلاب خواهیم گرفت.

 

*موسوی در واکنش به بالا بودن قیمت گوجه فرنگی: مشکل تولید نداریم مشکل در مصرف داریم

 

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا علیرغم تأکید شما بر روی توسعه کشت گلخانه‌ای و برنامه‌هایی که در این زمینه دارید باز هم با کمبود برخی محصولات کشاورزی از قبیل گوجه فرنگی و افزایش قیمت آن در فصل سرد سال مواجه هستیم، گفت: هیچ محدودیتی برای پشتیانی کشت گلخانه‌ای نداریم، ما مشکل تولید نداریم بلکه مشکل در مصرف داریم.

به گزارش فارس،  قیمت گوجه فرنگی گلخان‌ای در بازار تهران کیلویی 6800 تومان و گوجه فرنگی انباری کیلویی 4 هزار تومان است.

توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند عرضه این محصول را در این فصل سرد افزایش و قیمت را کاهش دهد.

 

 

 

 

فارس

(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳) ۱۲:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها