سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۰
سرویس : سلامت - رژیم غذایی
کد خبر : ۵۳۰۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سلامت - رژیم غذایی

مهار چاقی با برچسب بسته‌های موادغذایی .... !!!

تدوین هرم غذایی و ارائه اطلاعات در خصوص میزان کالری از طریق برچسب خوردن روی بسته‌های مواد غذایی می‌تواند در بهبود شرایط غذایی جامعه مؤثر باشد.

 بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به تدوین هرم غذایی ایران و برچسب زدن روی مواد غذایی از سوی صنایع، این اقدام را یکی از عوامل مؤثر بر تغییر عادات غذایی مردم عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم بدانند کالایی که خرید می‌کنند حاوی چه موادی است قطعاً با دقت بیشتری خرید خواهند کرد، تصریح کرد: این هرم مصرف میوه و سبزیجات و کاهش مواد قندی را مدنظر قرار داده است اما، متأسفانه وضعیت مصرف این مواد در استان قابل قبول نیست.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: مصرف میوه و سبزیجات توسط مردم استان در شرایط ایده‌آل قرار نداشته و با استانداردها فاصله دارد، البته در حد متوسط کشوری است، اما‌ در حد ایده‌آل نیست.

وی مصرف میوه و سبزیجات در استان را به نوعی متناسب با میانگین کشور و مصرف تنقلات و نوشابه را بیشتر از حدمجاز دانست و افزود: این عادت غذایی نامناسب خطرات بسیاری را از جمله دیابت و چاقی به دنبال دارد.

عشرتی اظهار کرد: به واسطه این عادات غذایی غلط مردم به جای دریافت مواد لازم برای بدنٰ، انرژی، کربوهیدارت و چربی بیشتری دریافت می‌کنند که چاقی آنها را رقم می‌زند و این چاقی و اضافه وزن قطعاً راه را برای بروز بیماری‌های خطرناک دیگر را هموار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به صورت کلی میزان چاقی درجه یک زنان و مردان شهری و روستایی در استان مرکزی 14 درصد و میزان چاقی درجه دو و سه حدود چهار درصد است، عنوان کرد: به تفکیک در رنج سنی بین 15 تا 39 سال میزان چاقی در مردان و زنان شهری استان به ترتیب 25 درصد و 40 درصد است و این رقم در بین زنان و مردان روستایی به ترتیب 30 درصد و 20 درصد به ثبت رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز افزود: در رنج سنی بین 40 تا 69 سال نیز در شهرهای استان مرکزی میزان چاقی مردان 50 درصد و میزان چاقی زنان نیز 65 درصد برآورد شده است.

وی همچنین درصد چاقی در سنین بالای 70 سال را در بین مردان شهری 37 درصد، زنان شهری 45 درصد و در بین مردان و زنان روستایی به ترتیب 20 درصد و 30 درصد عنوان کرد.

عشرتی تصریح کرد: قطعاً عادات غذایی نامناسب در افراد، چاقی و اضافه وزن و در نهایت بیماری‌های مرتبط را به دنبال دارد و تنها راهکار کاهش بروز بیماری‌ها تغییر سبک زندگی و تغییر عادات غذایی است.

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها