سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۳۰۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

حذف کارت بازرگانی برای واردات فعلاً به صلاح نیست

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حذف کارت بازرگانی برای واردات را فعلاً به صلاح ندانست و گفت: بودجه‌ای که متکی بر نفت و فاینانس باشد، بودجه نیست.

مسعود دانشمند ، در مورد آسیب‌شناسی بودجه دولت برای سال آینده و اینکه بیشتر باید به چه بخش‌هایی توجه شود، این گونه گفت که دولت همواره در بودجه‌ریزی خود بخشی از منابع آن را بر مبنای فاینانس خارجی قرار می‌دهد که معمولاً محقق نمی‌شود.

وی افزود: مثلاً در سال گذشته قرار بود، تا 35 میلیارد دلار از محل خارجی در قالب فاینانس وام بگیریم که محقق نشد که در نتیجه با کسری بودجه مواجه شدیم و در نهایت دولت مجبور شد تا از منابع مالی خود ابتدا بودجه جاری را بپردازد که بیشتر آن صرف حقوق کارمندان بدنه دولت می‌شود و برای بقیه کسری بودجه از بودجه عمرانی برداریم و در این سالها فقط شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه کسری بودجه چیزی جز افزایش تعداد پروژه‌ها ناتمام در کشور در پی ندارد، افزود: در نتیجه طبق آمار اکنون با 75 هزار پروژه ناتمام مواجه شده‌ایم که از 5 درصد تا 80 درصد روی آنها سرمایه‌گذاری شده، ولی هیچ بازدهی در اقتصاد ملی نداشته است. مضاف بر آنکه خواب سرمایه داریم و تکنولوژی مصرفی در این پروژه‌ها رو به فرسایش است.

وی پیشنهاد کرد تا در تدوین بودجه دولتمردان واقع‌بینانه عمل کنند، چرا که اگر بنا باشد تا بودجه کشور بر اساس دخل و خرج جاری باشد نام آن بودجه نیست، بلکه این بودجه باید مبتنی بر برنامه‌های 5 ساله توسعه باشد و وقتی برنامه‌های توسعه‌ای در مجلس تصویب می‌شود، برای هر سال آن متناسب با برنامه بودجه‌ریزی کنیم.

دانشمند تصریح کرد: تاکنون هیچگاه بین برنامه توسعه و بودجه سالیانه رابطه منطقی برقرار نبوده و گرنه همان می‌شود که تا به حال محقق شده یعنی با تکیه بر فروش نفت و درآمدهای مالیاتی پیش رفته‌ایم و همیشه کسری بودجه گریبانگیر ما بوده است.

وی همچنین در مورد حذف کارت بازرگانی و اینکه این کار درست است یا خیر گفت: در مورد صادرات اینکه فرد نیاز به کارت بازرگانی نداشته باشد بسیار خوب بوده و سرعت را افزایش می‌دهد، چرا که برای صادرات نیازی به چک کردن و شفافیت مالیاتی وجود ندارد و از همین الان می‌توانیم کارت بازرگانی را برای صادر کننده حذف کنیم، چرا که یکی از موانع صادرات کارت بازرگانی است.

دانشمند گفت: در امر واردات به راحتی نمی‌توان کارت بازرگانی را حذف کرد و هنوز برای وصول مطالبات مالیاتی از این طریق باید کنترل‌هایی وجود داشته باشد که کارت بازرگانی یکی از آنهاست و باید یکی، دو سال دیگر تحمل کرد، تا موضوع راه‌حل خود را پیدا کند.

 

 

 

 

فارس

(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها