دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۹
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۳۰۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

نوسان غیرمنطقی نرخ زعفران

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران با اشاره به نابسامانی بازار زعفران و نقش دلالها و خریداران خانگی در این بازار گفت: این وضعیت موجب شده ظرف چند روز قیمت هر کیلوگرم زعفران حدود 10 میلیون ریال افزایش یابد.

'غلامرضا میری'  افزود: به دلیل فقدان حضور و نقش موثر بخشهای مرتبط هم اینک بازار زعفران را دلالان مدیریت می کنند.

وی گفت: این وضعیت موجب شده با وجود آنکه در فصل برداشت زعفران قرار داریم طی چند روز گذشته عده ای دلال و فروشنده، محصول تولیدی امسال را از بازار جمع آوری کرده و موجب افزایش نرخها شوند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران افزود: نرخ هر کیلوگرم زعفران با حدود 10 میلیون ریال افزایش به 58 میلیون ریال و پوشال به 51 میلیون ریال در روز گذشته رسید.

وی ادامه داد: این منطقی نیست که در آغاز برداشت قیمت هر کیلوگرم زعفران افت زیادی داشته باشد و ظرف دو سه روز بعد همین نرخ 10 میلیون ریال افزایش یابد.

میری با بیان اینکه 'این نوسانات شدید برای هیچ محصول و کالایی امری طبیعی و منطقی نیست' گفت: این وضعیت لطمات و صدمات جدی به بازار صادرات و نیز تولید زعفران ایران وارد می کند.

وی افزود: با این نوسانات سنگین امکان صادرات وجود ندارد زیرا صادرکننده از قبل بر مبنای نرخی ثابت برنامه ریزی کرده و با طرف خارجی قرارداد منعقد نموده و باید طبق آن تعهدات خود را انجام دهد حال آنکه این نوسانات شدید صادرات را مختل می کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران گفت: سالها است که این شرایط ادامه دارد در حالی که بازار قابل مدیریت است و راهکار آن هم از سوی تشکلهای مربوطه ارائه شده است.

وی ادامه داد: تعیین قیمت پایه خرید می تواند تا حدی به تثبیت بازار و آرامش آن کمک کند ضمن آنکه تشکیل مجموعه ای با عنوان 'بانک زعفران' و ورود تشکلهای بخش به موضوع خرید زعفران در قالب مشخص و شریک نمودن تولید کننده در سود محصول تولیدی، خود می تواند راهگشا باشد .

میری افزود: انجام این اقدام خود نیازمند تعامل و همکاری یکی از بانکها با تشکلها و برنامه ریزی در این جهت می باشد که با وجود آنکه طرح آن طی سالهای گذشته ارائه شده اما تا به امروز اقدامی در جهت مدیریت و ساماندهی این بازار انجام نگرفته است.

وی گفت: باید این بازار مدیریت شود در غیر این صورت محصول زعفران به شدت آسیب می بیند.

سالانه از حدود 60 هزار هکتار مزارع زعفران در خراسان رضوی 200 تن محصول برداشت می شود. 78 درصد از حجم تولید زعفران ایران محصول مزارع خراسان رضوی است.

 

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها