دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۵
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۳۰۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
خطر بروز تب برفکی در استان خراسان رضوی

حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است

به گزارش فودنا، با توجه به بروز چند کانون بیماری تب برفکی در برخی شهرستانهای استان از جمله؛ مشهد، تربت جام، نیشابور ،کلات و سرخس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، نسبت به شیوع این بیماری دامی بین دام‌های استان، هشدار جدی داد.


بنا به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، معاون سلامت این اداره کل، از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون نمایند.

دکتر محمد رشتی باف یادآور شد: نقل و انتقال  بدون مجوز هر نوع دام «اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر» در داخل و خارج از استان همچنان، اکیداً ممنوع است.

وی همچنین از دامداران خواست تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری «بویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس می‌باشند» ممانعت نموده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند.

معاون سلامت دامپزشکی استان، مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها، از جمله علایم بیماری تب برفکی یاد شده و خاطرنشان شده است: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی رسانده و یا با سامانه پیام کوتاه روابط عمومی اداره کل به شماره  300001512 ارتباط برقرار نمایند.

وی از کلیه نیروهای مایه کوب(واکسیناتور) و دامپزشکان شاغل در بخش های دولتی و خصوصی نیز خواسته شده تا دستورالعمل های فنی و امنیت زیستی مربوط به خود را در واحدهای دامداری منطقه تحت پوشش خود به طور کامل رعایت کنند.

دکتر رشتی باف با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام، از دامداران خواست تا افراد خاطی که توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می کنند را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها معرفی نمایند تا دامپزشکی استان برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام دهد.

(دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها