دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۹۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

ورود مواد اولیه به کشور با دلار آزاد، واردات قطعات با دلار مبادله‌ای / مشوق‌های صادراتی را در جیبمان نمی‌گذاریم

یک صادرکننده نمونه در استان تهران گفت: علیرغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها به ۱۰ کشور صادرات داریم، اما دولتمردان واردات مواد اولیه ما را با دلار آزاد محاسبه کرده و فکر می‌کنند، مشوق‌های صادراتی را در جیبمان می‌گذاریم و خبری از استرداد مالیات بر ارزش افزوده هم نیست.

هوشنگ پارسا بعد از ظهر امروز در حاشیه مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران، به مشکلات صادرکنندگان کشور اشاره کرد و گفت: قیمت مواد اولیه در کشور بسیار بالا رفته تا جایی که طبق مصوبه دولت از تیرماه اعلام شد که قیمت مواد اولیه وارداتی بر مبنای دلار آزاد محاسبه شود، در حالی که واردات قطعات آماده با دلار دولتی انجام می‌شود که مفهوم آن هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: تمام اینها در حالی است که کشورهای دیگر و کشورهای رقیب برنامه حمایتی از صادرکننده خود دارند، اما ما در کشور فقط حرف آن را می‌زنیم، ولی اجرایی نمی‌شود.

وی گفت: زمانی محصولاتمان را به 16 کشور صادر می‌کردیم، اما با شدت گرفتن تحریم‌ها کار ما کمی سخت‌تر شده است و اکنون به 10 کشور صادرات داریم.

وی در مورد توسعه بازارهای صادراتی و مشکلات پیش رو گفت: به دلیل بحران‌های منطقه بازار خوب صادراتی عراق و افغانستان نیز به بازارهای ما اضافه شد اما قبل از آن صادرات ما محدود به کشورهای مشترک المنافع CIS بود، در حالی که قبل از شدت گرفتن تحریم‌ها به ایتالیا و آلمان هم صادرات داشتیم که متاسفانه آنها را از دست دادیم.

وی بسته بودن شبکه بانکی را از دیگر مسائلی دانست که کار تجارت را با طرف خارجی سخت‌تر می‌کند و افزود: قبلاً طرف خارجی 10 درصد از مبلغ خرید را می‌پرداخت و بقیه را در قالب یوزانس و در 6 ماه ارائه می‌کرد، ولی برای خرید از ایران اکنون باید پول نقد و با ریسک بالا بدهد که در صورت مشکل هم نمی‌داند چگونه باید کالایش را تحویل بگیرد.

پارسا خاطرنشان کرد: اقتصاد و سیاست با هم گره خورده و با هر کشوری که مشکل سیاسی پیدا می‌کنیم بازارهای آن کشور را هم از دست می‌دهیم.

وی تعطیلات زیاد در کشور را عاملی در پایین آمدن بهره‌وری تولید دانست و گفت: این موضوع به تجارت بسیار ضربه می‌زند و قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

وی نقش مشوق‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: آنهایی که در بدنه اجرایی دولت قرار گرفته‌اند، فکر می‌کنند، ما مشوق صادراتی را در جیب خودمان می‌گذاریم، در حالی که در صورت اختصاص این امر می‌توانیم به مشتری خارجی معادل آن یعنی 3 درصد تخفیف بدهیم، تا مشتری را جذب کنیم.

 

 

 

 

 

فارس

(دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها