شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۲۹۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

کشور نیاز به استراتژی توسعه اقتصاد ملی دارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که مشکل اقتصاد ایران عدم تصمیم گیری برای استفاده از اقتصاد برنامه‌ای است، گفت:کشور نیاز به استراتژی توسعه اقتصاد ملی دارد.

با اشاره به این که تمام دولت‌ها باید برای درآمد و هزینه‌ خود برنامه داشته باشند، اظهار کرد: مشکل اقتصاد ایران بوجه‌های سالیانه نیست، مشکل اصلی اقتصاد کشور عدم تصمیم گیری برای استفاده از اقتصاد برنامه‌ای یا خروج از اقتصاد برنامه‌ای است.
وی ادامه داد: اقتصاد برنامه‌ای لوازم و ابزار مورد نیاز خود را می‌طلبد و اقتصاد غیر برنامه‌ای نیز نیاز به ابزار و لوازم خاص خود دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از عدم تصمیم گیری، خاطرنشان کرد: از دهه 40 شمسی به ظاهر اقتصاد برنامه‌ای را دنبال کرده‌ایم اما عملا چنین چیزی در کشور اجرا نشده و تنها در برخی مقاطع کوتاه و برنامه سوم توانستیم برنامه‌ها را تا حدودی به درستی اجرا کنیم.
وی با تاکید بر این که کمتر از 50 درصد برنامه‌های 5 ساله اجرا شده اند، گفت: برنامه‌ای که کمتر از 50درصد محقق شده است برنامه محسوب نمی‌شود زیرا حداکثر انحراف از برنامه باید 5 درصد باشد.
حریری با اشاره به این که در حال حاضر دنیا با ایران دعوای سیاسی دارد اما از ابزار اقتصادی استفاده کرده است، بیان کرد: اگر به امید خدا از فضای فعلی خارج شویم قبل از برنامه و بوجه باید استراتژی توسعه اقتصاد ملی برای کشور تدوین شود.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که این استراتژی در سند چشم انداز نگارش نشده است، بیان کرد: در سند چشم انداز 20 ساله آروزهای خود را تدوین کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که به آنچه نوشته‌ایم دستیابیم.
وی با تاکید بر این که باید مشخص شود بار اقتصاد به چه میزان بر کدام بخش خواهد بود اعلام شود، ادامه داد: در سند چشم انداز مشحص نشده است چه بخشی چه میزان از بار اقتصاد را بر دوش خواهد داشت و درست آن است که مشخص شود کجا هستیم و قرار است به کجا با چه روشی برسیم که تعیین میزان سهم هر بخش از اقتصاد حائز اهمیت است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که اگر از ایام اخیر بگذریم هیچ گاه پایبند استراتژی نبوده‌ایم، گفت: تا زمانی که اقتصاد کشور آزاد، شفاف و رقابتی نباشد وضعیت اقتصاد کشور بهتر از این نخواهد بود و در بهترین اقتصادهای دنیا نیز تخلف و فرارهای مالیاتی وجود دارد.
حریری یادآور شد: باید حجم تخلفات را با تسهیل تجارت به حداقل رساند و فضای رقابتی برای فعالیت اقتصادی افراد ایجاد کرد تا فعالیت‌های پشت پرده وجود نداشته باشد.
وی گفت: در کنار جرایم بازدارنده تسهیل فضای تجاری وجود ندارد که عمدتا اقتصاد کشور بر مبنای اقتصاد سیاه زیر میزی حرکت می‌کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: هرجا که میز و امضا قرار داده شود محیط برای فساد ایجاد می‌شود.
حریری درباره تخلفات واردات گفت: زمانی که گفته می‌شود در دهی پیرزنی چند دستگاه خودرو وارد کرده است مشخص است که چه فردی این خودروها را به نام یک پیرزن وارد کرده و می‌توان با اتکا به نیروهای امنیتی بسیار قدرتمند کشور وارد کننده اصلی را شناسایی و با آن برخورد کرد.

وی در پایان با اشاره به این که حجم تخلفات واردات نسبت به حجم واقعی واردات بسیار کم است اما سروصدای بسیاری دارد، بیان کرد:سروصدای بسیار تخلفات در موضوع واردات به دلیل آن بود که ضعف‌های مدیریتی در دولت قبل پوشانده شود.

 

 

 

 

 

 

تسنیم

(شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها