شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۹۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

بازگشائی دفتر بازرگانی مشترک ایران و آمریکا در دستور کار است/لغو تحریم‌ها شرط بازگشایی است

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: سفر هیأتهای اقتصادی ایران به آمریکا و بلعکس همچون گذشته در دستورکار این مرکز بوده اما ازسرگیری همکاری های اقتصادی آمریکا و ایران منوط به لغو تحریم ها و نتیجه مذاکرات هسته ای است.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: همچنانکه طی یکی دو روز گذشته به کرات عرض کرده ام بحث دیدار و مذاکره محرمانه با مقامات آمریکائی را آنهم بشکلی که نشریه تایمز اعلام نموده رد میکنم و دقیقاً نمیدانم که منبع این خبر چه کسی است و با چه نیتی این خبر را تولید و منتشر کرده است.
وی افزود: از نشریه تایمز با آن سابقه طولانی انتظار دارم که اخبار موثق و قابل استنادی را مخابره کند تا سایر رسانه ها را دچار مشکل نکرده و بجای منبع یک خبر درست، منبع تولید شایعه نباشد. لکن تصور میکنم که نویسنده خبر، چند خبر قدیمی و جدید را باضافه شنیده ها و برداشتهای خود، با هم ادغام کرده و نتیجه ای غلط گرفته است.
علیپور تأکید نمود: ضمن اینکه بخشی از خبر تایمز را مخصوصاً در زمینه مکان دیدار هیأت ایرانی و آمریکائی (باکو) و زمان دیدار ( طی سفر رئیس جمهور به آذربایجان) کذب اعلام میکنم اما یادآور میشوم که خبر اعزام هیأت ایرانی به آمریکا در دو سال گذشته به سرپرستی بنده کاملاً درست بوده و بازدید هیأت ایرانی از آمریکا در آن سال آنهم در اوج تحریمها انجام شد و همچنین ایجاد دفاتر مشترک بازرگانی و باشگاه بازرگانان ایران و آمریکا در دستورکار ما قرار گرفت که اخبار آن در گذشته نیز بارها از طریق رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده اما طی روزهای گذشته و در این ایام هیچ خبری در ارتباط با این موضوع و دیدار با طرف مقابل از جانب ما مخابره و در اختیار رسانه ها قرار نگرفته و زمانی دقیقی هم برای راه اندازی این دفاتر تعیین نشده و غالب خبرها کهنه و قدیمی بوده است. اما موضوعی که برای من هم سوأل برانگیز میباشد این است که چرا برای دیدار با آمریکائی ها شهر باکو را انتخاب کرده اند؟ چرا سوئیس و یا وین و... نه؟ در ضمن چرا درست زمان سفر رئیس جمهور به آذربایجان را برای دیدار اعلام کرده اند؟ این خبرها ابهام برانگیز و بی پایه و اساس است.
وی اظهار داشت: سفر هیأتهای اقتصادی ایران به آمریکا و بلعکس همچون گذشته دردستورکار این مرکز بوده و در آینده نیز میباشد اما نه طی روزهای پیش رو، لکن بمحض آماده شدن مقدمات کار و مهیا شدن زمینه تبادل هیأتها، قطعاً خبر آن از طریق اینجانب و یا اداره اخبار مرکز تجارت جهانی ایران در اختیار رسانه های داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت. لازم به توضیح است که این پتانسیل و ظرفیت در بین مراکز تجارت جهانی وجود دارد تا در کوتاه ترین زمان ممکن جابجائی هیأتهای اقتصادی را بین کشورهای عضو اتحادیه تجارت جهانی فراهم آورند.
سبزعلیپور افزود: سازماندهی هیأتهای اقتصادی ایران به تمام کشورهایی که با ایران رابطه سیاسی دارند در کوتاهترین زمان ممکن امکان پذیر میباشد تنها کشوری که بدلیل اعمال تحریمهای یکجانبه ارتباط اقتصادی خود با ایران را محدود کرده ایالات متحده آمریکا است لکن وجود تحریمهای یکجانبه، مراودات اقتصادی را بین دو کشور منجمد کرده اما بوجود آوردن زمینه همکاری اقتصادی با این کشور آنهم در این مقطع از زمان نیز غیر ممکن نمیباشد فقط باید بخشی از این فضای منجمد فیمابین را حرارت دهیم تا ذوبی در آن بوجود آید و کارها را از همان منفذ جلو ببریم که تاکنون نیز با کمک همکارانمان در اتحادیه تجارت جهانی از همین روش برای پیشبرد اهداف و مبادلات اقتصادی با آمریکا بهره برده ایم.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: موضوع تبادل هیأت بین دو کشور تابو نبوده و بارها انجام شده است از جمله سفر هیأت اقتصادی ایران که چندی قبل به سرپرستی اینجانب به آمریکا صورت گرفت. درضمن نکته مهم این است که بالاخره روزی دفاتر بازرگانی در هر دو کشور بازگشائی خواهند شد که برای آن روز برنامه های زیادی ترتیب داده شده که فعلاً از اشاره به آنها معذور میباشم فقط این مطلب را خاطر نشان میکنم که حامیان خوبی در هر دو کشور برای اجرای این کار مهم در اختیار داریم. درهمین راستا شایان ذکر است که بارها رئیس جمهوری ایران اسلامی جناب آقای دکتر روحانی در برابر رسانه های داخلی و خارجی اعلام نموده اند که در سفر ایشان به نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین حضور سال گذشته وی در جمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس، جمع زیادی از شرکتها و کمپانیهای بزرگ غربی علی الخصوص شرکتهای اروپایی و آمریکائی آمادگی خود را جهت سفر و سرمایه گذاری در ایران به ایشان اعلان نموده اند. پس باتوجه به فرمایشات صریح و علنی آقای روحانی، بحث تبادل هیأتهای اقتصادی کار جدید و شق و القمری نیست که اینقدر باعث تعجب شود.
سبزعلیپور تصریح نمود: تا زمانیکه مشکلات سیاسی ایران با برخی از کشورهای جهان پابرجاست و بحث مذاکرات هسته ای در میان است گفتگو درخصوص موضوع مهمی همچون تجارت جهانی سخت و دشوار میباشد زیرا تا وقتیکه فضای سیاسی داخلی و خارجی آرام نباشد چرخهای تجارت جهانی هم به کندی حرکت خواهد نمود پس رفع اختلافات سیاسی با سایر کشورها و رسیدن به یک قرارداد جامع و بلندمدت بین ایران و 5+1 موجب سرعت بخشیدن به مبادلات جهانی ایران و همچنین پیشبرد برنامه های در دست اقدام مرکز تجارت جهانی ایران خواهد شد. در عین حال مجدداً به شما اطمینان میدهم که باتوجه به اقدامات انجام شده بالاخره دفاتر مشترک بازرگانی ایران و آمریکا افتتاح خواهند شد که بیش از این نمیتوانم به جزئیات موضوع اشاره کنم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهارات خود یادآور شد که از مدتها قبل شرکتهای اروپائی و آمریکائی بزرگ و شناخته شده ای با این مرکز در تماس بوده اند تا زمینه حضور خود را در بازار بزرگ ایران فراهم آورند شرکتهایی عمدتاً در زمینه خودرسازی، صنعت نفت، الکترونیک، مخابراتی، صوت وتصویر، خدماتی و... که امیدوارم با پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای، فعالیتهای اقتصادی این شرکتهای بزرگ نیز هرچه سریعتر در ایران آغاز شود. شایان ذکر است که حضور شرکتهای بزرگ و فراملیتی خارجی در ایران و سرمایه گذاری کلان آنها در بخشهای مختلف موجب خواهد شد تا کارهای بزرگ به گردش درآمده، برای شرکتهای ایرانی نیز کار ایجاد شده و نیروهای زیادی استخدام و جذب کار شوند که همین روند آرام آرام زمینه عبور از رکود کشورمان را فراهم خواهد آورد نه کارها و روندی که این روزها در حال اجرا میباشد.

 

 

 

 

 

 

تسنیم

(شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها