جمعه / ۲۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۹۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات کالاهای ایرانی به عراق به بیش از دو میلیارد و میلیون 700دلار رسید

مسوول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کالاهای ایران به عراق در هفت ماهه امسال به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است.

 'مجید قربانی فراز' عصر پنجشنبه در نشست توسعه تجارت با کربلا که با حضور فعالان تجاری و بازرگانی قزوین در استانداری این استان برگزار شد، افزود: در مدت یاد شده صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به عراق نیز به 400 میلیون دلار رسیده است.

وی از سیمان، کاشی و سرامیک و مواد غذایی به عنوان بیشترین محصولات صادر شده از ایران به عراق نام برد و گفت:هم اکنون بازار عراق پذیرای حجم بالایی از محصولات غذایی ایران است به طوری که روزانه صدها کامیون مواد غذایی از کشورمان وارد عراق می شود.

قربانی فراز با اشاره به عقد صدها تفاهم نامه میان هیات های تجاری و بازرگانی ایران و عراق، اظهار کرد: این تفاهم نامه ها اگرچه قدرت اجرایی ندارند اما با پیگیری طرفین می توانند عامل مهمی برای حفظ و توسعه روابط تجاری میان دو طرف باشند.

مسوول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ظرفیت بازار عراق برای پذیرش محصولات ایرانی، اظهار کرد: شرکت های ایرانی باید با همکاری و ایجاد انجمن ها و تشکلات مختلف نسبت به بازاریابی و صدور تولیدات خود به عراق اقدام کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان داخلی باید نسبت به کیفیت کالاهای صادراتی دقت کرده و با این کار بازار خود در عراق را حفظ کنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا نیز در این نشست گفت: به منظور توسعه همکاری های تجاری با عراق، باید مرکز تجاری ایران در این کشور را هر چه زودتر راه اندازی کرد.

'شکرالله طاهری' با اشاره به نیاز شدید عراق به خدمات فنی و مهندسی بدلیل تخریب زیرساخت های این کشور در جنگ های مختلف اظهار کرد: ایران قابلیت بالایی برای ارایه خدمات فنی و مهندسی به عراق دارد و با برنامه ریزی مناسب باید از این ظرفیت به منظور ارایه این گونه خدمات به این کشور همسایه استفاده کرد.

این مسوول، با تاکید بر توجه تجار و بازرگانان داخلی به شاخص هایی چون قیمت و کیفیت در صادرات محصولات، افزود: یکی از موضوعاتی که در مورد بازار کشور عراق باید مورد توجه قرار دهیم این است که با وجود مشکلات فراوان در این کشور حداقل در 18 ماه گذشته برخی از کالاها در این کشور هیچ گونه افزایش قیمتی را تجربه نکرده اند.

وی در ادامه بر توسعه همکاری های فرهنگی بین قزوین و کربلا تاکید کرد و افزود: از آنجا که کار فرهنگی بسترساز فعالیت های تجاری و صدور خدمات فنی مهندسی است، افزایش روابط فرهنگی و اجتماعی بین استان های قزوین و کربلا نیز می تواند در توسعه روابط تجاری مؤثر باشد.

این مسوول همچنین قزوین و کربلا را دارای استعداد در زمینه همکاری های علمی و دانشگاهی نیز دانست و گفت: دانشگاه جامع کربلا تمایل زیادی برای برقراری ارتباط با دانشگاه های استان قزوین دارد.

استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: تجار و بازرگانان قزوینی باید بازار عراق را به عنوان یک فرصت صادراتی ویژه تلقی کنند.

'مرتضی روزبه' افزود:زمینه بسیار مناسبی به منظور حضور و فعالیت تجار و بازرگانان قزوینی در عراق بویژه کربلا فراهم می باشد.

این مسوول با اشاره به عقد توافق نامه پیرامون همکاری های تجاری و اقتصادی میان قزوین و کربلا، اظهار کرد: اجرای این توافق نامه به دلایل مختلف دچار وقفه شده است اما این روند را باید تغییر داد و زمینه لازم به منظور اجرا و احیای آنرا را فراهم کرد.

استاندار قزوین همچنین خواستار همکاری و تعامل واحدهایی که اقدام به صادرات تولیدات خود می کنند شد و افزود: صاحبان صنایع باید توجه کنند که در کنار رقابت برای جذب بازارهای کشورهای همسایه می توان زیر یک چتر تعامل و همکاری خوبی نیز با همکاران خود داشته باشند تا به موفقیت بیشتری دست یابند.

نماینده عالی دولت در استان قزوین خاطرنشان کرد: توسعه صادرات بویژه در بخش صنایع غذایی و مصالح ساختمانی به کشورهای همسایه در شرایط فعلی می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور را کاهش دهد.

وی در پایان از راه اندازی دفتر نمایندگی توسعه صادرات قزوین در عراق خبر داد و گفت: این دفتر می تواند به گسترش فعالیت های تجاری بازرگانان قزوینی در این کشور همسایه منجر شود.

 

 

 

 

 

ایرنا

(جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها