پنج شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۹۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
وزیر کشاورزی قرقیزستان در دیدار با هیات تجاری مازندران:

قرقیزستان بدنبال صادرات مواد غذایی به ایران است /پیشنهاد استاندار مازندران به قرقیزستان

وزیر کشاورزی قرقیزستان در دیدار با سفیر ایران از آمادگی بیشکک برای همکاری تجاری با ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در دیدار هیئت اقتصادی استان مازندران به ریاست «ربیع فلاح جلودار» استاندار این استان با «تاآلای‌بیک حیدرعلیف» وزیر کشاورزی قرقیزستان، طرفین بر وجود ظرفیت‌های بالا برای همکاری در حوزه کشاورزی، دامپروری و پرورش طیور و ماهی، تأکید کردند.

 

در این ملاقات، حیدرعلیف با بیان اینکه مردم قرقیزستان همواره از محصولات ایرانی بهره‌مند شده و از آنها استقبال می‌کنند، تصریح کرد: من اولین فعال اقتصادی بودم که در سال‌های آغازین استقلال از ایران مرکبات وارد بازار قرقیزستان کردم.

 

وی در ادامه اظهار داشت، وزارت کشاورزی قرقیزستان تلاش می‌کند که همواره اقدامات مربوطه را انجام دهد تا همکاری‌های 2 کشور در این حوزه ثمرات مثبتی را در پی داشته باشد.

 

وزیر کشاورزی قرقیزستان همچنین گفت: در اینجا محصول کشاورزی زیادی از جمله حبوبات تولید می‌شود که از طریق ترکیه حتی به بازارهای خلیج فارس نیز صادر می‌شود و چنانچه ایران تمایلی داشته باشد، بیشکک آماده است تا لوبیا و حبوبات را به ایران و یا از طریق این کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر کند.

 

حیدرعلیف با اشاره به ضرورت آشنایی بخش‌های مختلف اقتصادی 2 کشور با ظرفیت‌های یکدیگر گفت: محصولات کشاورزی قرقیزستان به دلیل کوهستانی بودن و استفاده اندک از محصولات و کودهای شیمیایی، از نظر اکولوژیکی بسیار سالم هستند.

 

وی در ادامه با اشاره به ورود آتی قرقیزستان به اتحادیه گمرکی و فضای واحد اقتصادی اوراسیا، افزود: در قرقیزستان ساخت کارخانه‌ها از مالیات معاف هستند و هم‌اکنون قانونی در این کشور در حال بررسی می‌باشد تا مالیات بر درآمد و سود کارخانه‌های تولیدی در کشور نیز سبکتر شود.

 

وزیر کشاورزی قرقیزستان پیشنهاداتی را در زمینه سرمایه‌گذاری طرف ایرانی در بخش‌های کشاورزی، گوشت، لبنیات، کشتارگاه‌ها، ساخت انبارها و سردخانه‌های بزرگ و همچنین کارخانه‌های تولید کودشیمیایی، سیستم آبیاری قطره‌ای، ساخت گلخانه و غیره مطرح کرد.

 

ربیع فلاح جلودار نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پیشنهادات خوبی از سوی وزیر کشاورزی قرقیزستان مطرح شده تصریح کرد: باید طرح‌های مشترکی را در این زمینه‌ها تدوین کنیم.

 

وی ضمن بیان گوشه‌های از ظرفیت‌های اقتصادی استان مازندران بویژه در بخش کشاورزی، برای همکاری در زمینه‌های ذکر شده و همچنین انتقال تجربه، تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص به قرقیزستان اظهار آمادگی کرد.

 

استاندار مازندران همچنین پیشنهاد کرد تا در ازای واردات لوبیا از قرقیزستان، این استان با توجه به دستاوردهای خوبی که در زمینه پرورش طیور دارد، گوشت مرغ به این کشور صادر کند.

 

ربیع فلاح جلودار افزود: با توجه به اینکه قرقیزستان سرزمینی کوهستانی است و دارای آب فراوان می‌باشد، طرف ایرانی آماده همکاری و انتقال تجربه و سرمایه‌گذاری در بخش پرورش ماهی‌های سردآبی در این کشور می‌باشد.

 

در این جلسه همچنین پیشنهاد شد تا یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک برای هماهنگی در بخش صادرات و واردات 2 کشور ایجاد شود.

 

(پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها