چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۷
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۲۸۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

سوسیس و کالباس وعده غذایی محسوب نمی‌شود

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: مصرف سوسیس و کالباس را نمی‌توان به عنوان یک وعده غذایی محسوب کرد.

نیلوفر حیدری، با بیان اینکه بر اساس بررسی به عمل آمده در سال 1391 شش درصد خانوارهای کرمانشاهی به صورت هفتگی سوسیس و کالباس مصرف می‌کنند، اظهارکرد: با توجه به اینکه بطور معمول نوجوانان و جوانان مصرف کننده این‌گونه مواد غذایی هستند، به احتمال زیاد مصرف سوسیس و کالباس در قشر جوان و نوجوان استان بیش از این میزان است.

به گفته حیدری سوسیس و کالباس به دلیل افزودنی‌های موجود در آنها در صورت مصرف زیاد می تواند زمینه ساز ابتلای افراد به انواع سرطان شود.

وی تصریح کرد: در برخی موارد نیز درصد چربی این مواد بالا بوده که همین امر به ویژه در بیماران قلبی و عروقی می تواند ایجاد مشکل کرده و وضعیت بیماری آنها را بدتر کند.

این کارشناس تغذیه به نحوه استفاده از این موادغذایی اشاره و تصریح کرد: از آنجا که این مواد جهت استفاده باید حتما در روغن سرخ شوند همین استفاده از روغن نیز می‌تواند میزان چربی در افراد را بالا برده و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: چنانچه روغن مصرفی نیز در شرایط مطلوبی نگهداری نشود و سوسیس و کالباس توسط دستفروشان و به شیوه ای غیر بهداشتی عرضه شود، قطعاً عوارض استفاده از این مواد بیشتر می‌شود.

حیدری با بیان اینکه سوسیس و کالباس وعده غذایی محسوب نشده و تامین کننده موادمغذی مورد نیاز بدن نیست، اظهار کرد: مصرف این مواد در کودکان می تواند موجب بی اشتهایی آنها نسبت به وعده‌های اصلی غذا شود.

وی تصریح کرد: قطعاً عدم مصرف وعده‌های اصلی غذا در کودکان و نوجوانان نیز آنها را با کمبود ویتامین‌ها و املاح مواجه خواهد کرد که خود می‌تواند در بلندمدت عوارض دیگری را به دنبال داشته باشد.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه در همین راستا توصیه کرد: افراد حتی المقدور مصرف سوسیس و کالباس را در برنامه‌های غذایی خود کاهش داده و در صورت مصرف نیز این مواد را از اماکن بهداشتی تهیه کنند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها