شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۶
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۵۲۶۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها

تاکید ویژه وزیر بهداشت برای حذف چیپس، پفک و نوشابه از بوفه مدارس

دکتر هاشمی گفت: در قدم اول برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر و کاهش آمار چاقی کودکان باید نوشابه، چیپس و پفک از بوفه مدارس حذف شود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز ۱۰ آبان در نشست امضای تفاهم نامه مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت گفت: کتب‌های جدید درسی از نظر شکل خوب هستند اما از نظر محتوای بهداشتی و پیشگیری آن چیزی که مد نظر ما باشد، نیستند من به عنوان وزیر بهداشت باید نصف کار‌هایم را به سلامت دانش آموزان اختصاص دهم، چرا که دانش آموزان آینده ساز ایران هستند.

وی ادامه داد: ما باید از ظرفیت آموزش و پرورش به حسب معنایی می‌توانیم استفاده کنیم. باید توجه داشت که دانش آموزان ما مشکلات زیادی در زمینه اجتماعی، جسمی، روحی، روانی و تغذیه و تحرک دارند، بنابراین باید این مشکلات را شناسایی کنیم تا بتوانیم مشترکا روی آن‌ها کار کنیم و این مشکلات را به هیئت دولت منعکس کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

هاشمی ادامه داد: وزارت بهداشت در حال حاضر تنها در حوزه بیماری‌های واگیر دانش آموزان کار می‌کند و تقریبا کار دیگری را برای این قشر انجام نمی‌دهد، بنابراین باید با کمک آموزش و پرورش برای پیشگیری و بهداشت دانش آموزان کار کنیم که در همین جا ما به عنوان وزارت بهداشت آمادگی خود را کاملا اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌ای که امروز بین دو وزارتخانه به امضا رسید، اظهار داشت: ما باید از قالب تفاهم نامه و تعارف بیرون بیایم و آنها را به تبدیل به کار کنیم و پیشرفت کار را در زمان بندی‌های مشخصی اندازه گیری کنیم تا ببینیم چقدر به شاخص‌هایی که می‌خواستیم دست پیدا کرده‌ایم.

هاشمی با گله‌مندی از مواد غذایی مضری که در بوفه مدارس به فروش می‌رسند، اظهار داشت: یکی از اهداف ما این است که مواد غذایی سالم را جایگزین این مواد غذایی مضر کنیم ما اعلام می‌کنیم که فلان ماده غذایی باید از بوفه مدارس حذف شود، در صورتیکه شاهد هستیم بوفه‌های مدارس روز به روز رنگ و لعاب بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین باید از ظرفیت همکاری بین دو وزارتخانه استفاده کنیم که با برنامه‌ریزی بتوانیم مواد غذایی سالم به دانش آموزان در این بوفه‌ها ارائه شود.
وی با مهم خواندن بحث بوفه مدارس و لزوم ارائه مواد غذایی لازم در بوفه‌ها گفت: نباید سوسیس کالباس و نوشابه‌های گازدار و همچنین موادی نظیر چیپس و پفک در بوفه‌ها توزیع شود. یکی از اهدافمان باید بوفه مدارس باشد تا بتوانیم اقلام جایگزین مواد آسیب‌رسان به سلامت را پیشنهاد دهیم. حتی لازم است برای مدیرانی که در امر بوفه مدارس به نحو مطلوب عمل کرده‌اند، مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شود.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از اقدامات آموزش و پرورش افزود: کارهای بسیار دیگری باید بین این دو وزارتخانه انجام شود البته عمدتا هم وزارت بهداشت باید در این زمینه تلاش کند. هیچ مضایقه‌ای برای همکاری وجود ندارد باید پروژه‌های همکاری را تعریف کنیم و از ظرفیت مدارس کشور جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده کنیم.

هاشمی با اشاره به مقوله سفیران سلامت ادامه داد: اینکه دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت وارد خانواده‌ها شوند ایده بسیار خوبی است که باید عملیاتی شود. اگر لازم باشد باید برای آنها مشوق‌هایی نیز تعریف کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نباید به یک جلسه کاری در حوزه اقداماتی که باید در دانش‌آموزان انجام شود، بسنده کرد. اینچنین جلساتی باید ادامه یابد.

وی ضمن اشاره مجدد به بحث بوفه مدارس تاکید کرد: می‌توانیم با صنایع غذایی صحبت کنیم تا بسته‌های غذایی ویژه مدارس تعریف شود که هم ارزان باشند و هم سالم، همچنین مواد افزودنی آن کمتر باشد.

هاشمی در پایان گفت: زمینه‌های کاری مشترک فراوانی میان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش وجود دارد. علاقه‌مندم که به ویژه در زمینه بوفه مدارس، تصمیم‌های خوبی گرفته شود که برای مردم پیام داشته باشد و چراکه این پیام‌ها تنها متوجه شخص دانش‌آموز نیست بلکه برای خانواده وی و همه ایرانیان است.چیپس و پفک  

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها