شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۲۶۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

توان صادرات ۵۰هزار تن مرغ به روسیه را داریم/تجربه تلخ کشورهای استقلال یافته در روسیه تکرار نشود

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اعلام اینکه توان صادرات ۵۰هزار تن مرغ به روسیه را داریم گفت: تعلل بخش خصوصی و به ویژه دولت در دستیابی به بازار روسیه تجربه تلخ بازارهای کشورهای استقلال یافته شوروی سابق را تکرار خواهد کرد.

محمد یوسفی ، اظهار کرد: کشتار مرغ در قبل از انقلاب به شیوه سنتی بود که به تدریج شیوه صنعتی جایگزین شیوه سنتی شد و در حال حاضر در سطح کشور 10 کشتارگاه به روز با بهترین سیستم‌های کشتار مرغ فعال هستند.
وی ادامه داد: مرغ ایران به آذربایجان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، سوریه و بحرین صادر می‌شود و تنها در صادرات مرغ به روسیه بحث کشتار مطرح نیست.
او یادآور شد: روسیه در پی مسائل ایجاد شده در اوکراین برای تامین موارد مورد نیاز خود از ایران ابراز تمایل کرده که با دست روی دست گذاشتن بازار مناسب روسیه از دست خواهد رفت.
یوسفی با تاکید بر این که باید برای صادرات مرغ ایران به روسیه پروتکلی میان دو کشور به امضا رسد و این کار در حال انجام است، بیان کرد: زمانی که ایران به دنبال تامین گوشت یا مرغ از کشور دیگری است از زمان آغاز پرورش تا کشتار و بسته بندی نظارت دقیقی بر روند کار دارد و این حق برای روسیه وجود دارد.
وی گفت: مرغ ایران هیچ مشکلی در فرآیند تولید تا کشتار ندارد و ایران می‌تواند با شرایط فعلی ماهیانه 50 هزار تن مرغ در اختیار روسیه قرار دهد.
او تاکید کرد: به بخش دولتی این ایراد وارد است که موانعی بر سر فعالیت بخش خصوصی قرار می‌دهد که بخش خصوصی را به شدت با مشکل مواجه می‌کند.
رییس انجمن مرغ گوشتی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال کشورهای دیگر بازار بسیار خوبی برای ایران ایجاد شد اما به دلیل تعلل و کوتاهی دولت وقت، ترکیه جای ایران را گرفت، حال با توجه به تجربه گذشته اگر سریعا هدف گذاری و کاری در بازار روسیه صورت نگیرد این بازار از دست خواهد رفت.
وی در رابطه با صادرات مرغ ترکیه گفت: ترکیه برای تولید گوشت مرغ تسهیلات بلند مدت 15 ساله با کارمزد 4 درصد و برای صادرات مرغ 16درصد جایزه صادراتی اختصاص می‌دهد، با توجه به شرایط کشورهای دیگر دولت باید به گونه‌ای تصمیم‌ گیری و قانون گذاری کند تا بازارهای هدف از بین نرود.

یوسفی در پایان با اشاره به این که صادرات مرغ مشکلی برای نیاز داخلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: باید یاد بگیریم که صادرات چیست و صادرات سخن گفتن و پزدادن دولت‌ها نیست.

تسنیم

(شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها