چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۷
سرویس : سلامت- میوه، سبزیجات و گیاهان خوراکی
کد خبر : ۵۲۵۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سلامت- میوه، سبزیجات و گیاهان خوراکی

گوجه‌فرنگی، موثر در پیشگیری‌ از ابتلاء به دیابت

یک متخصص تغذیه در خراسان‌جنوبی گفت: مصرف گوجه‌فرنگی از ابتلای افراد به بیماری‌هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی‌استخوان،‌ دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری‌های دیگر جلوگیری می­‌کند.

«زهرا راغبی»، اظهار کرد: گوجه‌فرنگی به عنوان یک گیاه با ارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: این گیاه سرشار از ویتامین‌­های A ،B،C فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است و یک عدد گوجه‌فرنگی تازه، 24 کالری انرژی، 5 گرم پروتئین، یک گرم فیبر، 6 میلی‌گرم سدیم، 15 میلی‌گرم ویتامین C و 292 میلی‌گرم پتاسیم دارد.

این متخصص تغذیه افزود: گوجه‌فرنگی‌ها با اینکه شیرین هستند، کالری کمی دارند و از پرمصرف‌ترین گیاهان در دنیا به‌ شمار می‌روند که به ‌صورت خام، بخارپز، سرخ‌ کرده، پوره و سس مصرف می‌شوند.

راغبی اظهار کرد: گوجه‌فرنگی مقدار زیادی کاروتنوئید دارد که مهم‌ترین آن لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه ‌کاروتنوئیدی به رنگ قرمز روشن است که مسئول تولید رنگ قرمز در گوجه‌فرنگی است.

وی خاطرنشان کرد: لیکوپن مهم‌ترین ماده غذایی موجود در گوجه‌فرنگی است و با خاصیت آنتی ‌اکسیدانی خود قادر است، رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی کرده و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری‌هایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان،‌ دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری‌های دیگر جلوگیری کند.

ایسنا

(چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها