دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۵۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

سه نکته کلیدی تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه پیشگیری از عود مجدد سرطان سینه با تغذیه مناسب امکان پذیر است،گفت:این بیماران باید دریافت چربی به ویژه اسید های چرب اشباع و گوشت قرمز را به حداقل رسانده و همزمان مصرف منابع دریافت امگا 3 را افزایش دهند.

دکتر میترا زراتی درباره تغذیه بعد از درمان سرطان سینه در زنان اظهار کرد:یکی از موارد مهم جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری، نوع تغذیه است.

وی با بیا اینکه نوع چربی مصرفی می تواند در بروز یا پیشگیری از سرطان سینه تاثیر چشمگیری داشته باشد،گفت:محدودیت نوع و مقدار چربی در رژیم غذایی زنان مبتلا به سرطان سینه از نخستین مواردی است که بیماران باید به آن توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد:کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع مانند گوشت قرمز و روغن های جامد حیوانی و همچنین حذف منابع اسیدهای چرب ترانس نظیر لبنیات پرچرب و روغن های هیدروژنه از مسایل مهم تغذیه در زنان سرطان سینه است.

زراتی با بیان اینکه پیشگیری از عود مجدد سرطان سینه با تغذیه مناسب امکان پذیر است ادامه داد:چند ماده مغذی کلیدی پس از درمان سرطان سینه در زنان باید مورد توجه قرار گیرد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: لبنیات مصرفی این بیماران حتما از نوع پروبیوتیکی بوده تا از این طریق بتوان تعداد سلول های سیستم ایمنی و ضد التهابی را جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری افزایش داد.

زراتی اضافه کرد:از بین انواع ویتامین ها ویتامین D , E خاصیت آنتی اکسیدانی قوی داشته و التهاب و تشکیل سلول های بدخیم را در بدن مهار می کند.

وی پایش سالانه سطح ویتامین D در خون این بیماران را توصیه کرد و گفت:افزایش مصرف پروتئین های گیاهی مانند لوبیا،نخود ،عدس، میوه ها و سبزی به میزان 6 تا 8 واحد در طول روز در این بیماران نقش مهمی دارد.

زراتی اضافه کرد:سبوس غلات به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه B سبب افزایش انرژی در بدن و کاهش ضعف و سستی بعد از درمان در زنان مبتلا به سرطان سینه می شود .

وی تصریح کرد:مصرف لبنیات کم چرب، نان و برنج سبوس دار و فعالیت های بدنی روزانه جهت جلوگیری از افزایش وزن در این بیماران سبب افزایش طول عمر خواهد شد.

سرطان سینه از شایع ترین سرطان های زنان در کشورمان محسوب می شود بطوری که معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی گفته است، سالانه حدود 10 هزار مورد جدید سرطان سینه در کشور شناسایی می شود که این نیازمند توجه و برنامه ریزی بسیار گسترده در این حوزه است.

امروزه با استفاده از روش های غربالگری، تشخیص زودرس و پیشرفت های در روش های درمانی تحول بزرگی دراین بیماری ایجاد شده است.

زودترین و دقیق ترین روش کشف سرطان سینه معاینه ای است که خود زنان انجام می دهند و اگر در این زمینه خوب آموزش ببینند زودتر از هر دستگاهی قادر به تشخیص سرطان سینه خواهند بود. 

به گفته رییس هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران آمار فعلی ابتلا به سرطان سینه در کشور حدود 25 درصد است به این معنی که اگر همه زنان 80 سال عمر کنند یک فر از هر چهار نفر به سرطان سینه مبتلا می شود درحالیکه این آمار قبلا بسیار کمتر بوده است.

 ایرنا

(دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳) ۱۶:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها