دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۵
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۵۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

بهترین زمان نوشیدن چای

مریم سادات کاظمی: حتی اگر مطمئن هستید که کمبود آهن ندارید، باز هم بهتر است نوشیدن چای را به فواصل میان وعده های غذا موکول نمایید؛ چرا که این نوشیدنی مفید می تواند جذب آهن را کاهش دهد.

آهن؛ عنصر ضروری برای بدن
آهن در تشکیل هموگلوبین خون نقش دارد و برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است. اما اکثر خانم های جوان کم و بیش دچار کمبود این عنصر حیاتی هستند که علت آن به سیکل های قاعدگی و برنامه غذایی با مقدار کم گوشت مربوط می شود. از همین رو زمانی که علائمی مانند خستگی، سردرد، رنگ پریدگی و کاهش اشتها بروز کند در وهله اول کمبود آهن در نظر گرفته می شود.
اما مصرف مواد غذایی حاوی آهن بیشتر یا مکمل های آهن به تنهایی نمی تواند مشکل را برطرف کند؛ بلکه باید علاوه بر دریافت کافی به جذب آن نیز دقت کرد.
تفاوت در جذب آهن
آهن از دو منبع خوراکی های حیوانی و گیاهی به بدن می رسد. نوع اول در گوشت ها، ماهی و خوراکی های دریایی به وفور وجود دارد و نوع دوم در غلات، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. البته در اکثر موارد آهن بدن ما در حد زیادی از طریق خوراکی های گیاهی تامین می شود که جذب کمتری در بدن دارد. این فرایند در صورت وجود موادی دیگر به خصوص تانین موجود چای کندتر خواهد شد که تا 70% جذب آهن را کاهش می دهد.
توصیه های برای جذب بهتر آهن

چای را در فواصل غذا؛ حداقل یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا میل نمایید. البته صبحانه استثناست. 

                                                                                                                                                     چای بابونه

همراه با سبزیجات و حبوبات مقداری گوشت، ماهی یا خوراکی های دریایی میل کنید. این مسئله از دو جهت اهمیت دارد؛ دریافت آهن با منشا حیوانی و جذب بهتر آهن موجود در خوراکی های گیاهی. در واقع، گرچه بعضی از مواد غذایی مانع جذب آهن می شوند اما بعضی دیگر آن را تسهیل می کنند که گوشت ها، ماهی ها و خوراکی های دریایی از این جمله اند.

به دریافت کافی ویتامین C توجه نمایید. این ویتامین نیز در افزایش جذب آهن با منشا خوراکی های گیاهی مؤثر است.

قدس آنلاین

(دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳) ۱۶:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها