دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۵۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

بدست آوردن برند'حلال' صنایع غذایی ایران را به هاب منطقه تبدیل می کند

دبیر انجمن صنایع گوشتی کشور معتقد است: بدست آوردن برند 'حلال' می تواند ایران را به قدرت اول منطقه(هاب) در تامین نیازهای غذایی کشورهای حاشیه ایران تا شمال افریقا تبدیل کند.

مجید افلاکی  افزود: هنوز برای صدور حلال طبقه بندی مشخصی نداریم اما بی تردید همه کالاهای صنایع غذایی که در ایران تولید می شوند، حلال هستند.

وی ارزش صنایع غذایی ایران را سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: در حالی که برند حلال از سه دهه پیش به طور معمول توسط کشورهای شرق آسیا استفاده می شود اما بهره گیری از این برند در ایران حدود پنج تا شش سال است که شروع شده به همین دلیل اینکه چه میزان از صادرات صنایع غذایی ایران دارای مهر حلال است؟ مشخص نیست.

وی با اشاره به پرسود بودن برند حلال به دلیل تنوع کالاهای تولیدی در کشور، گفت: گوشت، فرآورده های گوشتی، محصولات بهداشتی، خمیر دندان، لوازم آرایشی و حتی برس مسواک از جمله کالاهایی هستند که می توان از برند حلال در تولید آنها استفاده کرد. مالزی بیش از سه دهه است محصولات غذایی با برند حلال تولید می کند.

به گفته افلاکی، بخش های دولتی و خصوصی می توانند بر روی این موضوع با یکدیگر همکاری کنند، با اینکه دین اسلام از تنوع مذهب برخوردار است اما اختلاف اندکی بین دیدگاههای آنها در خصوص حلال بودن محصولات غذایی وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع گوشتی کشور یادآور شد: هم اکنون ارزش تولیدات و صادرات کالاهای حلال آمریکا 700 تا800 میلیارد دلار می شود، ضمن آنکه در حال حاضر برخی از کشورهای مسیحی هم از این نوع کالاها استفاده می کنند. بنابراین با وجود 2میلیارد نفر جمعیت مسلمان در جهان و استفاده برخی از کشورهای مسیحی از این نوع کالاها، به نظر می رسد بازار خوبی برای تجارت کالاهای حلال ایران نیز وجود داشته باشد.

گفتنی است، متاسفانه با اینکه 37سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد اما اقتصاد ما همواره در فرصت سوزی ها مقام نخست را در جهان به خود اختصاص داده و در حالی که باید از این بازار بزرگ و مهم به نفع خود استفاده می کرد اما به دلیل اتکا کشور به درآمدهای نفتی از این بخش نیز غفلت کرده است.

ایرنا

(دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها