یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۲۴۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

در مدارس زنگ صبحانه بگذارید

بسیاری از ما وعده‌ صبحانه قربانی چند دقیقه خواب صبحگاهی بیشتر می‌کنیم در حالی که فراموش کردن مهمترین وعده‌ غذایی در ادامه روز تبعات خود را نشان می‌دهد.

ترک صبحانه به‌ ویژه برای نوجوانان یک کار اشتباه است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که به‌ طور منظم صبحانه می‌خورند وضعیت تحصیلی بهتری داشته و ضمن حضور بیشتر در کلاس‌ها، کمتر به پزشک احتیاج پیدا می‌کنند. در واقع نتایج تحقیقات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که روزانه صبحانه می‌خورند به‌ طور متوسط در درس ریاضیات 17 درصد نمرات بیشتری کسب می‌کنند. همچنین نرخ فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند در مقابل آن‌هایی که هرگز صبحانه نمی‌خورند، 20 درصد بیشتر است.

وقتی کودکان صبحانه نمی‌خورند حواسشان راحت‌تر پرت می‌شود، در نتیجه اولین چیزی که لطمه می‌خورد نمرات آن‌هاست. این دانش‌آموزان معمولاً بیشتر از کلاس درس غیبت می‌کنند. با این حال همچنان در آمریکا میلیون‌ها دانش‌آموز کلاس‌های درس را با معده خالی شروع می‌کنند.

این بی‌توجهی به مهمترین وعده غذایی کارشناسان تغذیه در آمریکا را ترغیب کرده که برای جبران این کمبود از مدارس کمک بگیرند. ارائه صبحانه در مدرسه فرار از صبحانه را برای دانش‌آموزان سخت‌تر می‌کند. همچنین مدارس با سخت‌گیری کمتر در شروع ساعت کلاس‌ها به دانش‌آموزان زمان کافی برای خوردن صبحانه را می‌دهند. این کارشناسان می‌گویند که با شروع سال تحصیلی جدید مدارس باید تصمیم بگیرند که صبحانه را قبل از شروع کلاس‌ها، در طول زنگ اول یا پس از آن برای دانش‌آموزان سرو کنند.

تقریبا تمام معلمان با چالش‌ها و مشکلات توزیع صبحانه در مدارس آشنایی دارند. یکی از مهمترین چالش‌ها این است که دانش‌آموزان در ساعات مختلف به مدرسه می‌آیند. به‌ ویژه دانش‌آموزانی که پدر و مادر شاغل دارند زودتر از سایر دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند. ضمن اینکه نوجوانان جزو آن دسته هستند که بیش از سایرین از صبحانه گریزان هستند و درست در لحظه‌ شروع کلاس در مدرسه حاضر می‌شوند. با وجود این مشکلات یافتن راه‌حلّی برای دادن صبحانه به دانش‌آموزان در مدارس روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از یواس نیوز، برخی مدارس در آمریکا در حال حاضر راهکارهایی را برای ارائه صبحانه در مدارس یافته‌اند که برخی از این شیوه‌ها مؤثر هم بوده‌اند و در این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

توزیع صبحانه در کلاس‌های درس

وقتی صبحانه سر کلاس درس توزیع شود، دانش‌آموزان می‌توانند در یک فضای دوستانه، راحت و آرام صبحانه بخورند.

می‌توان صبحانه‌هایی که خوردن آن‌ها آسان است نظیر غلات کامل غنی شده، میوه، شیر یا ساندویچ‌های صبحانه همراه با شیر در آغاز کلاس‌های درس بین دانش‌آموزان توزیع کرد. پس از خوردن صبحانه، آموزگاران می‌توانند در کلاس حضور یافته و فعالیت‌های عادی کلاس را شروع کنند.

استفاده از وعده‌های «بگیر و بِبَر»

این شیوه در بین دانش‌آموزان بزرگتر محبوب‌تر است. این ایده برای دانش‌آموزانی کاربرد دارد که عادت به آوردن صبحانه دارند و می‌توانند این صبحانه‌های بسته‌بندی شده را پشت نیمکت یا هر مکان دیگری که مدرسه تعیین کرده میل کنند. در این بسته‌های کاغذی اقلامی نظیر میوه، پنیر، شیر، غلات کامل غنی شده یا نان شیرینی قرار داده شده است که خوردن صبحانه را برای آن‌ها راحت می‌کند. این شیوه سرو صبحانه را می‌توان در مکان‌های شلوغ نظیر کافه تریاها، سلف سرویس یا سالن‌ اجتماعات توزیع کرد تا دانش‌آموزان به‌راحتی و سریع آن‌را دریافت کنند.

صبحانه در مدرسه یک فرصت دوباره

برخی دانش‌آموزان وقتی از خواب بیدار می‌شوند معمولاً گرسنه نیستند اما باید صبحانه بخورند. در واقع ایجاد فرصت دوباره و ارائه صبحانه در یک فرصت جایگزین دیگر بهترین راه رسیدگی به این دانش‌آموزان و حتی دانش‌آموزانی است که صبح خیلی زود صبحانه خورده‌اند. به این دانش‌آموزان هم می‌توان برای سرعت عمل و سهولت بیشتر بسته‌های بگیر و ببر ارائه داد.

مهم‌ترین دلیل اجرای این برنامه‌ها اطمینان از خوردن صبحانه کامل و راحت است. به‌طوری که برخی مدارس آمریکا نیز با نصب دستگاه های خودپرداز که در آن‌ها صبحانه‌های سالم ارائه می‌شود در طبقات مختلف، امکان دسترسی دانش‌آموزان به صبحانه را فراهم کرده‌اند. اگرچه خوردن صبحانه کودکان را باهوش نمی‌کند اما آن‌ها را سالم‌تر و غذای لازم برای فعالیت‌های فکری در مدرسه را فراهم کرده و امکان حضور هر روزشان را در پشت نیمکت میسر می‌سازد. پس پیش از آنکه به فرزندان خود اجازه بدهیم از صبحانه فرار کنند به خاطر بیاوریم چرا این وعده غذایی مهمترین وعده غذایی روزانه محسوب می‌شود.

ایسنا

(یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها