یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۲۴۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

چه کنیم تا در بازار روسیه رودست نخوریم؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار روسیه برای ایران یک فرصت است اما با توجه به سابقه روسیه در پایبندی به تعهدات، تعامل سازنده ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی باید سرلوحه امور قرار گیرد.

مرتضی دلخوش، اظهار کرد: سابقه ذهنی نسبت به روسیه نباید صادرکنندگان را از سرمایه‌گذاری در این بازار منع کند. این‌که ما به دلیل کارنامه این کشور در پایبندی به تعهداتش، فرصت سرمایه‌گذاری در بازار روسیه را از دست بدهیم اشتباه است. تبدیل تهدید به فرصت، هنر تجارت در دنیای امروز است.

وی افزود: در عین حال نباید اجازه دهیم که روسیه ما را تنها فرض کند. سابقه نشان داده که هرگاه روسیه ما را تنها گیر آورده، زیر پایمان را خالی کرده است. باید در حین رابطه با روسیه، با کشورهای اروپایی و آسیایی روابط فعال تجاری داشته باشیم. عدم فروش سامانه اس300 و تاخیر در تحویل نیروگاه بوشهر سوابقی است که این ادعا را ثابت می‌کند.

دلخوش خاطرنشان کرد: ابتدا باید هدف خود را از حضور در بازار روسیه بر اساس مقاطع زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت تقسیم‌بندی کنیم. در حال حاضر موقعیت این بازار برای ما در بازه زمانی کوتاه مدت قرار دارد. حضور میان‌مدت و درازمدت، برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، باید از فرصت تحریم روسیه که احتمالا طولی نخواهد کشید، بهترین بهره را برای حضور درازمدت در این بازار و کمک به تحقق اهداف سند چشم‌انداز 1404 ببریم. در حال حاضر صادرات اروپا به روسیه در بخش دام، طیور و محصولات کشاورزی محدود شده است، لذا ما می‌توانیم با تولید محصولات مرغوب متناسب با استانداردهای روسیه جای اروپایی‌ها را بگیریم.

دلخوش با بیان این‌که آگاهی از میزان و نوع واردات سالیانه روسیه اهمیت دارد، گفت: دولت روسیه برای محصولات وارداتی تعرفه نسبتا سنگینی در نظر می‌گیرد که ممکن است سود ما را کم کند، اما اگر در یک فرآیند با برنامه حرکت کنیم می‌توانیم مانور خوبی در این بازار بدهیم. در مهرماه امسال قرارداد 70 میلیارد یورویی انجام پروژه‌های مشترک اقتصادی بین ایران و روسیه بسته شد. این نشان از تمایل روسیه برای واردات از ایران دارد. بخصوص دوره‌ی فعلی ریاست جمهوری پوتین و گرایش کم او به آمریکا و غرب می‌تواند برای ما یک فرصت باشد.

وی برداشتن موانع و قوانین دست و پاگیر تعرفه‌ای را برای تسهیل صادرات به روسیه ضروری دانست و گفت: با ارایه تسهیلات مالی می‌توان صادرکنندگان بخش خصوصی را به حضور در بازار روسیه ترغیب کرد. در این خصوص باید بانک‌ها یا نهادهای مالی بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری صادراتی جذب کنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برپایی متقابل نمایشگاه‌های صادراتی و بازرگانی بین ایران و روسیه به تعامل دوسویه کمک بسیاری می‌کند.

دلخوش، نبود زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی را عمده چالش ایران در زمینه مبادلات تجاری با روسیه دانست و گفت: سرمایه‌گذاری اقتصادی در شمال کشور برای ایجاد بسترهای لازم حمل و نقل ضروری است. در حال حاضر بندر انزلی که از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است پتانسیل خوبی برای صادرات دارد. هم‌چنین مبادلات تجاری ایران و روسیه می‌تواند دیگر بنادر شمال کشور مثل چمخاله لنگرود که در گذشته با آستاراخان روسیه فعالیت تجاری داشت و به علت کم شدن رابطه تجاری ایران و روسیه، عملا مسکوت مانده را رونق بخشد.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت ممتاز ژئوپلتیک ایران، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد رابطه تجاری روسیه با کشورهای جنوب شرقی آسیا است. راه‌اندازی کریدور شمال جنوب که بخش اعظم آن از خاک ایران می‌گذرد می‌تواند به صادرات صنایع سنگین روسیه به کشورهای آسیای جنوب شرقی کمک کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، روسیه جزو 5-6 کشور در حال توسعه است که تولید ناخالص داخلی‌اش در حال افزایش است. راه‌اندازی کریدور شمال جنوب می‌تواند کشور ایران را از صادرات 500 میلیارد دلاری روسیه منتفع کند.

دلخوش با اشاره به صادرات نفت و گاز روسیه اظهار کرد: روسیه حرف اول را در صادرات گاز می‌زند. در این خصوص می‌توان با دریافت گاز روسیه از شمال کشور و صادرات گاز به بازارهای هدف روسیه از جنوب، هزینه حمل و نقل را بسیار کاهش داد.

ایسنا

(یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها