یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۲۴۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

افزایش 17.5 درصدی قیمت ماکارونی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران گفت: درپی افزایش قیمت خرید گندم، قیمت ماکارونی نیز نسبت به پارسال بیش از 17 درصد افزایش یافته است.

مرتضی هاشمی اظهار کرد: از آنجاکه قیمت خرید تضمینی گندم از 800 به 1050 تومان افزایش یافته و دستمزد و وسایل جانبی از سوی دیگر افزایش پیدا کرده است، انتظار کاهش قیمت ماکارونی را می توان بی جا تلقی کرد.

هاشمی با بیان این‌که قیمت ماکارونی نسبت به پارسال نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است، گفت: میانگین حدود 17.5 درصد افزایش در صنعت ماکارونی را تجربه کرده‌ایم.

وی در خصوص قیمت مصوب ماکارونی رشته‌ای اظهار کرد: قیمت ماکارونی در بسته‌بندی یک کیلوگرمی در سه رنج 500، 700 و 900 تومان قرار دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران قیمت ماکارونی 700 گرمی را 2400 تومان، 500 گرمی را 1500 تومان و 900 گرمی را 2950 تومان عنوان کرد.

مصرف سرانه ماکارونی سالانه 5 کیلوگرم است
هاشمی گفت: میزان مصرف سرانه ماکارونی سالانه حدود پنج کیلوگرم است.

وی در خصوص میزان صادرات ماکارونی نیز گفت: در شش ماهه اول امسال حدود 20 هزار تن ماکارونی صادر شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران با بیان این‌که سال گذشته 40 هزار تن ماکارونی صادر شده است، اظهار کرد: میزان صادرات این محصول به شرایط بستگی دارد.

صادرات ماکارونی ایران به آفریقا، افغانستان و عراق
وی عمده صادرات ماکارونی را به کشورهای آفریقایی، افغانستان و عراق عنوان کرد و افزود: گاهی تحولات اقتصادی در این کشورها موجب می‌شود تمایل آن‌ها برای صادرات افزایش پیدا کند.

هاشمی با بیان این‌که صادرات ماکارونی نسبت به گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: در گذشته صادرات این محصول فقط 20 هزار تن بود در حالی که اکنون این میزان دو برابر شده است.

وی در خصوص صادرات ماکارونی به کشورهای اروپایی گفت:‌ به دلیل این که در کشورهای اروپایی به اندازه کافی ماکارونی تولید و تامین می شود، تقاضای صادرات به این کشورها وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران تعداد اعضای انجمن ماکارونی را 30 عضو عنوان و اظهار کرد:‌ به طو کلی چهار برند اصلی بازار را به دست گرفته‌اند و حدود پنج کارخانه پس از این کارخانه‌ها قرار دارند و می‌توان گفت فقط 10 کارخانه فعال ماکارونی در کشور حضور دارند.

هاشمی با بیان این‌که در گذشته 90 درصد ماکارونی‌ها به صورت سنتی تولید می‌شدند، اظهار کرد: 300 کارخانه ماکارونی در گذشته فعال بودند اما زمانی که تولیدات به سمت صنعتی پیش رفت تعداد این کارخانه‌ها کاهش یافت.

وی درخصوص میزان تولید ماکارونیبا اشاره به وجود ظرفیت اسمی تولید 800 هزار تن ماکارونی در سال گفت: پارسال 400 هزار تن ماکارونی تولید شد و میزان تولید امسال نیز همچون سال گذشته خواهد بود.

ایسنا

(یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳) ۰۸:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها