شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۴۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

نیاز به قانون حلال محصولات غذایی داریم

دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی(ایکریک) گفت: هرچند در ایران قانونی به نام حلال محصولات غذایی نداریم اما قوانینی هستند که بخش های مرتبط با آن را پوشش می دهند، این در حالی است که قوانین ناظر بر تولید و صادرات این تولیدات نیز در کشور وجود ندارد.

مهدی فاخری افزود: گفت و گوهایی با مجلس شورای اسلامی و دولت در زمینه تدوین قانون تولید غذاهای حلال در ایران صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون 10 کشور غربی تجارت کالاهای حلال را برعهده دارند که از جمله آنها می توان به امریکا، کانادا ، نیوزیلند و استرالیا اشاره کرد و از آنجا که تجارت پرسودی است، اغلب کشورهای غربی به فعالیت در این تجارت وارد شده اند.

فاخری ادامه داد: مالزی هم پیش از دیگر کشورهای مسلمان تجارت در این بخش را شروع کرده اما سهم آن نسبت به کشورهای غربی ناچیز است.

وی با اشاره به مشکلات جانبی کشورهای اسلامی، گفت: در کشورهای مسلمان هشت مذهب مختلف وجود دارد که هر کدام تفسیر خود را دارند لذا برخی اوقات توافق بر سر یک موضوع حاصل نمی شود.

دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی ادامه داد: غذای حلال نه تنها وجه شرعی بلکه وجه علمی و تجاری قوی نیز دارد به طوری که همه کشورها می خواهند سهم بیشتری در این خصوص ایفا کنند.

به گفته فاخری، باید بین 57 کشور مسلمان مشخص شود که هر نهاد چه مسئولیتی برعهده دارد. در وجه علمی با توجه به آنکه موضوع جدید است، صرف اینکه بگوییم کالایی حلال است فقط بخشی از موضوع را شامل می شود و در صورتی که اعلام کنیم کالایی حلال نیست باید جایگزینی برای آن معرفی نماییم.

وی تاکید کرد: دولت باید آموزش، تحقیقات و توسعه استانداردها در خصوص حلیت در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته این مقام مسئول، ایران به لحاظ علمی از وضعیت قابل توجهی برخوردار است اما انتظار می رود به دلیل آنکه مقر اتاق اسلامی در تهران است، طرح جامعیت حلال را تهیه کنیم.

فاخری افزود: هم اکنون با چهار نهاد موسسه استاندارد، صنایع غذایی و دارویی زیر نظر سازمان بهداشت و وزارتخانه های جهادکشاورزی و علوم و تحقیقات و فناوری، توافقنامه امضا شده که بتوانیم در زمینه آموزش، پژوهش و تولید استاندارد هایی برای گروه کالاهای حلال (غذا، پوشاک، لوازم آرایش و جهانگردی) تهیه کند تا بتوان به نیازهای ایران و دیگر کشورها پاسخ داد.

دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی بر ضرورت سرمایه گذاری در تولید علم حلال تاکید کرد و گفت: همچنین فرهنگ حلال را باید توسعه داد، هرچند این باور وجود دارد که هرچه در کشورهای مسلمان تولید می شود، حلال است اما این گونه نیست زیرا برخی از کالاهای تولیدی در کشورهای مسلمان نیز حلال نیست.

وی ادامه داد: حتی برخی از مواد اولیه و واسطه ای که از کشورهای دیگر وارد می شود را در صورتی که نظارت بر فرآوری آنها نباشد نمی توان از حلیت آن مطمئن بود.

وی با اشاره به اینکه برای حلالیت نیاز به آزمایشگاه، پژوهش و قانون داریم، گفت: شورای راهبردی حلال اکنون متشکل از وزارتخانه های جهادکشاورزی، بهداشت و درمان، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی و سازمان میراث فرهنگی در کشور شکل گرفته است. همچنین در این شورا علاوه بر بخش خصوصی(اتاق بازرگانی)، نماینده مقام معظم رهبری نیز حضور دارند که امر غذای حلال را سیاستگذاری می کنند.

وی افزود: همه این تلاشها زمانی تاثیرگذار است که قانونی در مورد حلال تصویب شده باشد به طوری که بکارگیری نشان حلال برای همه کالاهای یادشده ضروری است.

فاخری در خصوص فرهنگ استفاده از محصولات حلال نیز اظهار داشت:باید این فرهنگ را در کشور تقویت کرد.

وی با اشاره به سهم ایران در تجارت کالاهای حلال، تصریح کرد: سهم تجارت جهانی در صادرات این کالاها 1.8 تریلیون دلار است که سهم کلی صادرات مواد غذایی ایران 18 تا 20 میلیارد دلار است، بنابر این مقایسه ارقام نشان می دهد که سهم جمهوری اسلامی ایران از این تجارت چقدر ناچیز است.

دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی گفت: باید در تجارت غذای حلال سهم داشته باشیم که برای تحقق این مهم نیاز به ایجاد ساختارهای اداری و تجاری داریم، ضمن آنکه راه اندازی کنسرسیوم در زمینه حلال و داشتن سیاست رسمی از الزامات توسعه تجارت کالاهای حلال است.

وی افزود: هم اکنون در مالزی دو نهاد برای این مهم ایجاد شده است، در ترکیه نیز این مهم برعهده بخش خصوصی است. اتاق بازرگانی در ایران می تواند به این حوزه وارد شود و برای این هم باید هماهنگی میان بخش های دولتی و خصوصی صورت گیرد.

ایرنا

(شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳) ۱۳:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها