شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۴۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

توافق برای تردد در مرز بازرگان ناکام ماند

کامیون‌های ایرانی و ترکی 15 روز است که به دلیل افزایش عوارض ناگهانی از سوی ترکیه برای تردد در مرز بازرگان با مشکل مواجه هستند و به گفته رییس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی تهران رایزنی‌های وزارت راه ایران و ترکیه برای توافق در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.

امیون‌های ایرانی و ترکی که به دلیل افزایش عوارض ناگهانی از سوی ترکیه برای تردد در مرز بازرگان با مشکل مواجه شده‌اند به امید ایجاد توافق مجدد در مرز بازرگان توقف کرده بودند. البته این توقف،‌ برای هر کامیون به طور متوسط روزانه 100 دلار خسارت در بر داشت. هر کامیون در این روزها حدود 1500 دلار خسارت متحمل شده که با وجود بیش از 3500 کامیون ترک و ایرانی در مزر بیش از پنج میلیون دلار خسارت به دو کشور تحمیل شده است.

البته به گفته مسعود خوانساری،‌ رییس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی تهران کامیون‌های ایرانی که بار ضروری داشتند مجبور به قبول عوارض چهار الی پنج میلیون تومانی شدند و از مرز ترکیه عبور کردند و کامیون‌هایی که بار فوری نداشتد، برگشتند.

وی اظهار کرد: کامیون‌هایی که از ترکیه می‌خواستند وارد ایران شوند نیز بارشان را در مرز خالی کردند و برگشتند اما به طور کلی خسارت زیادی برای دو کشور به خصوص طرف ایرانی ایجاد شد.

به گزارش ایسنا، طبق تواقفنامه‌ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شده کامیون‌های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد،‌ باید مابه التفاوت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می‌کنند بپردازند اما پس از سال‌ها ،‌فیل ترکیه یاد هندوستان کرد و تصمیم گرفت بدون ارائه دلایل منطقی، عوارض مشابه برای کامیون‌های ایرانی وضع کند.

در شرایط فعلی کامیون‌های ایرانی که مجبور به گذر از مرز بازرگان با عوارض چهار تا پنج میلیون تومان شدند، باید از گازوئیل لیتری 7000 تومان‌ استفاده کنند که با توجه به اینکه هر کامیون برای هر 100 کیلومتر حدود 32 الی 34 لیتر سوخت لازم دارد باید بیش از 230 هزار تومان پرداخت کند که این میزان بیش از 28 برابر قیمت سوخت لازم برای 100 کیلومتر در ایران است.

در حالی که همین میزان از قیمت سوخت کامیون‌های ترکیه کاهش می‌یابد اما به کامیون‌های ایرانی عوارض پنج میلیون تومانی برای عبور تحمیل شد.

ایسنا

(شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها