جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۱
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۲۳۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

چهارمین جشنواره انگور هزاوه برگزار شد

چهارمین جشنواره انگور هزاوه در جوار امامزاده سلطان سید احمد(ع) این روستا برگزار شد.

فرماندار شهرستان اراک در این جشنواره گفت: روستای هزاوه قدمتی بیش از هزار سال داشته و در زمره‌ی روستاهای اصیل و با فرهنگ استان مرکزی قرار دارد.

حسین بختیاری افزود: وجود مقبره سلطان احمد(ع) که از اجداد مقام معظم رهبری است بار معنوی ویژه‌ای به این روستا داده است.

فرماندار اراک اظهار کرد: اهالی این روستا انسان‌های توانمندی هستند که در سطح کشور در همه عرصه‌ها به خوبی درخشیده‌اند، از این‌رو هزاوه از جمله روستاهایی است که از وجهه‌ اجتماعی بالایی برخوردار است.

وی در اشاره به شخصیت‌های برجسته و مهم برخاسته از این روستا تصریح کرد: هزاوه از باب سیاسی هم مردان بزرگی را در خود پرورده که در رأس آنها امیرکبیر بزرگ است؛ او که قهرمان مبارزه با استکبار در ایران است دارای افکار پیشرفته‌ای در علم و ادب و نوآوری بود و از این لحاظ این روستا، روستای سیاست و ادب نیز به شمار می‌رود.

بختیاری با بیان اینکه این روستا، شهدای بسیاری تقدیم میهن عزیزمان کرده تأکید کرد: هزاوه از همه ابعاد سرآمد است و باید برای درخشش و آبادانی هرچه بیشتر آن کوشش و از باغداران آن تقدیر کرد.

وی افزود: روستای هزاوه از مناطق گردشگری استان محسوب می‌شود و اعتباراتی در این راستا به آن اختصاص داده خواهد شد.

فرماندار اراک بیان کرد: تلاش مردم این روستا در تولید باغات پرثمر بویژه باغات انگور و تولید محصولاتی از قبیل شیره انگور، کشمش، رب انگور و ... جای تقدیر داشته و نشان از پویایی و سرزندگی این روستا دارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عاشوری، معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی نیز در این جشنواره گفت: روستای هزاوه باید بیشتر از لحاظ فرهنگی، سیاسی و تاریخی مورد تأکید قرار گیرد.

وی افزود: از لحاظ توسعه آتی بسیار مهم است محل‌های تولید و اسکان را نه تنها حفظ و نگهداری کنیم بلکه آنها را بسط و گسترش دهیم و به نسل‌های بعدی واگذار کنیم نه اینکه آنها را خالی از سکنه کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای ویژگی‌های خاص و کانون توسعه است، ابراز کرد: آنچه که از بُعد کشاورزی در استان وجود دارد، در سایر استان‌ها یا وجود ندارد و یا کمتر است مانند تولید گل و گیاه در محلات، پسته در ساوه، گوشت در اراک و ... که باید این‌ها را تقویت کرد.

عاشوری در اشاره به اینکه در آستانه تهیه برنامه ششم توسعه استان هستیم: باید جایگاه این نعمات خدادادی در برنامه ششم توسعه مشخص و میزان تولید در سال، مکانیزه و سنتی بودن کشت، و میزان افزایش تولید گزارش داده شود؛ در اینصورت است که کار تدوین برنامه به درستی انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی در ادامه تصریح کرد: برداشت بیشتر و بهره‌برداری مناسب از کانون‌های توسعه نیازمند مطالعه بیشتر و تبدیل روش‌های سنتی در کشت به روش‌های مدرن و استفاده از روش‌های مکانیزه است.

وی با بیان اینکه دولت کنونی منابع بسیار خوبی برای کشت مدرن در نظر گرفته افزود: 85 درصد تسهیلات برای آبیاری نوین از سوی منابع دولتی برای باغداران و کشاورزان در زمینه تولید و در راستای اسکان دائمی روستائیان در درون منطقه در نظر گرفته شده است و 15 درصد باقیمانده نیز بر عهده خود کشاورز است.

ایسنا

(جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها