پنج شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۳۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

پیام استاندار محتـــرم خراســان رضــوی در همایش بین‌المللی صمغ‌های بومی و کاربرد آن در صنعت غذا

استان خراسان رضوی در زمینه تولید گیاهان دارویی با برخورداری از 300 روز آفتابی، دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهان است که ظرفیت بالایی را در زمینه پرورش گیاهان دارویی ایجاد می¬کند به طوری که 90 درصد گیاهان دارویی جهان در ایران و استان خراسان قابلیت پرورش را دارند.

پیام استاندار محتـــرم خراســان رضــوی
بسم ا.. الرحمن الرحیم
خدمت همه شرکت کنندگان محترم در این همایش و به ویژه مهمانان خارجی که از نقاط مختلف دنیا به مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران و قبله آمال شیعیان جهان تشریف آورده اند سلام و خیر مقدم عرض می کنم و امیدوارم اقامت خوش و پر خاطره ای در این شهر مذهبی  تاریخی داشته باشند. از این که چنین همایشی و در این سطح تخصصی در اینجا برگزارمی شود بسیار خوشنودم. کشور کهن و تاریخی ما دارای استعداد ها و ذخایر عظیم و خدادادی فراوانی است که نفت یکی از آنها است. این گوناگونی ظرفیت¬ها و توامندی¬های طبیعی به حدی است که فارغ از درآمدهای نفتی جایگاه اقتصادی مناسبی  را برای کشور در سطح منطقه و دنیا ایجاد می¬کند. از این رو ضروری است به این ظرفیت¬ها، از معادن فلزی و غیرفلزی گرفته تا میوه و سبزی و گیاهان دارویی و امروز محصولات طبیعی نظیر صمغ ها و هیدروکلوئیدها توجه جدی نمود. در استان پهناور خراسان دهها گونه از گیاهان حاوی صمغ¬ها و هیدروکلوئیدها نظیر آنغوزه، کتیرا و خاکشیر و ریحان به صورت شناخته شده وجود دارد که بعضا جزو اقلام صادراتی ما هستند. تنوع این مواد طبیعی و کاربردهای آنها در صنایع غذایی و دارویی با ارزش افزوده بالایی که دارند می تواند بخش مهمی از درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهند.
خوشبختانه برنامه¬ریزی¬های به عمل آمده در حوزه آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی به گونه¬ای بوده است که دانشمندان و پژوهشگران ما در زمینه کشف و استفاده از منابع بومی و طبیعی صمغ ها و کاربردهای تکنولوژیکی آنها در سال¬های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه-ای داشته اند. حجم مقالات علمی و انتشارات دانشمندان ایرانی گواه محکمی به این ادعاست. در حال حاضر برگزاری کنفرانسهای علمی بین المللی نیز باهدف تبادل دستاورد های علمی محققان کشور با دانشمندان و متخصصان بین¬المللی برگزار می¬شود.
سیاست دولت و کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید بر تولید برپایه منابع غیر نفتی و اقتصاد بدون نفت و استفاده از ظرفیتهای بالقوه بومی و توسعه فناوری است . پرداختن به کاربرد های فراوان صمغ ها و استفاده از آنها در صنایع مختلف و جایگزینی آنها به جای ترکیبات شیمیایی مضر و دارای اثرات سوء بر سلامتی و افزایش ایمنی غذا سبب ارتقای سلامت جامعه و اجرای اصل تقدم پیشگیری بر درمان خواهد شد که سرلوحه نظام سلامت در کشور است و جزو اصول ابلاغی مقام معظم رهبری در چهارچوب سیاست¬های کلی نظام در حوزه سلامت است. پژوهشگران این مرزوبوم ثابت کرده اند که مسیر اعتلای کشور از راه توسعه علمی و توجه به دستاوردهای تحقیقاتی است و اکنون این وظیفه کارآفرینان و سرمایه گذاران است که با سرمایه گذاری برروی این یافته های پژوهشی صنعت این کشور را متحول کنند . آمار ها نشان می دهد سالانه نیم میلیون تن داروی گیاهی در جهان تولید می شود و ارزش خام درآمد حاصل از تولیدات دارویی در دنیا بالغ بر هشت میلیارد دلار است. اما ایران با ظرفیت بالای تنوع گیاهی تنها 350 ترکیب دارویی گیاهی را تولید می کند. این در حالی است که تولید و صادرات گیاهان دارویی یکی از راههای مقابله با تحریم ها در حوزه سلامت است. ایران ظرفیت پرورش هشت هزار گونه از گیاهان دارویی را داراست اما هم اکنون بخش کمی از داروهای گیاهی جهان در ایران تولید می شود. تولید و صادرات گیاهان دارویی به لحاظ درآمدزایی بسیار بالا می تواند راهکاری برای جلوگیری از وابستگی به صادرات نفت باشد که این امر نیازمند توجه ویژه محققان، کار آفرینان و مسئولان در این حوزه است.


  استان خراسان رضوی در زمینه تولید گیاهان دارویی با برخورداری از 300 روز آفتابی، دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهان است که ظرفیت بالایی را در زمینه پرورش گیاهان دارویی ایجاد می¬کند به طوری که 90 درصد گیاهان دارویی جهان در ایران و استان خراسان قابلیت پرورش را دارند. همانطور که مستحضرید امروزه کشورهای منطقه خاورمیانه و به ویژه مناطق کویری از جمله استان پهناور خراسان با مشکل کم آبی و بحران آب روبرو است. یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب و درعین حال حفظ رشد اقتصادی و درآمد زایی توجه به گیاهان دارویی است که مقاومت بسیار بالایی نسبت به خشکسالی و کم آبی دارند و می توانند جایگزین مناسبی برای محصولات آبی باشند.
از طرف دیگر استان خراسان رضوی قطب صنایع غذایی کشور است و صنایع دارویی نیز در حال شکل گیری و توسعه   می¬باشند. قابلیت رشد فناوری و توسعه صنعتی در استان بسیار بالاست. وجود دخایر خدادادی و مواد اولیه طبیعی و مراکز تحقیقات کاربردی چون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و سایر دانشگاه¬ها و مراکز پژوهشی از یک طرف و از طرف دیگر پتانسیل بالای استان برای سرمایه گذاری¬های صنعتی در زمینه تکنولوژی های نو و تولید فرآورده های با ارزش افزوده بالا می تواند پیشگام در تحول صنعتی باشد. داشتن تعاملات علمی و تحقیقاتی با سایر مراکز علمی در دنیا با حفظ منافع مشترک حاصل از دستاوردهای تحقیقاتی مورد تأکید نظام است و سبب هم افزایی در توسعه دانش در زمینه های تخصصی خواهد شد. حرکتی را که امروز پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با توجه دادن کشور به مسأله صمغ ها  و کاربردهای آن در صنعت غذا شروع کرده فصل نوینی را برای استفاده از یکی از استعداد های نهفته این کشور گشوده است که بدون شک همکاری و تعاملات خارجی چه در زمینه پژوهشهای کاربردی و چه درزمینه تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی فرصت بسیارخوبی را برای تولید محصولات طبیعی و با ارزش افزوده بالا نظیر صمغ ها به وجود خواهد آورد. در اینجا لازم می¬دانم از برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر کرده و از زحمات ایشان قدردانی ¬نمایم .      

(پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۹۳) ۱۰:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها