چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۳۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

چرا مشوق‌های صادراتی عملیاتی نمی‌شوند؟

برای تشویق صادرات طی سال‌های گذشته تدابیر فراوانی در نظر گرفته شد که از میان این تدابیر می‌توان به پرداخت یارانه به صادرکنندگان و پاداش‌های صادراتی اشاره کرد.

منطقه ایلام توسعه صادرات به رشد درآمدهای ارزی منتهی می‌شود و یکی از راهکارها در برقراری ثبات در بازار ارز، افزایش صادرات است که برای دستیابی به این مهم، باید برخی مقررات صادراتی اصلاح و تسهیل شود و کاهش هزینه‌های صادراتی و پرداخت جوایز صادراتی از دیگر اقدامات مهم در زمینه ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان خواهد بود.

«مجتبی ملکی‌زاده»، صادر کننده برتر سال‌های 88 تا 92 استان در گفت و گو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: متاسفانه جوایز صادراتی تجار ایلامی از سال 89 پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه جوایز صادراتی به عنوان مشوقی برای فعالان و تجار صادر کننده در مرز بین‌المللی مهران می‌تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات غیر نفتی داشته باشد افزود: برای توسعه صادرات حمایت کلامی مسئولان، به تنهایی کافی نیست و باید در عمل از صادرکنندگان حمایت شود.

این صادر کننده برتر استان سال‌های 88 تا 92 همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر باید مشوق‌های صادراتی را عملیاتی کرد که یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تحقق این مهم، پرداخت معوقات جوایز صادراتی است، اضافه کرد: علاوه بر پرداخت معوقات جوایز صادراتی به صادرکنندگان، بانک‌ها نیز با ارائه تسهیلات مناسب می‌توانند از بخش تولید صادراتی حمایت کنند.

«فرج امیدی» رییس اتحادیه صادر کنندگان استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص پرداخت جوایز صادراتی به تجار ایلامی اظهار کرد: متاسفانه از سال 89 تاکنون پرداخت جوایز صادراتی به تجار و صادرکنندگان ایلامی قطع شده است‌.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته قرار بود جوایز صادراتی به روز پرداخت شود، تاکید کرد: پرداخت جوایز صادراتی در دولت گذشته به دلایل نامعلومی متوقف شد که البته این جوایز برای جبران ضرر و زیان خسارات ناشی از نوسانات ارز در سال‌های گذشته است.

امیدی، احیای پرداخت جوایز صادراتی را از خواسته‌ها و نیازهای اصلی تجار ایلامی دانست و گفت: پرداخت مشوق‌های صادراتی توسعه صادرات غیر نفتی را به همراه خواهد داشت که متاسفانه از اواخر دولت گذشته پرداخت این جوایز کاملا متوقف شده است.

«ایوب غیاثی» عضو هیئت مدیره نمایندگان اتاق بازرگانی استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه پرداخت جوایز صادراتی فقط تا سال 89 بود اظهار کرد: از سال 89 به بعد پرداخت جوایز صادراتی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، متوقف شد که برخی از استان‌ها از جمله ایلام طلب پرداخت نشده معوقات داشتند که از آن سال تاکنون باقی مانده است.

وی ادامه داد: از سال 90 به بعد بحث جوایز صادراتی تجار و فعالان صادراتی از سوی دولت وقت کاملا منتفی اعلام شد و حتی مالیات بر صادرات نیز مطرح شد که بعد از رایزنی‌های فراوان این قضیه برطرف شد.

عضو هیئت مدیره نمایندگان اتاق بازرگانی استان جوایز صادراتی را یکی از مهم‌ترین مشوق‌ها برای تجار و فعالان صادراتی اعلام و عنوان کرد: متاسفانه در دولت گذشته به دلایلی نامعلوم که اعلام نشد، پرداخت این مشوق‌ها به طور کامل حذف شد‌.

غیاثی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته 3 درصد از میزان صادرات صادر‌کنندگان در قالب جوایز صادراتی به آنها پرداخت می‌شد تصریح کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر کرده که بحث پرداخت جوایز صادراتی مجددا احیاء شود که با اجرای مجددا این طرح شاهد رونق بیشتری در بین تجار خواهیم بود.

«جلال‌الدین محمدی» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز به خبرنگار ایسنا گفت: عدم پرداخت جوایز صادراتی تجار و بازرگانان از سوی دولت گذشته و سازمان توسعه تجارت ایران نیازمند پیگیری است.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه روند پرداخت جوایز صادراتی در سال‌های اخیر قطع شد و دولت گذشته بدون هیچ گونه دلیل موجهی از این اقدام قانونی سرباز زد افزود: جوایز صادراتی بر پایه قانون با هدف جبران بخشی از ریسک‌پذیری ناشی از صادرات به تجار پرداخت می‌شد و زمینه ساز ترغیب و تشویق فعالان این عرصه بود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صایع، معادن و کشاورزی ایلام اضافه کرد: این در حالی است که مسوولان وقت در استان ایلام نیز در سال‌های گذشته بودجه به هر دلایلی اعتبار تخصیص داده شده‌ برای پرداخت جوایز صادراتی را عودت دادند.

محمدی تاکید کرد: با وجود اینکه در گذشته نشست‌های مختلفی با مسوولان سازمان تجارت ایران با هدف از سرگیری جوایز صادراتی به فعالان تجارت استان ایلام و دیگر استان‌های کشور برگزار شد، اما تاکنون این امر مهم تحقق نیافته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت دولت تدبیر و امید زمینه مناسبی برای از سرگیری جوایز صادراتی فراهم شود.

«صیدمحمد نظری» معاون بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده در سفر اخیر هیات دولت به استان از طریق دفتر وزارتی موضوع به سازمان توسعه تجارت ایران جهت تامین اعتبار ارجاع شده است.

وی ادامه داد: سازمان تمام جوایز صادراتی سال 89 را بعد از ارزیابی نهایی آماده پرداخت کرده که به محض تامین اعتبار و منابع مالی این طرح معوقات تجار در خصوص جوایز صادراتی نیز پرداخت خواهد شد.

در پایان باید گفت که بر اساس نظر کارشناسان احیای جوایز صادراتی زمانی صورت خواهد گرفت که اصلاح لازم در قوانین و ضوابط مربوطه انجام گیرد، چرا که اگر قرار باشد جوایز صادراتی احیاء شود به شکل سابق نخواهد بود، یعنی لزوما نقدی نیست و در قالب کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

جوایز صادراتی از سال 89 به این سو دیگر پرداخت نشد و در سال 90 به طور رسمی لغو شد، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقطعی که جوایز صادراتی پرداخت می‌شد، شاهد رشد در بخش صادرات به خصوص در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی بودیم.

ایسنا

(چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها