چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۲۳۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

یخ‌زدایی از مرغ‌های منجمد در مشهد!

چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر یخ‌زدایی مرغ‌های منجد در حال انقضا توسط برخی از واحدهای بسته‌بندی مشهد و منجمد کردن دوباره و لیبل گذاری مجدد بر آن‌ها در مشهد به گوش رسید.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از توقیف پنج کارگاه زیرزمینی بسته‌بندی فرآورده‌های دامی در مشهد طی 6 ماهه امسال خبر داد.

جعفر عطار باشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، بیان کرد: در 6 ماهه نخست امسال پنج کارگاه زیرزمینی بسته‌بندی و فروش فرآورده‌های دامی که مرتکب تخلف شده بودند، توقیف و فرآورده‌های آنها معدوم شد.

وی افزود: این کارگاه‌ها پس از یخ‌زدائی فرآورده‌های منجمد بسته‌بندی شده و در حال انقضاء، آن‌ها را بار دیگر منجمد کرده و با تاریخ و مهر و لیبل جدید روانه بازار می‌کردند.

عطارباشی خاطرنشان کرد: با توجه به نظارت‌های دقیق در زمینه‌های مختلف در زنجیره تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های دامی توسط دامپزشکی، تخلف خاصی مشاهده نشده و تنها کارگاه‌های زیرزمینی فاقد مجوز با جعل مهر و لیبل مرتکب تخلف شده و به دستگاه قضائی معرفی شدند، این کارگاه‌ها کوچک بوده و فعالیت جزئی داشته‌اند که خوشبختانه با انجام نظارت و بررسی‌ها توسط اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی استان شناسائی و توقیف شدند.

وی ادمه داد: با توجه به اینکه ارزش فرآورده‌های دامی نسبت به دیگر اقلام غذایی متفاوت بوده و به نسبت گران‌تر است تقلب و سوء‌استفاده افراد سودجو و کارگاه‌های زیرزمینی نیز در این زمینه مشاهده می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان تاکید کرد: مردم می‌توانند در شناسایی افراد متخلف در این زمینه ما را یاری کنند و با مشاهده هرگونه تخلف مثل حمل غیر مجاز گوشت و مرغ در صندوق عقب خودروها مراتب را به شماره 1512 اطلاع دهند، حمل فرآورده لبنی باید توسط ماشین‌های دارای سردخانه انتقال داده و توزیع شود.

چربی‌های استفاده شده در تولید سوسیس و کالباس خوراکی است

وی همچنین در واکنش به شایعه استفاده از چربی‌های احشایی دام و مرغ در تولید سوسیس و کالباس توسط برخی تولیدکنندگان، اظهار کرد: چربی‌های استفاده شده در تولید سوسیس و کالباس چربی‌های خوراکی است و ما طی بازدیدهای انجام شده به مورد تخلفی در این زمینه برخورد نکرده‌ایم.

عطارباشی یادآور شد: چربی‌های احشایی برای استفاده تولید سوسیس و کالباس مجاز نبوده و آنچه در داخل بدن دام و مرغ وجود دارد فقط به مصرف صابون‌سازی می‌رسد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی نظارت و بازدید خود را در بخش خام فرآورده‌های سوسیس و کالباس انجام می‌دهد، گفت: نظارت بر بخش پخت این فرآورده‌ها در تهیه سوسیس و کالباس توسط دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد و ناظران علوم پزشکی پس از مشاهده مجوز دامپزشکی بر روی فرآورده‌های خام اجازه پخت آنها را می‌دهند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان تصریح کرد: دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت فرآورده‌های خام دامی در تمامی حلقه‌های زنجیره این فرآورده‌ها نظارت دارد و تخم‌مرغ، شیر، عسل، گوشت قرمز، مرغ و ماهی از مرحله اول تولید تا انتها که به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در مسیر کشتار، تولید، ‌بسته‌بندی، حمل و نقل، عرضه و حتی طبخ در رستوران مورد نظارت قرار دارد و با متخلفین در هر یک از این مراحل برخورد شده و از فعالیت آنها جلوگیری می‌کنیم.

وی به مردم توصیه کرد، فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند و به هیچ عنوان از فروشندگان کنار جاده و خیابان و نیز فروشگاه‌های بدون اعتبار و حتی رستوران‌ها و آشپزخانه‌های نامعتبر خریداری نکنند؛ مردم باید اجناس با هویت را تهیه کرده و در صورت وجود هر گونه ابهامی با ما تماس بگیرند.

عطارباشی تاکید کرد: کامیون‌ها و خودروهای فروش فرآورده‌های دامی و لبنی حاشیه خیابان و جاده‌ها به هیچ عنوان مورد تائید ما نبوده و مردم باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند و بدانند هر ارزان فروشی نشان ارتکاب کاری خلاف است.


ایسنا

(چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها